Wiadomości

Grupa Żywiec generuje 0,35% polskiego PKB

Wtorek, 06 listopada 2012 Autor: Maja Święcka,
Raport oceniający wpływ Grupy Żywiec na otoczenie społeczno-gospodarcze w Polsce został opublikowany po raz pierwszy w historii firmy. Wynika z niego, że całkowita wartość dodana generowana przez spółkę w 2011 r. przekroczyła 4,6 mld zł, a Grupa Żywiec i przedsiębiorstwa z powiązanych z nią branż wpłaciły do budżetu państwa 2,6 mld zł podatków. Za sprawą Grupy Żywiec pracę w 2011 r. miało w Polsce 41,3 tys. osób, przy czym na samą Grupę przypada 5,4 tys. zatrudnionych. Raport „Wpływ Grupy Żywiec na otoczenie społeczno-gospodarcze” na zlecenie potentata polskiego rynku piwa przygotowała firma Ernst & Young.

„Grupa Żywiec chce być najlepszą firmą piwowarską w Polsce i dlatego wyznacza najwyższe standardy w kwestii raportowania. Raport przygotowany przez Ernst & Young dostarcza wiarygodnej odpowiedzi na pytanie o całościowy wpływ Grupy na otoczenie społeczno-gospodarcze i stanowi ważną informację dla wszystkich partnerów społecznych Grupy Żywiec, w tym władz centralnych i samorządowych, inwestorów oraz społeczności lokalnych” – mówi Jarosław Herrmann, zajmujący się w Grupie Żywiec odpowiedzialnością społeczną.

Jest to pierwszy tego typu raport w historii producenta tak znanych marek piw, jak Heineken, Żywiec, Warka, Tatra, Specjal, Leżajsk, Królewskie czy Desperados.

„To jedna z nielicznych, tak szczegółowych analiz w całym polskim przemyśle” – uważa Marek Rozkrut, dyrektor Zespołu Strategii Ekonomicznej Ernst & Young odpowiedzialnego za opracowanie raportu przy użyciu tzw. modelu Leontiefa, zwanego także modelem przepływów międzygałęziowych. Takie podejście umożliwia oszacowanie łącznego wpływu Grupy Żywiec m.in. na wartość dodaną, zatrudnienie, dochody ludności oraz płacone podatki i składki w wymiarze krajowym oraz lokalnym.*/

Raport ten stanowi część zintegrowanego raportu Grupy Żywiec, obejmującego trzy wydawnictwa: raport finansowy, raport wpływu na otoczenie społeczno-gospodarcze i raport odpowiedzialności społecznej, który również został przygotowany po raz pierwszy (wg standardu GRI).

„Zintegrowany raport obejmujący trzy różne, ale powiązane ze sobą wydawnictwa został opublikowany przez Grupę Żywiec po raz pierwszy, przy czym wedle naszej najlepszej wiedzy jest to również pierwszy taki raport zintegrowany w całej branży piwowarskiej w Polsce” – dodaje Jarosław Herrmann z Grupy Żywiec.

Zgodnie z raportem wartość dodana wygenerowana bezpośrednio przez Grupę Żywiec w 2011 r. wyniosła ok. 1,52 mld zł, natomiast całkowita wartość dodana w polskiej gospodarce wynikająca z działalności Grupy, m.in. w efekcie jej popytu na produkty dostawców z branż powiązanych oraz popytu konsumpcyjnego generowanego wśród ich pracowników została wyliczona na 4,62 mld zł. Jak wskazuje Marek Rozkrut z Ernst & Young, w efekcie Grupa Żywiec generuje ok. 0,35% polskiego PKB.

Działalność Grupy Żywiec w największym stopniu stymuluje rozwój sektora handlu i usług hotelarskich oraz gastronomicznych, w którym Grupa odpowiada za ok. 1,1 mld zł wytworzonej wartości dodanej. W dalszej kolejności Grupa najsilniej wpływa na sytuację przedsiębiorstw z sektora usług wspierających działalność gospodarczą (m.in. promocja i marketing) – 400 mln zł, transportowego – 364 mln zł oraz chemicznego i metalowego – 223 mln zł. Jednocześnie, głównie za sprawą zakupów słodu i chmielu, Grupa Żywiec odpowiada za 142 mln zł wartości dodanej w polskim rolnictwie.

