Wiadomości

Gwarancja oryginalności

Wtorek, 15 stycznia 2013 Autor: Monika Dawiec,
Szkocka whisky wytwarzana z bananów? Francuski szampan produkowany w Rosji? Czy to możliwe? Oczywiście, że nie! Podobnie jest z oryginalną polską wódką, która musi być produkowana wyłącznie ze ściśle określonych, wyprodukowanych w Polsce surowców, czyli zbóż albo ziemniaków i cały proces produkcji także musi być przeprowadzony w Polsce. Nasza wódka dzięki tradycyjnej recepturze zapewniającej wyjątkowy smak stała się na świecie marką samą w sobie. Jak rozpoznać oryginalną polską wódkę? Za sprawą znaku gwarancyjnego „Polska Wódka/Polish Vodka”, który od tego roku można znaleźć wyłącznie na wódkach produkowanych zgodnie z definicją polskiej wódki. Jako pierwsze znakiem tym mogą szczycić się wódka Wyborowa, Luksusowa i Pan Tadeusz.
Polska jest pierwszym producentem wódki w Unii Europejskiej, a czwartym na świecie. Polska wódka to nasz skarb narodowy, nierozerwalnie związany z naszą kulturą i tradycją. Doceniany na całym świecie. Jednak nie zawsze produkty, które są oznaczane na opakowaniu jako polska wódka mają cokolwiek wspólnego z tradycyjnymi składnikami używanymi do jej produkcji.

W celu ochrony marki i zagwarantowania jakości tradycyjnego produktu jakim jest polska wódka, została stworzona jej nowa definicja. Po latach debat na forum branży spirytusowej, międzyresortowych uzgodnień, dyskusji w komisjach sejmowych i senackich została przyjęta regulacja określająca warunki produkcji polskiej wódki. Zgodnie z  wchodzącą w życie 13 stycznia 2013 r. nowelizacją ustawy o wyrobie napojów spirytusowych „Polska Wódka/Polish Vodka” to produkt wytwarzany na terenie Polski, powstający wyłącznie z tradycyjnych zbóż uprawianych na terenie kraju – żyta, pszenicy, pszenżyta, owsa, jęczmienia albo ziemniaków. W świetle powyższego opisu od teraz „polska wódka”, podobnie jak szkocka whisky czy francuski szampan, może być produkowana jedynie ze ściśle określonych, tradycyjnych i wyłącznie polskich składników, a cały proces produkcji musi zostać przeprowadzony wyłącznie na terenie naszego kraju.

Aby ułatwić konsumentom rozpoznanie prawdziwej polskiej wódki, Stowarzyszenie Polska Wódka – Polish Vodka Association (PVA) wprowadza oznaczenie mające podkreślić i zagwarantować, że dany produkt to „Polska Wódka/Polish Vodka”. „Stowarzyszenie Polska Wódka opierając się na wprowadzonej ustawie opracowało Program „Polska Wódka” oraz podjęło inicjatywę zmierzającą do uwypuklenia walorów produktów, spełniających kryteria oznaczenia geograficznego „Polska Wódka/Polish Vodka” – mówi Andrzej Szumowski, Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. - „Prawo do używania oznaczeń może być przyznane każdemu producentowi, który zgłosi akces przystąpienia do Programu „Polska Wódka”, i którego produkt spełniać będzie kryteria określone ustawą. Stowarzyszenie Polska Wódka przed przyznaniem prawa do używania oznaczenia ma możliwość weryfikacji składników i procesu produkcji. Raz przyznana gwarancja może zostać cofnięta, jeśli producent przestanie spełniać warunki znowelizowanej ustawy" – kończy prezes Szumowski.

Jako pierwsze oznaczenie geograficzne „Polska Wódka/Polish Vodka” na swoich butelkach umieściły trzy prawdziwie polskie wódki z portfolio Pernod Ricard Polska: wódka Wyborowa, Luksusowa i Pan Tadeusz. Każda z nich ma swój charakter oraz grono zwolenników wśród polskich i zagranicznych konsumentów. Wódka Wyborowa jest produkowana z najwyższej jakości żyta, które nadaje jej aksamitną konsystencję i uwielbiany przez konsumentów, bogaty smak. Z kolei Luksusowa to jedna z najstarszych, współcześnie produkowanych wódek, której receptura opiera się na spirytusie ziemniaczanym. Wykorzystane do jej produkcji ziemniaki nadają jej głęboki, kremowy smak. Pan Tadeusz – ta wódka powstaje ze spirytusu zbożowego oraz wody głębinowej.

„Jesteśmy dumni z tego, że to właśnie trzy nasze marki – wódka Wyborowa, Luksusowa i Pan Tadeusz jako pierwsze mogą szczycić się zdobyciem prestiżowego oznaczenia jakim jest „Polska Wódka/Polish Vodka“. Oznaczenie to już wkrótce na stałe pojawi się na opakowaniach tych marek" – mówi Maria Spuz-Szpos, Group Brand Manager Domestic Vodkas w Pernod Ricard Polska.

Wprowadzenie oznaczenia „Polska Wódka/ Polish Vodka“ na opakowaniach marek Pernod Ricard Polska zostanie wsparte kampanią informacyjną na butelakch i w punktach sprzedaży. Na butelce wódki Wyborowa znajdzie się specjalna zawieszka, dodatkowa etykieta boczna pojawi się na butelce Luksusowej, a na froncie butelki Pan Tadeusz znajdzie się specjalna naklejka. Marki otrzymają silne wsparcie w prasie handlowej, a kampania informacyjno-edukacyjna zostanie wsparta szerokimi działaniami PR.

tagi: wódka , znaki jakości , polska wódka , Wyborowa , Luksusowa , Pan Tadeusz ,