Wiadomości

Bakalland S.A. porządkuje grupę przejętych podmiotów i ogranicza koszty

Piątek, 13 lipca 2007
Balkalland S.A., lider krajowego rynku bakalii realizuje zapowiadaną strategię porządkowania grupy przejętych spółek oraz ograniczania kosztów poprzez przeniesienie produkcji do dwóch lub trzech zakładów. Realizacja procesu restrukturyzacji firmy jest  realizowana w czterech etapach

1.  Poprzez całkowite wchłonięcie firmy Hordgal, zajmującej się importem           i sprzedażą bakalii. W ramach procesu przeniesione zostały wszystkie dotychczasowe umowy handlowe, produkcja spółki z Białej Podlaskiej do zakładów własnych w Janowie Podlaskim. Jednocześnie ok. 30% załogi wyższego szczebla spółki Hordgal znalazło zatrudnienie w Janowie Podlaskim, włącznie z prezesem spółki Robertem Kadłubowskim, który objął stanowisko dyrektora produkcji całej grupy kapitałowej. Hordgal sprzedał swój zakład produkcyjny w Białej Podlaskiej  podmiotowi z branży automatyki produkcyjnej.

2. Wdrożenie struktur Bakalland Trade, zajmującej się dystrybucją produktów Bakalland i stworzenie własnej grupy sprzedawców, składającej się z 60 reprezentantów handlowych.

3. Po 2 letnim – w konsekwencji pozytywnym - okresie outsourcingu usługi logistycznej (magazynowanie + konsygnacja + transport do klientów) sprzedaż firmy New Logistic, wraz z głównym składnikiem majątku firmy – działką inwestycyjną o pow. 7 ha w Mszczonowie.
 
4. Sprzedaż 100% udziałów w spółce Paranuss, która dzierżawi (z prawem pierwokupu) zakład przetwórstwa owocowo-warzywnego i produkuje dodatki do ciast oraz przetwory warzywne wraz z 125 osobową załogą.


Przeniesienie produkcji Bakalland do dwóch - trzech  zakładów

Zarząd Bakalland S.A. szykuje się również do unowocześnienia posiadanych zakładów produkcyjnych i ograniczenia ich liczby do dwóch – trzech: w Janowie Podlaskim (skupiającym produkcję bakalii i orzechów) oraz fabryki w Osinie (zajmującej się produkcją suchej i zdrowej żywności). Tym samym spółka odstąpi od produkcji w dotychczasowych zakładach w Dąbrówce, Konstancinie oraz wynajętych zakładach w Janowie Podlaskim.
Celem tych zmian jest bardziej ekonomiczne wykorzystanie mocy produkcyjnych posiadanych zakładów oraz zmniejszenie zatrudnienia z obecnych 480 pracowników do 350 w pierwszym etapie  a docelowo do 250 zatrudnionych. W konsekwencji przy takim poziomie zatrudnienia Grupa Bakalland będzie spełniała warunki „małego i średniego przedsiębiorstwa” co będzie miało istotne znaczenie przy poziomie refundacji inwestycji realizowanych w Janowie Podlaskim i w Osinie.

-„Zakup nowoczesnych maszyn zmniejszy liczbę miejsc pracy a docelowo pragniemy zatrudniać ok. 250 pracowników w całej grupie Bakalland S.A.’’ – podkreśla Marian Owerko, prezes Zarządu spółki.- „Efekty synergii działań grupy przejętych spółek znajdą odzwierciedlenie w postaci wzrostu sprzedaży oraz oszczędności na poziomie kosztów dystrybucji” – podkreśla Marian Owerko.

Według analiz Zarządu Spółki wprowadzone działania mają pozwolić na wypracowanie zysku netto  na poziomie minimum 2,0 mln zł w ciągu roku pierwszego pełnego roku od przejęcia  3 spółek: Solger, Polgrunt i Mogo.
Część tych efektów powinna być już widoczna w skonsolidowanym wyniku na koniec czerwca 2007 i poprawi wynik prognozowany ( 7650 netto )  grupy Bakalland o kolejne  kilkaset tysięcy PLN. Zarząd podtrzymuje prognozę skonsolidowanego wyniku netto  Grupy Bakalland na koniec roku rachunkowego na poziomie 8,1 mln złotych i  sprzedaży na poziomie skonsolidowanym na poziomie ok. 155  mln złotych.
Niższe od zakładanych przychody są wynikiem zmniejszenia ilości sprzedawanych marek własnych głownie do sieci Leader Price’a która została przejęta przez Tesco. Nie miało to wpływu na wynik netto.

Unifikacja portfela marek rynkowych

Bakalland S.A. podjął decyzję o unifikacji asortymentu i likwidacji 5 z dotychczasowych 7 marek spółki. Na rynku pozostaną: czołowa marka produktów premium - BAKALLAND oraz marka produktów ekonomicznych – FRESCO. Tym samym od września 2007 roku znikną z rynku dotychczasowe marki: UNO, Gorillas, Bakal Nuss, Komosa, Baco.
 
Decyzję o koncentracji na marce Bakalland została poprzedzona badaniami i niespodziewanie dobrymi wynikami nowej, odmłodzonej komunikacji tej marki jesienią 2006 roku.
Decyzja Zarządu spółki jest podyktowana wysoką znajomością marki Bakalland – „Blisko 70 % polskich konsumentów w grupie docelowej marki Bakalland, deklaruje jej znajomość. Nazwa ta odzwierciedla naszą strategię  oraz pozycję lidera na krajowym rynku bakalii. Sama jej wartość wyceniana jest na 40 mln zł ” – podkreśla Izabela Szafrańska, Marketing Manager BAKALLAND S.A.
Prace nad ujednoliceniem marek prowadzone są już od początku tego roku. W efekcie zmian na rynek zostaną wprowadzone nowe produkty pod marką Bakalland  w dużo praktyczniejszym opakowaniu zastępując tym samym markę UNO Premium. Nowe opakowania są dużo wygodniejsze i bardziej praktyczne, a równocześnie utrzymujące świeżość przez o wiele dłuższy czas. Są spójne swą kolorystyką  z dotychczasowymi opakowaniami jednak zostały nieco odświeżone: jasny, soczysty zielony kolor komunikuje świeżość produktów Bakalland. Ważną rolę odgrywa przezroczyste okienko i spód tacki, przez które Konsument może obejrzeć produkt, sprawdzić przy zakupie czy na pewno jest świeży i najwyżej jakości.  Poszerzenie asortymentu produktów Bakalland pozwala efektywniej wykorzystać budżet marketingowy. Sama marka Bakalland jako podstawowy brand firmy będzie stabilnie        i konsekwentnie rozwijana poprzez działania ATL oraz programy lojalnościowe dla parterów handlowych
W ubiegłym sezonie (Święta BN i Wielkanocne) (2006) firma Bakalland przeznaczyła na reklamę i promocje swoich produktów 2,4 mln pln – głównie na bardzo udaną kampanie świąteczną, która zapewniła marce wzrost sprzedaży o prawie 30% w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym.  Kolejne nakłady na promowanie własnych produktów to 2,9 mln zł, które spółka przeznaczy głównie na reklamę telewizyjną oraz programy partnerskie dla klientów.

tagi: bakalland ,