Wiadomości

O przyszłości małych sklepów dyskutowano w Poznaniu

Piątek, 30 listopada 2012 Autor: Monika Dawiec,
O przyszłości małych sklepów spożywczych dyskutowali podczas panelu „Jak poprawić wyniki sklepów osiedlowych" zorganizowanego w czwartek 29 listopada br. w Poznaniu, eksperci z Poznańskiego Ośrodka Wspierania Przedsiębiorczości, przedstawiciele Carrefour oraz właściciele małych i średnich sklepów spożywczych.
Badania AC Nielsen wynika, że 90 proc. Polaków robi zakupy w sklepach osiedlowych, a blisko 40 proc. odwiedza je codziennie. Cenimy małe sklepy osiedlowe za lokalizację, przyjazną atmosferę i dogodne godziny otwarcia. W Polsce jest najwięcej małych sklepów spożywczych w Europie - blisko 140 tys., we Włoszech, które są na drugim miejscu pod względem ilości sklepów spożywczych - jest ich tylko 70 tys.

W 2011 roku w województwie wielkopolskim zarejestrowanych było 376,4 tys. podmiotów gospodarczych, w tym firm handlowych – 102,5 tys.. Stanowią one w sektorze prywatnym blisko 30 proc. wszystkich podmiotów gospodarczych. Liczba firm zatrudniających poniżej 10 osób odpowiada 95,6 proc. wszystkich firm. Do sektora MŚP należy 99,8% wszystkich firm województwa wielkopolskiego. Branża handlu jest jedną z najpopularniejszych w Wielkopolsce, zatem kondycja małych i średnich placówek handlowych ma kluczowe znaczenie dla gospodarki regionu.

Według danych Centrum im. Adama Smitha, małe i średnie przedsiębiorstwa wytwarzają prawie 70 proc. PKB, zatrudniają 75 proc. legalnie pracujących Polaków., a 70 proc. z nich finansuje swój rozwój ze środków własnych. 70 proc. z małych i średnich przedsiębiorców to firmy handlowe.

O możliwościach bezpłatnego wsparcia informacyjnego, konsultacji i szkoleń dla firm mówiła Małgorzata Szczepańska, kierownik Poznańskiego Ośrodka Wspierania Przedsiębiorczości. Zachęcała do skorzystania ze szkoleń dotyczących m.in.: pozyskiwania funduszy na prowadzenie działalności, pozyskiwania klienta dla małej firmy czy szkolenia z marketingu.

„Naszym zadaniem jest doradzać przedsiębiorcom tak, aby nasze propozycje były dostosowane do wielkości firmy, potrzeb konkretnej osoby i ich możliwości finansowych” – mówiła Szzepańska. – „Oferujemy indywidualne szkolenia pod potrzeby danej firmy. Nasze szkolenia mają edukować, uświadamiać czym jest biznes, jak go skutecznie prowadzić i to że trzeba brać za niego odpowiedzialność”.

O współpracy w sieci z dużym partnerem i możliwościach dalszego rozwoju sektora spożywczego w zakresie MŚP mówił Francois Vincent, Dyrektor ds. Franczyzy Carrefour Polska, który scharakteryzował obecny rynek sklepów spożywczych, podkreślając, że nadal w wielu przypadkach biznesowych stosowana jest logika hurtu, która dla tego segmentu sklepów niestety nie sprawdza się i jest jedną z przyczyn słabej ich rentowności.

„W małych sklepach tkwi ogromny potencjał” – stwierdził podczas panelu Francois Vincent. – „Jednak mają one problemy, sklepy w Polsce upadają, dlaczego tak się dzieje? To nie jest wina hipermarketów, jak wiele osób sądzi. Na rynku jest miejsce dla każdego formatu, każdy z nich ma swoją funkcję do spełnienia. Mały sklep osiedlowy ma wiele atutów: lojalność klienta, bliskość domu czy dogodne godziny otwarcia. Oprócz tego, potrzebna jest jednak przemyślana strategia i koncept sklepu, aby poprawić wyniki sklepu i odnieść sukces. My dajemy naszym partnerom wszystkie narzędzia do analizy wyników, aby rozwijali się i odnosili sukces razem z nami” - podkreślał Francois Vincent.

