Wiadomości

Rozmowa z Krzysztofem Wierzchowski, Dyrektorem ds. Sieci Handlowych i Eksportu, Perła Browary Lubelskie S.A.

Poniedziałek, 29 października 2012
O eksporcie polskiego piwa, promocji zagranicą oraz jego dystrybucji opowiada Krzysztof Wierzchowski, Dyrektor ds. Sieci Handlowych i Eksportu (Modern Trade and Export Director) Perła - Browary Lubelskie SA w rozmowie z Tomaszem Pańczykiem, Redaktorem Naczelnym miesięcznika Hurt & Detal i Food from Poland.
Produkty lubelskich browarów Perła  znane są doskonale smakoszom piwa w Polsce, ale również zagranicą. Na jakie rynki zagraniczne dostarczane są produkty z logo Perła?

Perła - Browary Lubelskie S.A to obecnie największy regionalny producent piwa w Polsce, który z roku na rok rozwija swoje kanały dystrybucji na coraz większą skalę. Nasze piwa trafiają obecnie na rynki europejskie do takich krajów jak: Wielka Brytania, Francja, Grecja i Rosja. Regularnie wysyłamy piwo także na inne kontynenty, głównie do Australii i Ameryki Północnej. Znaczącą rolę odgrywa dystrybucja produktów Perła – Browary Lubelskie S.A. w Stanach Zjednoczonych

Które marki piwa z portfolio Perły dostępne są na rynkach zagranicznych? Które z nich cieszą się największym zainteresowaniem ze strony zagranicznych konsumentów?

Główną marką eksportową naszej firmy jest Perła Chmielowa –sztandarowy produkt Browarów Lubelskich. Do Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii eksportujemy głównie to piwo oraz Perłę Mocną. Mieszkańcy Grecji mogą także znaleźć na sklepowych półkach Perłę Export. Produkty naszego Browaru można spotkać również w Australii. Ponadto oprócz regularnych marek nasi partnerzy handlowi prowadzą sprzedaż eksportowej wersji Perły Chmielowej, piwa Perła Lubelska.

Czy popyt na polskie piwo za granicą kreowany jest głównie przez zamieszkującą tam Polonię, czy przypadł do gustu rdzennym mieszkańcom tych krajów?

Polskie piwa są znane i lubiane przez konsumentów w różnych częściach świata. Decyduje o tym ich wysoka jakość oraz doskonały smak, który zawdzięczamy tradycyjnymi sposobami warzenia. Rodacy, którzy emigrują, pozostają wierni swym ulubionym polskim markom piw. Z przyjemnością i nostalgią sięgają po polskie piwa również z naszego Browaru. Jednak popyt na nie za granicą nie wynika wyłącznie z zainteresowania Polaków. Coraz chętniej po nasze marki sięgają obcokrajowcy.
W jaki sposób przebiega proces dystrybucji piwa, tak aby znalazł się na półce sklepowej zagranicą?
Rynek zagraniczny wygląda podobnie jak rynek polski. Piwo sprzedajemy naszym kontrahentom, którzy posiadają stosowne upoważnienia na sprzedaż produktów Perła – Browary Lubelskie S.A. i zajmują się dystrybucją naszych piw na określonym terenie kierując je bezpośrednio do detalistów.

Czy eksport piwa jest łatwym kierunkiem rozwoju dla polskich browarów? Na jakie bariery napotykają firmy z tej branży?

Nie jest łatwo pozyskać klienta zagranicznego z uwagi na dużą konkurencję na rynku piwnym. Jeśli chodzi o bariery to jak już wspomniałem duża konkurencja, przepisy prawne, które praktycznie w każdym kraju są inne (czasami trudno rozpocząć współpracę z uwagi na długo trwającą procedurę rejestracji produktów na rynku docelowym). Koszty logistyki też mają duże znacznie,  wpływają one na  konkurencyjność cenową naszych produktów w porównaniu z produktami lokalnymi.

W jaki sposób instytucje państwowe wspierają działalność eksportową polskich producentów piwa w zakresie eksportu? Czy wsparcie jest wystarczające?

Instytucje państwowe wspierają działalność eksportową polskich producentów poprzez dofinansowania udzielane firmom starającym się o zwiększenie sprzedaży eksportowej, a w szczególności firmom zlokalizowanym we wschodniej Polsce. Również placówki dyplomatyczne znajdujące się poza granicami polski organizują różne spotkania branżowe dzięki którym istnieje możliwość nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Jest to bardzo duża pomoc, jednak aby ją otrzymać, trzeba spełnić określone warunki. Bardzo często  liczba firm, które mogą otrzymać dofinansowanie jest ograniczona, zwykle jest to  10 -15 przedsiębiorstw.

W jaki sposób Perła - Browary Lubelskie promuje własne produkty zagranicą? Jak ważna jest dla Państwa obecność na zagranicznych targach?

Perła-Browary Lubelskie S.A. bierze udział w targach, misjach gospodarczych, wystawach branżowych. Obecność firmy w tego typu wydarzeniach jest bardzo ważna. W ten sposób promujemy markę, a odbiorcy mają szansę poznać smak naszego piwa i porównać je z innymi piwami oferowanymi przez lokalne browary jak również produktami koncernów międzynarodowych,
z którymi jak widać coraz skuteczniej konkurujemy nie tylko w Polsce.

Dziękuję za rozmowę.

tagi: krzysztof wierzchowski , perła browary lubelskie , piwo , browar ,