Wiadomości

Rozmowa z Anitą Szczykutowicz, Dyrektor Departamentu Promocji i Komunikacji w MRiRW

Poniedziałek, 29 października 2012
O Programie Poznaj Dobrą Żywność, promocji polskich produktów zagranicą i efektach prowadzonych kampanii opowiada Anita Szczykutowicz, Dyrektor Departamentu Promocji i Komunikacji w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w rozmowie z Tomaszem Pańczykiem, Redaktorem Naczelnym miesięcznika Hurt & Detal i Food from Poland.
Proszę przypomnieć naszym czytelnikom – czym jest Program Poznaj Dobrą Żywność i od kiedy funkcjonuje?

Program Poznaj Dobrą Żywność jest jednym z systemów jakości żywności funkcjonujących w Polsce. Realizowany jest przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi  od 1 maja 2004 r. Znakiem Poznaj Dobrą Żywność oznaczonych jest ok. 450  artykułów wytwarzanych przez 90 firm.

Jakie są zasady przyznawania znaku Poznaj Dobrą Żywność?

O wyróżnienie artykułu rolno-spożywczego znakiem Poznaj Dobrą Żywność może ubiegać się każdy producent żywności prowadzący działalność na terenie Unii Europejskiej, bez względu na wielkość i formę własności. Nie ma ograniczeń czasowych w składaniu wniosków i w ilości przyznawanych znaków. Program jest dla producenta dobrowolny i bezpłatny. Produkty zgłaszane do programu poddawane są w ramach procedury przyznania znaku szczegółowej weryfikacji pod kątem m.in. walorów smakowych, składników użytych do produkcji czy też właściwości prozdrowotnych, gdzie pod uwagę brany jest m.in. poziom soli, indeks glikemiczny czy też ilość zawartych w produkcie tłuszczy trans. Dzięki temu mamy pewność, że produkty oznaczone znakiem PDŻ są smaczne i zdrowe. Wyróżnienie produktu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi znakiem Poznaj Dobrą Żywność jest rekomendacją wysokiej jakości, która pomaga konsumentom w dokonaniu wyboru najlepszego produktu.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi już od wielu lat bardzo aktywnie promuje polskie produkty na zagranicznych targach rolno-spożywczych. W jakich zagranicznych imprezach targowych resort rolnictwa brał  udział w 2012 roku?

Uczestniczymy w tych wydarzeniach targowych, które ze względu na swoje znaczenie i zasięg gwarantują najlepsze dotarcie z informacją o polskich produktach do jak najszerszego grona odbiorców. Dlatego też nie mogło zabraknąć produktów ze znakiem PDŻ na targach SIAL Paris uważanych za największe i najważniejsze targi spożywcze na świecie. W tym roku nasze produkty prezentowaliśmy również na targach Grüne Woche w Berlinie, Targach BioFach w Norymberdze, ALIMENTARIA w Barcelonie oraz targach SALIMA w Brnie. Przed nami jeszcze ważne wydarzenie - Międzynarodowe Targi Żywności Wysokiej Jakości Salon del Gusto w Turynie. Nieco inna jest specyfika udziału Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i wytwórców wysokogatunkowej żywności na targach pozaeuropejskich. Zazwyczaj są to rynki trudniej dostępne, często chronione restrykcyjną polityka celną. W takich sytuacjach pomoc resortu rolnictwa okazuje się wielokrotnie niezbędna, by najpierw zaprezentować produkty a następnie uruchomić ich sprzedaż. W tym roku prezentowaliśmy polską żywność wysokiej jakości podczas targów  Seoul Food & Hotel w Korei, Międzynarodowych Targów Summer Fancy Food Show w Waszyngtonie oraz podczas SIAL Brasil.

Jak wyglądają pozostałe działania promocyjne w ramach programu?

Oprócz promowania Programu Poznaj Dobrą Żywność na najważniejszych międzynarodowych wydarzeniach targowych prowadzimy również szereg działań informacyjno – promocyjnych w Polsce.
Dotyczą one przede wszystkim popularyzacji znaku PDŻ zarówno wśród konsumentów, jak i producentów. Celem tych działań jest przede wszystkim informowanie o wysokiej jakości artykułów nagrodzonych znakiem Poznaj Dobrą Żywność. Działania informacyjno – promocyjne dotyczące programu podejmowane są za pośrednictwem wszelkich dostępnych środków masowego przekazu: radia i telewizji, prasy oraz  mediów elektronicznych. Promocja PDŻ prowadzona jest za pomocą spotów reklamowych oraz mechanizmu product placement czyli lokowania produktu w  programach i audycjach kulinarnych, lifestylowych, magazynach telewizji śniadaniowej i teleturniejach. Informacje o Programie zamieszczane są również w polskiej prasie. Za pośrednictwem publikacji branżowych staramy się zainteresować produktami oznaczonymi znakiem PDŻ odbiorców hurtowych i detalicznych oraz restauratorów. Do konsumentów kierujemy informacje za pośrednictwem prasy codziennej oraz czasopism lifestylowych.
Bardzo duże znaczenie w kreowaniu marki PDŻ mają kontakty bezpośrednie z konsumentami. Najczęstszą okazją do nich są prezentacje i degustacje produktów na rożnego rodzaju otwartych wydarzeniach plenerowych oraz krajowych i zagranicznych targach spożywczych. Przykładem imprezy z tej pierwszej grupy może być chociażby Piknik Programu Poznaj Dobrą Żywność, bardzo popularna, rodzinna impreza odbywająca się co roku w Warszawie.

Czy są już efekty dotychczas prowadzonych kampanii?

Jak już wspomniałam wcześniej, kampanie informacyjno – promocyjne dotyczące PDŻ koncentrują się w głównej mierze na założeniach Programu i popularyzacji znaku Poznaj Dobrą Żywność. Stały wzrost rozpoznawalności tego loga jest dla nas wyznacznikiem skuteczności prowadzonych działań promocyjnych. Dlatego też w grudniu 2011 r. na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pracownia OBOP przeprowadziła badanie znajomości i postrzegania znaku Poznaj Dobrą Żywność.
Jak wykazało to badanie, znak jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich znaków jakości żywności i cieszy się dużym zaufaniem konsumentów. Znak PDŻ rozpoznaje 24 % ankietowanych. Z tej grupy 68% osób kupuje produkty opatrzone tym znakiem.

Na jakich zagranicznych wydarzeniach targowych będą promowane produkty Poznaj Dobrą Żywność w 2013 roku?

Produkty nagrodzone znakiem PDŻ prezentowane będą w przyszłym roku na najważniejszych wydarzeniach targowych zarówno w Europie jak i na pozostałych kontynentach. Planujemy udział m.in. w targach Grüne Woche w Berlnie, ANUGA w Kolonii, IFE w Londynie. Dzięki stale zwiększającej się ilości produktów nagradzanych znakiem PDŻ z roku na rok rozszerzamy asortyment prezentowanych na targach artykułów. Możemy więc zaoferować zagranicznym konsumentom nowe smaki, które jak mam nadzieję po raz kolejny zdobędą ich uznanie.

Dziękuje za rozmowę

tagi: anita szczykutowicz , MRIRW , eksport , poznaj dobrą żywność ,