Koordynator kampanii Nowa Jakość w drobiarstwie, Tomasz Sandomierski, w trakcie prelekcji pt.: „System jakości jako dźwignia pozycjonowania produktów na przykładzie systemu QAFP” przedstawił najważniejsze założenia Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP (ang: Quality Assurance for Food Products), który jest odpowiedzią na dzisiejsze wymagania rynku i oczekiwania coraz bardziej świadomych konsumentów. T. Sandomierski podkreślił, że „QAFP jest standardem jakości podlegającym ścisłym kontrolom, przeprowadzanym przez niezależnych audytorów na wszystkich etapach produkcji”. Do jego podstawowych wymogów należą: dbanie o dobrostan zwierząt, zakaz nastrzykiwania i wprowadzania jakichkolwiek posypek lub dodatkowych substancji, a także całkowity zakaz stosowania antybiotyków, hormonów i stymulatorów wzrostu. Dzięki temu mięso drobiowe z certyfikatem QAFP ma niezmiennie wysoką jakość.
Jak wynika z badań realizowanych dla KRD*, przy zakupie drobiu konsumenci zwracają uwagę przede wszystkim na wygląd mięsa, który jest podstawowym kryterium jego oceny, a także datę przydatności do spożycia, estetyczny wygląd opakowania, certyfikaty, opakowanie gwarantujące, że mięso było pakowane przez producenta i odpowiednio przechowywane oraz informacje o producencie. „Konsumenci nie chcą anonimowego mięsa, a znak jakości stanowi dodatkowe uwiarygodnienie i wartość dodaną produktu” – mówił T. Sandomierski. Potwierdzeniem tego są wyniki badań prowadzonych we wrześniu 2012 roku, według których konsumenci uznają mięso drobiowe ze znakiem jakości za bezpieczniejsze (70% respondentów) i spełniające wysokie standardy sanitarne i higieniczne (68%). Aż 66% Polaków deklaruje, że będzie kupować mięso drobiowe ze znakiem jakości QAFP lub logo „Sprawdzony drób”.
W prezentacji przedstawione zostały także założenia, cele oraz dotychczasowe efekty kampanii medialnej „Nowa Jakość w drobiarstwie”, która, jak podkreśli T. Sandomierski, ma na celu „wprowadzenie standardów jakości przy jednoczesnym zwalczaniu negatywnych i niesprawiedliwych opinii o warunkach produkcji drobiu wśród konsumentów, a także edukację konsumentów, którzy nie mają wiedzy lub posiadają nieprawdziwe informacje na temat chowu drobiu”. Budżet kampanii wynosi około 5 milionów euro, przy czym 50 % kwoty pochodzi z dofinansowania UE, a pozostała część ze środków krajowych i Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.
Działania promocyjno-informacyjne prowadzone są w Polsce (tv, prasa, internet, kina, idea placement, seminaria i spotkania, materiały informacyjne, media relations) oraz w Niemczech (seminaria i spotkania, study tours, materiały informacyjne, internet i public relations). Badania pokazały, że 27% Polaków zetknęło się z kampanią „Nowa Jakość w drobiarstwie” w mediach. Kampania „Nowa Jakość w drobiarstwie” podobała się niemal 2/3 Polaków, którzy ją widzieli.
Źródło: Rynek Drobiu IERGiZ, nr 42, listopad 2012, 2013 –prognoza IERiGZ
Źródło: Rynek mięsa nr 43, 10,2012, IERiGZ
Badania zrealizowane dla Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej przez MillwardBrown we wrześniu 2012 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-70 lat.