Tymczasem liczba sklepów wiejskich i osiedlowych w ostatnim czasie wyraźnie maleje. To trend widoczny w całym kraju. Według badań firmy Soliditet Polska, od stycznia do lipca br. sektor małych sklepów spożywczych zmniejszył się w Polsce o 2,8 tys. placówek. Według prognoz Euromonitor International, liczba małych sklepów do 2025 roku może się zmniejszyć w Polsce nawet o 60%. Spowolnienie gospodarcze, brak konkretnego konceptu handlowego, brak dobrze dobranego asortymentu oraz rosnąca konkurencja głównie ze strony dyskontów, to najczęstsze problemy małych placówek handlowych.

Carrefour jako jedyna sieć w Polsce prowadzi własne sklepy, a na rynku franczyzy działa ponad 30 lat, dlatego oferuje swoim partnerom franczyzowym sprawdzony koncept i rozwiązania poparte wieloletnim doświadczeniem. Prawdziwa, gwarantująca sukces franczyza musi opierać się na 4 filarach: rozpoznawalnej marce, która jest gwarantem jakości, know-how, czyli czerpania z doświadczenia i wiedzy partnera, dobrze dobranego asortymentu, który wraz ze sprawną logistyką jest dostosowany do potrzeb klienta oraz transferze wiedzy i wsparciu na każdym etapie współpracy.

Francois Vincent zwrócił uwagę, że region wielkopolski ma ogromny potencjał. – „To bardzo przedsiębiorczy region” – mówił. Potwierdzeniem tych słów była duża aktywność uczestników poznańskiego panelu. Już w trakcie prezentacji przedsiębiorcy żywo komentowali wystąpienie, zadawali pytania, poszukiwali odpowiedzi na nurtujące ich kwestie.

Temat – jak skutecznie prowadzić sklep spożywczy - rozwijał Marek Lipka, Dyrektor ds. Operacyjnych Franczyzy Carrefour. – „Najważniejszy element prowadzenia biznesu to Klient i szybka reakcja na jego potrzeby” – mówił. „Dla franczyzobiorcy, naszego partnera liczy się rentowność prowadzonego biznesu, ale na nią składa się wiele czynników, błędem jest myślenie, że wystarczy tylko tanio kupić towary” – podkreślał.

Marek Lipka zwrócił uwagę na kilka istotnych parametrów wpływających na rentowność sklepu spożywczego, jak np.: dobry plan sklepu, który zapewnia logiczne robienie zakupów, implantacja czyli właściwe ułożenie towaru na półkach, czy jasność ekspozycji. Zwrócił przy tym uwagę, że warto mieć informację, które produkty w sklepie mają najlepszą sprzedaż, bowiem nie zawsze są to te same produkty, które oferują handlowcy hurtowi.
- „Podejmując złe decyzje właściciel sklepu traci pieniądze, bowiem w magazynach zalega towar, który się nie sprzedaje i zajmuje miejsce temu, który mógłby pracować na obrót sklepu” - podkreślał Lipka.

Carrefour proponuje potencjalnym franczyzobiorcom dwa formaty sklepów: Carrefour Express z charakterystycznym zielonym logo o pow. od 100 do 500 mkw. oraz Carrefour Express Convenience z pomarańczowym logo, są to sklepy dla lokalizacji typowo miejskich o powierzchni do 100 mkw. Na koniec listopada Carrefour będzie miał ponad 280 sklepów w całym kraju, a do końca roku ich liczba może przekroczyć 300.

Cykl edukacyjnych paneli dyskusyjnych organizowanych przez Carrefour odbył się w 9 miastach Polski: Warszawie, Lublinie, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi, Krakowie, Rzeszowie, Gdańsku oraz Poznaniu, który był ostatnim w tym roku. Uczestniczyło w nich ponad 400 małych i średnich przedsiębiorców, zainteresowanym prowadzeniem sklepów spożywczych w systemie franczyzowym. Cykl paneli odbywał się pod ogólnopolskim patronatem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Regionalnych Instytucji Finansujących. Gościem specjalnym na części spotkań był Robert Gwiazdowski, Prezydent Centrum im. Adama Smitha, ekspert ds. Rynku i Gospodarki.

tagi: Carrefour , detal , małe sklepy , Poznań , ,