Zgodnie z przewidywaniami, pogorszenie sytuacji na rynku, które obserwowaliśmy w drugiej połowie ubiegłego roku, utrzymywało się także w pierwszych miesiącach 2013 roku. Długa zima także nie sprzyjała dystrybutorom produktów FMCG. W okresie tym priorytetowe było dla nas dalsze umacnianie udziału Eurocashu w rynku dystrybucji żywności. Dysponując większą skalą, możemy bowiem oferować naszym klientom, czyli głównie małym i średnim sklepom detalicznym, konkurencyjne warunki i tym samym zwiększać ich konkurencyjność w walce o konsumentów – komentuje Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash.
Skuteczność przyjętej przez nas strategii potwierdzają bardzo dobre wyniki sprzedażowe w formatach Cash&Carry oraz Delikatesy Centrum, które systematycznie rozwijamy. Pozwala nam to utrzymać ponad 10-proc. wzrosty przychodów w tych formatach, oraz – co więcej – ciągle notować wzrost sprzedaży like-for-like, czyli dla tej samej liczby placówek. Utrzymanie takiej dynamiki wiązało się z agresywną polityką cenową, w wyniku czego marża brutto Grupy Eurocash w I kwartale br. zmniejszyła się rok do roku o niemal 1 pkt proc. do 9,2% – dodaje Jacek Owczarek.
W 1 kwartale 2013 r. sprzedaż do odbiorców zewnętrznych formatu Cash&Carry, w ramach którego na koniec I kwartału funkcjonowało 151 hurtowni dyskontowych, wyniosła 993 mln zł, co oznacza wzrost o 14,9% r/r. Wzrost sprzedaży dla stałej liczby hurtowni wyniósł natomiast 8,1%, a bez uwzględniania kategorii wyrobów tytoniowych oraz kart telefonicznych wzrost sprzedaży like-for-like sięgnął 8,5%. Sieć małych i średnich sklepów franczyzowych abc, do których trafia ponad połowa sprzedaży hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry, na koniec I kwartału br. liczyła już ponad 5.500 placówek. W porównaniu z I kwartałem 2012 r. sprzedaż Grupy do tej sieci wzrosła o 14,7%.
Sprzedaż hurtowa Eurocash w ramach sieci Delikatesy Centrum wzrosła rok do roku o 10,5% i wyniosła niemal 370 mln zł. Wzrost sprzedaży hurtowej dla stałej liczby sklepów funkcjonujących pod szyldem Delikatesy Centrum wyniósł natomiast 0,9%. W ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku otwarto 26 nowych sklepów, a łączna liczba placówek należących do sieci franczyzowej Delikatesy Centrum wynosiła na koniec marca 799 sklepów.
W I kwartale 2013 r. Grupa Eurocash zanotowała także wzrost sprzedaży papierosów i produktów impulsowych, realizowanej przez KDWT. Zwiększyła ona o 7,5% r/r do niemal 638 mln zł, do czego przyczyniła się dodatkowa sprzedaż zrealizowana przez firmę Dziembor, przejętą w marcu br., oraz dodatkowej sprzedaży do stacji benzynowych przejętej od Eurocash Dystrybucja.
Sprzedaż do klientów zewnętrznych zrealizowana przez przejętą pod koniec 2011 r. Grupę Tradis wyniosła 1,26 mld zł wobec prawie 1,34 mld zł w I kwartale 2012 r. Spadek ten wynikał głównie z integracji placówek Cash&Carry z hurtowniami dyskontowymi Eurocash, co przełożyło się na zmniejszenie sprzedaży Tradisu w tym kanale sprzedaży.
EBITDA, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, w 1 kwartale 2013 r. wyniosła 50,2 mln zł, co oznacza spadek o 16,4% w porównaniu z analogicznym okresie 2012 r. Spadek rentowności wynikał głównie ze wspomnianego wzrostu kosztów sprzedaży, który przełożył się na niższą marżę brutto w wysokości 9,2% wobec 10,1% przed rokiem.
Przepływy pieniężne netto Grupy Eurocash z działalności operacyjnej wyniosły w I kwartale 2013 r. ponad 42,5 mln zł, co odpowiada blisko 85% wartości EBITDA. Znaczne dodatnie przepływy operacyjne pozwalają Grupie systematycznie zmniejszać zadłużenie (zaciągnięte w związku z akwizycją Grupy Tradis w 2011 r.) oraz koszty związane z jego obsługą. Na koniec marca br. zadłużenie netto Grupy Eurocash wyniosło 805 mln zł.
Zysk netto Grupy Eurocash wyniósł po pierwszych trzech miesiącach br. 11,3 mln zł, czyli o 9,7% więcej niż w I kwartale 2012 r.
tagi: Eurocash , hurtownia , sprzedaży , przychody ,
Gala Liderów Rynku FMCG i Handlu po raz kolejny wyłoniła...
27 maja w Teatrze Kamienica w Warszawie odbyła się Gala...
Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram...
Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek...
W lipcu ma być gotowy projekt wspólnej polityki rolnej po...
46,7% Polaków wierzy we wzrost rdr. swojej siły nabywczej...
Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie...