Zakupy dla dzieci są dokładnie przemyślane przez rodziców. Tutaj nie ma miejsca na przypadkowość czy bylejakość. Każdy rodzic dba o to, aby jego dziecko miało wszystko co najlepsze, zdrowe, ładne i kolorowe, niezależnie czy pociecha dopiero zaczyna raczkować, stawiać pierwsze kroki czy jest „niezwykle dorosłym” nastolatkiem. Komponując asortyment skierowany do najmłodszych konsumentów warto przyjrzeć się najbliższej okolicy sklepu. Inny powinien być na osiedlu, gdzie przeważają młodzi mieszkańcy z małymi dziećmi, a inny w okolicy, gdzie dzieci już trochę podrosły. Pamiętajmy, że każdy rodzic z chęcią wróci do placówki, w której do wyboru jest ciekawa i atrakcyjna oferta skierowana do młodych konsumentów.
Dla słodkich maluchów…
W sklepach zlokalizowanych w otoczeniu, w którym zamieszkują młodzi ludzie z małymi dziećmi nie powinno zabraknąć szerokiego asortymentu skierowanego do maluchów. Będą to zarówno kaszki, soczki, mleko, zupki, obiadki i desery w słoiczkach, jak i różnego rodzaju zdrowe przekąski. I jest to podstawowy asortyment. Ale nie tylko. Produkty pielęgnacyjne również powinny być obecne w punktach osiedlowych, dla każdego rodzica niezwykle istotna jest świadomość, że w sklepie w sąsiedztwie dostanie wszystko, co niezbędne dla jego pociechy. Zatem warto wzbogacić asortyment o chusteczki nawilżające, pieluszki w mniejszych opakowaniach, kremy, oliwki, mydła, balsamy, a nawet produkty dedykowane praniu ubranek niemowląt.
W łódzkim sklepie ARDEKS, należącym do sieci Livio, rodzice chętnie robią zakupy dla swoich mniejszych i większych dzieci. To duża placówka działająca od kilkunastu lat, na jednym z większych osiedli mieszkalnych na Bałutach. I chociaż konkurencja jest spora, to klientów nie brakuje. Znaczną część stanowią okoliczni mieszkańcy, wśród których sporo jest osób z małymi dziećmi. W sklepie dostępne są kaszki mleczne i ryżowe, soczki, zupki, obiadki i desery w słoiczkach, półka nie ogranicza się do jednego czy dwóch producentów, zatem możliwość wyboru produktu z całą pewnością jest atutem codziennych zakupów młodych rodziców. W ofercie nie brakuje także środków pielęgnujących dla najmłodszych.
„Produkty te cieszą się dużym zainteresowaniem, w okolicy mieszka sporo małżeństw z malutkimi dziećmi, zatem staramy się dostosować asortyment również do ich oczekiwań. W lokalizacji jak nasza, warto posiadać szeroką ofertę produktów dla najmłodszych” – mówi Anna Jędrzejczak, kierownik sklepu i dodaje, że rodzice chętnie kupują nowości produktowe, zwłaszcza te wsparte silną kampanią reklamową. Czym kierują się przede wszystkim wybierając produkty dla dzieci? Musi to być sprawdzona marka, dobra jakość i przystępna cena, która jednak nie jest decydującym kryterium wyboru. Na dzieciach nie oszczędza się i wie to każdy prawdziwie kochający rodzic, niezależnie od tego czy jego pociecha jest malutka czy starsza.
… i pełnych energii nastolatków
Dzieci szybko rosną i gdy w pobliżu coraz mniej widać rodziców z wózkami, a coraz więcej pełnych energii nastolatków, warto odnotować to poprzez zmianę asortymentu. Młodzież jest niezwykle ciekawą nowości grupą społeczną, innowacje, kolory, reklama – wszystko to młody człowiek chłonie całym sobą. Jest dobrym klientem, którego w zakupach ogranicza jedynie… jego kieszonkowe. Ale pamiętajmy, że młody człowiek ma coraz większy wpływ na decyzje zakupowe rodziców. To on podpowie mamie, jaki kupić serek kanapkowy, sok do picia, wskaże produkty, które zagoszczą na rodzinnym stole.