Grupa Żywiec generuje znaczące przychody zarówno do budżetu państwa, jak i do budżetów samorządów w rejonach, w których zlokalizowanych jest pięć browarów Grupy, tj. w Żywcu, Leżajsku, Warce, Elblągu oraz Cieszynie.

W 2011 r. wartość dochodów sektora finansów publicznych będących efektem działalności Grupy Żywiec, w tym z branż powiązanych, sięgnęła ponad 2,6 mld zł, z czego 73% stanowiły podatki pośrednie, tj. VAT i akcyza, a 16% składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Sama Grupa wpłaciła prawie 1,8 mld zł, z czego akcyza wyniosła ponad 1 mld zł, a podatek VAT ponad 500 mln zł.

Pozostała część, tj. 11% efektu całkowitego pod względem podatków to podatki dochodowe i majątkowe, które w znaczącej części zasilają budżety jednostek samorządu terytorialnego szczególnie w województwach, w których zlokalizowane są browary Grupy. Przykładowo, w 2010 r. jednostki samorządu terytorialnego z woj. śląskiego otrzymały w efekcie działalności Grupy Żywiec łącznie 28 mln zł, z woj. mazowieckiego 37 mln zł, woj. podkarpackiego blisko 9 mln zł, a z woj. warmińsko-mazurskiego 7,4 mln zł. Grupa wywiera również wpływ na rozwój innych województw, w tym poprzez tworzenie wielu miejsc pracy bezpośrednio (m.in. w ponad 50 oddziałach dystrybucyjno-sprzedażowych spółki), czy też pośrednio, dzięki zgłaszanemu przez Grupę zapotrzebowaniu m.in. na surowce rolne czy produkty przemysłowe.

W 2011 r. za sprawą Grupy Żywiec pracę  miało w Polsce 41,3 tys. osób (41 tys. w 2010 r.). W branżach powiązanych z wiceliderem polskiego rynku piwa 54 proc. miejsc pracy generowanych za jego sprawą przypadało na rolnictwo, handel, usługi gastronomiczne i hotelarstwo. Autorzy raportu tłumaczą, że tak duży udział tych sektorów wynika z ich silnych powiązań z Grupą Żywiec.

Grupa Żywiec zatrudnia bezpośrednio prawie 5,4 tys. osób, tj. najwięcej wśród firm piwowarskich w Polsce. Tak wysokie zatrudnienie to efekt unikalnej w skali branży, własnej, silnie rozbudowanej sieci sprzedaży i dystrybucji, które zapewniają szybkie i bezpośrednie dostawy do partnerów handlowych i gastronomicznych. Ważne jest również to, że bardzo niewielki odsetek pracowników Grupy pracuje w oparciu o umowy zlecenia – w ostatnich latach ten odsetek nie przekraczał 1,5%. Także odsetek osób zatrudnionych na umowę na czas określony jest o wiele niższy niż średnio w kraju. W 2011 r. w Grupie Żywiec wyniósł on 13% przy średniej krajowej wynoszącej wg GUS 27%.

Roczne wynagrodzenie netto (bez podatku dochodowego i składek), które otrzymywali mieszkańcy Polski w latach 2010-2011 w związku z działalnością Grupy Żywiec, osiągnęło wg raportu Ernst & Young prawie 1 mld zł. W 2011 r. pracownicy Grupy otrzymali z tytułu wynagrodzeń 261 mln zł, osoby zatrudnione u dostawców 373 mln zł, a w handlu i gastronomii 172 mln zł.

*/ Raport przygotowany przez Ernst & Young analizuje oddziaływanie Grupy Żywiec na otoczenie w trzech wymiarach: bezpośrednim (tradycyjnie mierzone skutki działalności przedsiębiorstwa), pośrednim (np. wpływ na dostawców i podwykonawców) oraz tzw. indukowanym (popyt na produkty i usługi generowany przez osoby zatrudnione przez Grupę Żywiec oraz przedsiębiorstwa z nią powiązane). Takie podejście umożliwia oszacowanie łącznego wpływu Grupy Żywiec m.in. na wartość dodaną, zatrudnienie, dochody ludności oraz płacone podatki i składki w wymiarze krajowym oraz lokalnym.

tagi: Grupa Żywiec , PKB ,