Czy zgodzi się Pan ze stwierdzeniem, że przekształcenie lodów w produkt całoroczny jest procesem długotrwałym i na razie skazanym na niepowodzenie?
Nie, nie zgodzę się. To nasza podświadomość klasyfikuje lody jako produkt na lato. Zmiana myślenia o produkcie, przekonania się do walorów produktu musi przełożyć się na zwiększenie całorocznej konsumpcji lodów, nie tylko lodów familijnych. Obserwujemy to na własnym przykładzie. Lody Grycan dostępne w naszych lodziarnio-kawiarniach i sklepach rynku detalicznego dobrze sprzedają się przez cały rok, choć dalej widzimy spory potencjał zwiększenia tej sprzedaży w miesiącach jesienno-zimowych.
Bardzo popularne wśród konsumentów jest zachowanie odpowiedniej figury, a lody traktowane są często jako produkty tuczące. Dietetycy są jednak innego zdania...
W życiu we wszystkim warto zachować rozsądek. Jeśli konsument zje duże opakowanie lodów familijnych jak lody impulsowe, to może dostarczyć organizmowi sporo kalorii. Ale oprócz liczenia kalorii liczą się również inne elementy. Lody produkowane z najlepszych, naturalnych składników, a takie są lody Grycan, są bogate w wartości odżywcze, których potrzebuje każdy człowiek. Lody jedzone z umiarem, zwłaszcza sorbety z owoców są pod względem kalorycznym nieporównywalnie lepszą propozycją, aniżeli wiele innych produktów słodkich dostępnych na rynku.
Prowadzicie działalność na dwóch płaszczyznach: w handlu detalicznym oraz poprzez sieć lodziarni. Jaką strategię rozwoju zaplanowaliście dla każdej z nich?
Strategia naszej działalności oparta jest na dwóch płaszczyznach biznesu, lepiej stoi się na dwóch nogach aniżeli na jednej. Obydwie płaszczyzny działalności będziemy równolegle rozwijać, z założenia traktując nasze lodziarnie jako serce biznesu. Strategia rozwoju dla naszych lodziarni zakłada otwarcia kolejnych punktów, nie tylko w Polsce, bowiem myślimy o ekspansji zagranicznej. W Pradze działają już dwie lodziarnio-kawiarnie, pracujemy nad otwarciem kolejnych punktów. Docelowo nie jest to jedyny rynek, na którym chcemy rozwijać ten koncept. Natomiast jeżeli chodzi o rynek detaliczny, to od kilku lat prowadzimy proaktywną politykę w obszarze handlu i naszym celem jest jak najlepsze wykorzystanie możliwości, które są przed nami na rynku polskim. Zakładamy również rozwój w wymiarze międzynarodowym.
Walka z konkurencją na rynku zapewne nie jest łatwa. W jaki sposób przekonujecie konsumentów do zakupu właśnie marki Grycan?
Dla nas liczy się rentowny rozwój firmy, a co za tym idzie, parametr rentowności jest nadrzędny. Nie walczymy z konkurencją o udziały rynkowe, dlatego niekoniecznie musimy być wszędzie z naszymi produktami, zarówno jeśli chodzi o rynek centrów handlowych, jak i sklepów detalicznych. Prowadzimy spokojną i selektywną strategię rozwoju. Kluczem sukcesu jest utrzymanie wysokiej jakości produktów, w myśl naszego motto: jakość, jakość, jakość! Konsument zawsze może liczyć na to, że lody Grycan wyprodukowane są z najlepszych składników i będą miały powtarzalny smak. Wyniki potwierdzają skuteczność naszej strategii. Zarówno na rynku lodziarnio-kawiarni, jak i rynku lodów familijnych premium marka Grycan jest liderem.
Kwietniowe nowości – lody jogurtowe. Jak rynek odpowiedział na tę innowację?
Odpowiem krótko: nie nadążamy z produkcją.
Gratuluję! A z czego wynika tak duże zainteresowanie konsumentów tymi produktami?
Z ideą lodów jogurtowych mierzyliśmy się od kilku lat, plan musiał poczekać na swoją realizację. Najpierw pojawiły się sorbety z owoców, teraz przyszedł czas na lody jogurtowe. Jogurt jest postrzegany jako produkt zdrowy, smaczny i mało kaloryczny. Lody jogurtowe z wiśniami i jogurtowe z truskawkami produkowane są na bazie świeżego jogurtu naturalnego, zawierającego żywe kultury bakterii probiotycznych. Wsad truskawkowy i wiśniowy przygotowywany jest bezpośrednio u nas w fabryce, dlatego truskawki po przetworzeniu „domowym” sposobem smakują jak truskawka. Jestem przekonany, że tak jak w przypadku naszych tradycyjnych lodów mlecznych i sorbetów z owoców, konsumenci doceniają smak naszych lodów jogurtowych.
Czy w dalszym ciągu owoce obierane są ręcznie?
Jak najbardziej. Nie odchodzimy od tego procesu, wszystkie owoce i bakalie przechodzą obróbkę rękami naszych pracowników i są przerabiane domowym sposobem.
Najnowsza propozycja: Sorbet z Mango – Porcyjka z łyżeczką 150 ml. Jaki jest wpływ gramatury lodów na decyzje zakupowe?
Inne lody kupuje się pod wpływem chwilowego impulsu, a inne bardziej świadomie na przeróżne okazje konsumpcji w domu. Stąd różna oferta formatów oferowanych przez producentów. Szykując propozycję Sorbetu z Mango Porcyjka z łyżeczką myśleliśmy o produkcie impulsowym z nutą produktu familijnego. Jak pokazują badania, tego typu produkty w 50 procentach są konsumowane na miejscu, a w 50 procentach są zabierane do domu. Zatem jest to bardzo ciekawa propozycja formatu, ponieważ dedykowana jest zarówno szybkiej konsumpcji, jak i tej w domu. Chociaż na wesoło mogę dodać, że znam konsumentów dla których lody impulsowe Grycan to te o pojemności 500 ml.
Zapewne nie jest to ostatnia nowość wprowadzona na rynek przez firmę Grycan w tym sezonie?
W planach mamy powiększenie oferty sorbetów z owoców 500 ml o smak pomarańczy i wkrótce produkt ten pojawi się na rynku.
Dziękuję za rozmowę.
tagi: rynek lodów , lody , Marcin Snopkowski , Grycan ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...