Taką produktową metamorfozę przeszedł niewielki sklep spożywczy zlokalizowany w centrum Pabianic, przy ul. Moniuszki 23. Ta 50-cio metrowa placówka, niezrzeszona w żadnej sieci, działa nieprzerwanie od 20 lat. W tym czasie jej najmłodsi klienci podrośli, czego efektem była radykalna zmiana asortymentu. Kiedyś w okolicy było dużo dzieci, zatem w ofercie dostępne były kaszki, soczki, zupki, obiadki i desery w słoiczkach, obecnie nie ma już zapotrzebowania na te produkty, za to sklep odwiedza sporo młodzieży i spośród dwóch tysięcy pozycji asortymentowych, znajdują się produkty skierowane właśnie do nich. „Chipsy, gumy do żucia, napoje gazowane, słodycze, to produkty po które najchętniej sięga młodzież” – wymienia Magdalena Napieraj, siostra właściciela sklepu, Piotra Napieraja, który rodzinny biznes przejął po ojcu.
W placówce wyeksponowane jest miejsce z produktami dla nastoletniego konsumenta i jest to ciekawy pomysł warty skopiowania. Znajdują się tutaj m.in. lizaki, gumy do żucia, gumy rozpuszczalne, cukierki, draże, orzeszki, czekoladki, napój Piccolo. „Staramy się być na bieżąco z nowościami, ponieważ cieszą się one wyjątkowym zainteresowaniem nastolatków. Czy jest to oszczędny klient? Raczej nie, ile posiada pieniędzy, tyle wyda. Raz będzie się rozglądał co kupi za złotówkę, innym razem za 5 złotych, a kolejnym wyda dziesięć złotych” – mówi pani Magda i dodaje, że ulubione smaki młodych konsumentów to: chipsy – zielona cebulka, napoje – Coca-Cola, Pepsi, Kubuś Play oraz Kubuś banan-marchew-jabłko, batony – Grześki i Góralki oraz czekolady – Milka.
Dziecko w supermarkecie
W sklepach wielkopowierzchniowych największym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży cieszą się: batony, wafle, ciastka, słone przekąski oraz cukierki. I tak w hipermarketach Carrefour kategoria batony i wafle zajmuje drugie miejsce w sprzedaży ilościowej, natomiast ciastka i słone przekąski zajmują odpowiednio 6 i 7 miejsce. Wśród ciastek największe powodzenie u młodego konsumenta mają herbatniki i biszkopty z galaretką, w kategorii słone przekąski prym wiodą – co nie zdziwi zapewne nikogo – chipsy oraz paluszki, a w kategorii cukierki hitem są draże i żelki.
Asortyment produktów kosmetycznych dla dzieci można podzielić według kategorii: pieluchy, chusteczki nawilżające, produkty do mycia dziecka (produkty do kąpieli, szampony, mydła), produkty pielęgnacyjne po kąpieli (oliwki, balsamy, talki, kremy). W ostatnim czasie wyraźnie zauważalny jest trend wzrostowy sprzedaży chusteczek nawilżających. Oprócz wymienionych, ważnymi produktami są te sezonowe, do których należą m.in. kosmetyki do ochrony przed słońcem, posiadające działanie ochronne oraz pielęgnujące. „Decyzje zakupowe dotyczące produktów kosmetycznych dla dzieci w większości przypadków są przemyślane. Dla rodziców priorytetowa jest jakość produktów, która stanowi ważniejszy czynnik przy wyborze produktów niż cena. Szczególną uwagę zwracają oni na oznaczenia produktów, a także certyfikaty, które zdecydowanie korzystnie wpływają na wielkość sprzedaży. Dla rodzica stanowią one gwarancję jakości i bezpieczeństwa ich dziecka” – mówi Maria Cieślikowska, Dyrektor Komunikacji Zewnętrznej i PR Carrefour Polska.
Najlepiej sprzedającymi się w sieci Carrefour produktami kategorii kosmetyków dedykowanych dla młodzieży są preparaty do mycia twarzy – żele, emulsje, pianki, antybakteryjne preparaty oczyszczające – typu mleczka i toniki. Młodzież stanowi grupę konsumentów, która jest otwarta na wszelkie nowości rynkowe, zwłaszcza poparte atrakcyjną kampanią reklamową. „Nastolatki przy wyborze produktów zwracają głównie uwagę na grafikę i kształty opakowań, a także zapach produktu. Ważne są również informacje podane na opakowaniu dotyczące działania produktu, co pomaga podjąć ostateczną decyzję dotyczącą zakupu. Ważnym kryterium wyboru kosmetyku jest także cena produktu. Ze względu na ograniczony budżet, młodzież rzadko sięga po kosmetyki z wyższej półki cenowej. Biorąc pod uwagę powyższe, potencjał produktu tkwi w przyjaznej cenie, ale także modny design opakowania i nowoczesna nazwa produktu decydują o wyborze danego kosmetyku” – dodaje Maria Cieślikowska.
Maja Święcka
tagi: dziecko , dzieci , młodzież , Maja Święcka ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...