Wiadomości

Ekologiczni, odpowiedzialni, gotowi do pomocy

Środa, 06 marca 2013 Autor: Maja Święcka,
Ekologiczni, odpowiedzialni, gotowi do pomocy – Kompania Piwowarska podsumowuje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w roku 2012.

W 2012 r. Kompania Piwowarska z powodzeniem kontynuowała realizację 10 priorytetów zrównoważonego rozwoju, przyjętych przez całą Grupę SABMiller. W ramach działań odpowiedzialnościowych firma podjęła także nowe inicjatywy na rzecz konsumentów, społeczności lokalnych i  środowiska.

Kompania Piwowarska jako lider branży piwowarskiej w Polsce wyznacza trendy nie tylko w dziedzinie produktów. Firma stanowi wzór do naśladowania także w zakresie działań prospołecznych i związanych z ochroną środowiska. Cała Grupa SABMiller, do której należy KP, wyznaczyła sobie 10 priorytetów zrównoważonego rozwoju, świadczących o odpowiedzialnym podejściu do biznesu. Wśród nich znalazło się m.in. przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, działania na rzecz społeczności lokalnych oraz priorytety związane z ochroną środowiska i jego zasobów. Poziom ich realizacji jest monitorowany i raz w roku upubliczniany w postaci Raportu Zrównoważonego Rozwoju Kompanii Piwowarskiej. Pod względem stopnia realizacji priorytetów KP jest liderem w Grupie.

Pomoc dopasowana do potrzeb

W Kompanii Piwowarskiej wolontariat pracowniczy jest obecny od ponad 13 lat, zaś od 2012 r. funkcjonuje jako „Kompania Wolontariuszy”. W ramach tego programu osoby zatrudnione w KP ochotniczo i bez wynagrodzenia pracują na rzecz organizacji społecznych. KP umożliwia im udział w tych działaniach oraz wspiera je finansowo lub organizacyjnie.

Projekty realizowane w ramach programu – w każdym kwartale jest ich ok. 10 – odpowiadają na różne problemy lokalnych społeczności, m.in. bezrobocie, uzależnienia, ubóstwo, wykluczenie społeczne i informacyjne, niski poziom edukacji. W roku 2012 udało się sfinalizować 30 projektów wolontariackich, w które zaangażowało się 184 pracowników, przeznaczając na nie 1607 godzin pracy; niektóre projekty jeszcze się nie zakończyły. 30 instytucji (m.in. stowarzyszeń, fundacji, placówek edukacyjnych) otrzymało łącznie wsparcie finansowe w kwocie 332 500 zł.

Aby usprawnić komunikację pomiędzy organizacjami potrzebującymi wsparcia a wolontariuszami, pod koniec 2012 r. Kompania Piwowarska na swojej stronie internetowej uruchomiła nowatorskie narzędzie – Platformę Wolontariatu, za  pośrednictwem której organizacje mogą przedstawiać oferty współpracy. Oferty te są rejestrowane w bazie i widoczne dla wszystkich pracowników na wewnętrznym portalu społecznościowym Małe Piwo. Każdy może łatwo odszukać projekty ze swojej okolicy i przyłączyć się do nich.

Bycie eko na co dzień

Wśród 10 priorytetów zrównoważonego rozwoju Kompanii Piwowarskiej ważne miejsce zajmują te dotyczące środowiska. Firma dąży do zmniejszenia ilości wody wykorzystywanej do produkcji piwa, jak również energii i emisji dwutlenku węgla, a jednocześnie do zwiększenia odzysku i recyklingu opakowań oraz optymalizacji procesu gospodarowania odpadami. W ramach priorytetów środowiskowych w browarach wprowadzane są rozmaite usprawnienia i nowe technologie, które pozwalają ograniczyć zużycie surowców.

KP stara się angażować w działania na rzecz środowiska także pracowników – poprzez drobne, indywidualne gesty mogą oni dołożyć swoją cegiełkę do dzieła ochrony przyrody. Służy temu program Zgrani z naturą prowadzony od 2007 r., w ramach którego KP edukuje i zachęca pracowników i ich rodziny do zmniejszania ilości wytwarzanych odpa¬dów i świadomej ich segregacji, oszczę¬dzania wody, energii elektrycznej oraz energii cieplnej – w pracy i we własnym domu. W ideę recyklingu wpisuje się również wprowadzanie do drugiego obiegu ubrań i dodatków, a nawet książek – ekoeventy Zielona Szafa czy Zielone Regały.

10 tysięcy Zgranych z naturą

W 2012 r. pretekstem do zorganizowania ekologicznych inicjatyw dla pracowników był Dzień Bez Śmiecenia i Dzień bez Samochodu, a przede wszystkim ogłoszenie Raportu Zrównoważonego Rozwoju 2012, celebrowane w KP jako Dni Zgranych z naturą.

