Zaczęliśmy już zdejmować ciepłe ubrania: płaszcze, czapki, rękawiczki, coraz bardziej odsłaniamy ciało. Z tego też powodu bardzo często z nadejściem wiosny zaczynamy większą uwagę przywiązywać do swojego wyglądu. Po zimie na skórze widoczne są efekty działania czynników zewnętrznych takich jak mróz czy wiatr oraz wewnętrznych – suchego i ciepłego powietrza w pomieszczeniach. Wtedy właśnie każdy, bez względu na rodzaj skóry, wiek czy płeć powinien zadbać o swoje ciało. Dlatego też musimy właściwie określić potrzeby naszej skóry twarzy, włosów i całego ciała oraz dopasować odpowiednie produkty pielęgnacyjne. Oczywiście inaczej wygląda półka w markecie czy wielkoformatowym sklepie w dużym mieście a inaczej w niedużej placówce w małej miejscowości. Jacy klienci odwiedzają poszczególne sklepy i jakie mają wymagania wobec półki kosmetycznej?
Oferta pod kątem sezonu
„Jeżeli chodzi o kosmetyki klienci kierują się zazwyczaj znaną marką, a na drugim miejscu ceną” – mówi Małgorzata Szostak, z-ca kierownika Stokrotki w Lublinie przy ul. Ametystowej 1. Zainteresowaniem cieszą się kosmetyki przeznaczone do konkretnego typu cery. Jak przyznaje pani Małgorzata, panowie wciąż najchętniej wybierają tradycyjne kremy nawilżające, a panie chętnie kupują preparaty przeciwzmarszczkowe. Młodzi ludzie wybierają wersje matujące i przeciwtrądzikowe. „Im bardziej znana i popularna marka, tym produkt sprzedaje się lepiej. Dodatkowo klienci bardzo chętnie sięgają po kosmetyki pielęgnacyjne, które akurat są w promocyjnej cenie” – opowiada pani Szostak.
Wśród balsamów na wiosnę widać tendencję do kupowania produktów antycellulitowych, ujędrniających czy wyszczuplających. „Są klientki, które wręcz dopytują się o tego typu balsamy, argumentując to nadchodzącą wiosną czy latem. Wtedy dopasowujemy ofertę pod kątem sezonu” – mówi zastępca kierownika.
Wybierając szampony i inne produkty do włosów klienci zazwyczaj szukają odpowiedniego rodzaju, potem patrzą na markę, a na końcu na cenę. Na półce dostępne są także maseczki, odżywki i inne środki pielęgnacyjne do włosów.
Wśród produktów do demakijażu i pielęgnacji twarzy panie stawiają na swoje ulubione marki. „Tak więc w tej kategorii wszystko zależy od indywidualnego gustu klientki i wymagań jakie powinien spełniać względem cery produkt” – mówi pani Szostak. Dobra jakość jest najważniejsza, przystępna cena będzie tu dodatkowym atutem.
Oczywiście wiosna i lato to dla wszystkich pań sezon gładkich nóg. Dzięki odpowiednim produktom depilacja może być jednym z tych przyjemnych zabiegów pielęgnacyjnych wykonywanych we własnej łazience. Dlatego też golarki, kremy i żele do depilacji, jednorazowe maszynki to podstawa.
Asortyment dla stałego klienta
Maciej Korczak, właściciel sklepu w Belsku Dużym w swoim asortymencie posiada głównie produkty spożywcze. Jednak sklep jest jedynym w okolicy, dopiero w promieniu 7 km jest ich więcej, zwłaszcza marketów. Jednak w związku z tym, że do sklepu pana Macieja klienci przychodzą nie tylko po świeże pieczywo, właściciel stara się posiadać szeroki wybór również innych kategorii. Dlatego też półka z kosmetykami pielęgnacyjnymi prezentuje się całkiem obficie.
„Klienci mojego sklepu są bardzo różni. Przychodzą po zakupy, kiedy zabraknie im czegoś w domu bądź nie kupią danego produktu w markecie. Wtedy często zaglądają do sklepu nawet w kapciach. Traktują placówkę jako przydomową spiżarnię” – mówi z uśmiechem pan Korczak. Klienci sklepu w Belsku Dużym wybierając kosmetyki często kierują się reklamą telewizyjną.
Często także sieć ODIDO oferuje produkty w promocyjnych cenach, o których informuje się klientów za pośrednictwem gazetek promocyjnych. Wtedy, jak podkreśla pan Korczak, jeżeli któryś z szamponów, odżywek, balsamów czy kremów z wyższej półki jest w dobrej cenie, ubożsi klienci chętnie kupują taki produkt. I w tym tkwi klucz do sukcesu każdej niewielkiej placówki detalicznej – komponowanie asortymentu pod wymagania konkretnego klienta, zwłaszcza stałego.
W okresie wiosennym popularnością cieszą się produkty pielęgnacyjne o działaniu intensywnie nawilżającym, regenerującym, czy ujędrniającym. Klienci, zwłaszcza panie, coraz częściej doceniają polskie marki, których cena jest przystępna a jakość bardzo dobra. Poszukują również produktów z naturalnymi, ziołowymi składnikami. Komponując wiosenną półkę pielęgnacyjną, oprócz standardowego asortymentu – produktów do mycia ciała, szamponów, odżywek, balsamów, mleczek i toników oraz kremów do twarzy, nie zapominajmy o asortymencie do golenia. Mowa tutaj nie tylko o żelach, piankach i golarkach dla mężczyzn, ale również o osobnym asortymencie dla pań. Do tegorocznej wiosny chyba każdy z nas tęsknił wyjątkowo intensywnie. W końcu nadeszła. A wraz z nią pierwsze promienie słońca, kwitnące drzewa i wiele innych zjawisk cieszących oczy i uszy. Ta pora roku zmusza nas również do wielu postanowień i zmian na lepsze. Zwłaszcza w obrębie naszego wyglądu. Chcemy być szczuplejsi, zdrowsi, piękniejsi.. Dlaczego nie?! Dlatego też zachęcamy wszystkich właścicieli sklepów, aby na ten wyjątkowy czas, który zbliża nas do lata i wakacji, odpowiednio dopasowali swój asortyment do oczekiwań klientów. Metamorfoza w obrębie półki kosmetycznej jest jak najbardziej zalecana..
Monika Dawiec