Raport pt. "Przyszłość standardów dóbr konsumenckich i sektora detalicznego: tnij koszty i spełniaj oczekiwania konsumentów", wzywa przedstawicieli branży do wprowadzenia uproszczonych programów umożliwiających nowym użytkownikom wykorzystywanie oraz rozwijanie standardów przy jednoczesnym dostarczaniu konsumentom ustandaryzowanych danych o produktach.
Od chwili gdy pierwszy kod kreskowy został zeskanowany w 1974 roku standardy przyniosły ogromne korzyści dla branży dóbr konsumpcyjnych, pozwalając na bardziej efektywny przepływ towarów oraz informacji. Z każdym dniem konsumenci uzbrojeni w technologie mobilne i wiedzę z portali społecznościowych, domagają się aktualnych informacji o produkcie oraz dostępu do informacji „spoza etykiety” np. o pochodzeniu produktu, składnikach oraz etycznych aspektach procesu produkcyjnego.
Według badań przeprowadzonych przez GS1 UK i Szkołę Zarządzania w Cranfield, wdrożenie kodów kreskowych w przemyśle detalicznym pozwoliło zaoszczędzić około 10.5 miliarda funtów w samym 2011 roku . Standardy elektronicznej wymiany danych pozwoliły firmom przejść z procesów realizowanych papierowo, skrócić czas dostawy średnio o 61 godzin , zaoszczędzić 12–18 euro na transakcji i o 5% zmniejszyć przypadki braków w magazynach . Niemniej jednak, wraz ze zwiększającymi się wyzwaniami przemysłu, należy zapewnić szerszą adaptację standardów a tym samym poziom wdrożeń w handlu detalicznym i branży towarów konsumpcyjnych.
Wyniki pokazują, że jest wiele innych wyzwań z którymi przemysł musi się zmierzyć:
1) niewystarczające wykorzystanie standardów – w porównaniu z dużymi przedsiębiorstwami, małe i średnie firmy wykazują niższe wykorzystanie standardów, gdzie normą jest manualne procesowanie dokumentów. Standardy muszą być wykorzystywane w nowych kanałach takich jak e-commerce i wśród firm związanych z transportem i logistyką.
2) Dane dostępne za pośrednictwem kodów kreskowych produktów są często niepełne bądź w ogóle ich brak oraz nie są wprowadzone w sposób ustandaryzowany we wszystkich kanałach.
3) Promocja jest problematyczna choć niezbędna dla wzrostu sprzedaży, który trudno przewidzieć, ponieważ detaliści często niechętnie dzielą się strategiami promocyjnymi.
4) W obawie przed ogromną ilością danych, detaliści z trudnością respektują standardy, mówiące, że numer GTIN powinien się zmienić za każdym razem gdy produkt nieco ulega zmianie.
5) Wraz z wzrastającym niedoborem zasobów naturalnych a jednocześnie zainteresowaniem konsumentów zrównoważonym businessem – wymaga się bardziej dokładnych i spójnych informacji na temat emisji dwutlenku węgla, recyklingu, zużycia wody i energii.
Kluczowe rekomendacje raportu:
- stwórz programy marketingowe które skierowane będą do firm, które nie wykorzystują w pełni standardów
- przedstaw uproszczony program by ułatwić wdrożenie standardów
- wykorzystaj istniejące standardy by dostarczyć konsumentowi informacji o produkcie
- zbierz odpowiednie informacje o pochodzeniu produktu i dostarczeniu do sklepu by zminimalizować ryzyko
- stwórz wspólny format informacji dla przemysłu o cechach i pochodzeniu produktu
- wypracuj rozwiązania by zapewnić odpowiednią jakość danych
- rozszerz rolę GS1 z organizacji zapewniającej standardy do roli centrum rozwoju standardów
"Badania Capgemini uwypuklają bardzo istotną kwestię: jako przemysł musimy włożyć więcej wysiłku upewniając się, że standardy są prawidłowo zaimplementowane w całej naszej sieci powiązań biznesowych. Mamy szczęście, że tak dynamiczne organizacje jak GS1 i CGF pomagają nam w tym przedsięwzięciu” - wyjaśnia José Lopez, Executive Vice President, Operations & GLOBE, Nestlé.
"Standardy mają fascynującą przeszłość i ekscytującą przyszłość. Z jednej strony są podstawą do obniżania kosztów w prowadzonym biznesie, a z drugiej pozwalają nam spełnić stale zmieniające się wymagania naszych klientów. Jest to szczególnie istotne w erze świata cyfrowego” - komentuje Mike McNamara, Chief Information Officer, Tesco.
Susan Wood, Principal Consulting North America, powiedziała: „Nasz raport pokazuje nie tylko krytyczną potrzebę wdrożenia większej ilości standardów oraz spójności w realizacji implementacji, ale również poprawnych danych, wytycznych oraz ogólnego zarządzania w całej branży dóbr konsumpcyjnych i sektora detalicznego. Jest to szczególnie ważne ze względu na rosnące zapotrzebowanie konsumentów, którzy napędzają cyfrową transformację niezbędną do poprawy doświadczenia zakupów we wszystkich kanałach.”
Najnowsze badania zostały oparte na szczegółowych ankietach przeprowadzonych wśród liderów łańcuchów dostaw i IT w 20 międzynarodowych (Europa, Azja, Północna Ameryka) firmach produkujących artykuły powszechnego użytku oraz sieciach handlowych, w szczególności Johnson & Johnson, Nestlé, Tesco, Unilever i Walmart.
Raport "Przyszłość standardów dóbr konsumenckich i sektora detalicznego: tnij koszty i spełniaj oczekiwania konsumentów" dostępny jest na stronie: http://www.capgemini.com/insights-and-resources/by-publication/the-future-of-standards-in-the-consumer-goods-retail-industry/
tagi: raport , standardy , konsumenci , łańcuch dostaw ,
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Grupa wypracowała stabilne wyniki finansowe na poziomie 287,4...
Należąca do koncernu FoodWell marka Bakalland dołączyła do...
Eksperci szacują, że niewyspani pracownicy mogą kosztować...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...