Inicjatywa ta została rozszerzona na cały kraj, bowiem Kompania Piwowarska wspólnie z siecią Biedronka w październiku przeprowadziła w 14 polskich miastach akcję ekologiczną. Klienci, którzy przynieśli do wybranych sklepów 5 szklanych lub aluminiowych opakowań, mogli je wymienić na praktyczną ekotorbę. W akcji wzięło udział kilka tysięcy osób, które otrzymały ponad 10 tysięcy toreb i w sumie zgromadziły ponad 10 ton surowców wtórnych.

We wrześniu 2012 r. KP rozpoczęła również akcję „Ekologia się opłaca”, skierowaną do konsumentów oraz partnerów handlowych – detalistów, podejmując istotny temat opakowań zwrotnych. W 1850 sklepach w Warszawie pojawiły się ulotki i plakaty podkreślające oszczędności i korzyści dla środowiska związane z opakowaniami zwrotnymi. Przedstawiciele sił sprzedaży edukowali właścicieli punktów sprzedaży detalicznej, które nie mają w swojej ofercie piwa w butelkach zwrotnych, na temat znaczenia tego rodzaju opakowania w handlu tradycyjnym.

Innym przejawem działań firmy na rzecz środowiska są ekologiczne, a zarazem designerskie torby z nieużywanych już bannerów reklamowych marek KP. Ich uszycie powierzono Zakładowi Aktywności Zawodowej z Piły – przedsiębiorstwo to zajmuje się m.in. aktywizacją zawodową osób z umiarkowaną i znaczą niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem osób z upośledzeniem umysłowym i chorych psychicznie.

Nie kręć po alkoholu!

Dla Kompanii Piwowarskiej niezwykle ważne jest też edukowanie konsumentów w zakresie odpowiedzialnej sprzedaży i konsumpcji alkoholu. W tym celu firma podejmuje działania w trzech dziedzinach: edukuje kierowców, by nie jeździli po alkoholu, informuje o zagrożeniach związanych z piciem alkoholu w czasie ciąży oraz przeciwdziała sprzedaży alkoholu nieletnim.

Program „Sprawdź promile” funkcjonuje od 2008 r., a jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez podniesienie świadomości kierowców na temat oddziaływania alkoholu na organizm i umożliwienie im zainstalowania alkomatu w telefonie. Aplikację pobrało już ponad 80 000 kierowców, a użytkownicy Internetu mogą z niej korzystać również na Facebooku.

Program prowadzony jest we współpracy z 12 Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego, 10 korporacjami taksówkowymi oraz Duszpasterstwem Trzeźwości Archidiecezji Katowickiej i firmą Business Consulting – organizatorami akcji „Prowadzę jestem trzeźwy”. Niestandardową formą promocji programu „Sprawdź promile” było rozdawanie przez taksówkarzy pełnoletnim pasażerom miętówek z hasłem „Świeży oddech może mylić. Sprawdź promile”. „Odpowiedzialnych” cukierków było aż 700 kg i trafiły łącznie do 100 tys. osób. Odbyła się też wspólna akcja z programem „Prowadzę – jestem trzeźwy” w warszawskich autobusach. Aktywnie promowano program wśród ponad 70 tys. osób odwiedzających Targi Motor Show w Poznaniu i Sosnowcu, rozdano również 1000 breloczków dla korporacji taksówkowych.

Szacuje się, że w 2012 r. co najmniej 200 tys. ludzi dowiedziało się o programie dzięki materiałom informacyjnym: nalepkom, plakatom, standom, ulotkom i „odpowiedzialnym” miętówkom.

W trosce o przyszłe matki

Już w czerwcu 2011 roku Kompania Piwowarska wprowadziła na materiałach promocyjnych swoich marek dobrowolny znak odpowiedzialnościowy z hasłem „W ciąży nie piję alkoholu”. Oznaczenie to jest od tamtej pory stosowane na milionach materiałów eksponowanych w punktach sprzedaży, a także w prasie i  Internecie. Firma wspólnie z Fundacją FASTRYGA przypomina o zagrożeniach związanych z piciem alkoholu w czasie ciąży i edukuje na temat FAS, czyli Płodowego Zespołu Alkoholowego. W wyniku tej współpracy została udostępniona aplikacja na Facebooku z wypowiedziami ekspertów na ten temat. Dotychczas skorzystało z niej już ponad 18 tysięcy osób, co pozwoliło zebrać kwotę 10 tys. zł, która wspomogła Fundację FASTRYGA.

Materiały edukacyjne kampanii trafiły również do ponad 3 tysięcy gabinetów ginekologicznych i szkół rodzenia w Polsce oraz były dystrybuowane podczas ubiegłorocznego Kongresu Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego.

tagi: Kompania Piwowarska , działania na rzecz zrównoważonego rozwoju , CSR ,