Pracownikom warszawskiego biura KP trudniej włączyć się w program wolontariatu pracowniczego – część z nich pochodzi z innych miast, nie znają tutejszych organizacji ani osób potrzebujących pomocy. Aby im to ułatwić, Kompania Piwowarska postanowiła zaproponować konkretne projekty do realizacji, wybrane z oferty Centrum Wolontariatu. Ponadto na początku września w centrali firmy odbyła się niestandardowa akcja, która miała przybliżyć pracownikom ideę wolontariatu pracowniczego i zachęcić ich do pomocy.
Jak zmotywować Warszawę? Kreatywnie!
Na pierwszym etapie pracownicy otrzymali intrygujący upominek – różę jerychońską z przesłaniem „Podlej i zobacz, jak mały wysiłek może przynieść duże efekty”. Do wolontariatu przekonywały też wlepki i plakaty rozmieszczone w różnych punktach biura. Kolejną fazą akcji była całodzienna aktywizacja pracowników przygotowana przez aktorów Teatru Klancyk, którzy za pomocą różnych środków, np. instalacji i spektakli, szerzyli idee wolontariatu i społecznego zaangażowania. Przy recepcji ustawiono ekspozycję prezentującą 13 lat wolontariatu w KP oraz stoiska dwóch zaproponowanych projektów – można było zgłosić się do jednego z nich albo nawet obu. W mailingu do pracowników do niesienia pomocy zachęcał sam prezes firmy Rob Priday.
Dzięki akcji udało się skompletować dwie ekipy wolontariuszy, które wsparły Zespół Ognisk Wychowawczych im. Kazimierza Lisickiego „Dziadka” – Ognisko „Muranów” oraz Stowarzyszenie na rzecz kultury młodzieżowej AKTYWACJA – Club Zioma Janka we Włochach. „W ramach funkcjonującego od dziesięciu lat programu Wolontariat Pracowniczy współpracujemy z polskimi firmami, pomagając im wdrażać i rozwijać działania angażujące pracowników w wolontariat” –mówi Marta Walkowska-Lipko z warszawskiego Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu. – „Nasza współpraca z Kompanią Piwowarską to przykład łączenia przez nas dwóch światów: wolontariuszy i organizacji, które potrzebują wsparcia. Takie spotkania nie tylko sprawiają satysfakcję z dobrze wykonanej pracy, ale również rozwijają, integrują i dają niesamowity zastrzyk energii”.
Malowanie i warsztaty decoupage w Ognisku „Muranów”
Ognisko „Muranów” to jedna z dziesięciu placówek, które wchodzą w skład Zespołu Ognisk Wychowawczych im. Kazimierza Lisickiego „Dziadka”. Miejsce to już od 50 lat otacza opieką dzieci i młodzież z okolicy – obecnie ma 30 wychowanków w wieku od lat 6 do usamodzielnienia się, przede wszystkim dzieci z trudną sytuacją szkolną. Podopieczni Ogniska „Muranów” nie tylko mogą liczyć na pomoc w nauce, ale także uczą się poszanowania dla podstawowych wartości: miłości i przyjaźni, pracy i twórczości, otwartości i tradycji. 15 września wolontariusze KP przy wsparciu pracowników ogniska przeprowadzili szybką modernizację siedziby placówki. Już wcześniej ekipa remontowa zdemontowała wysłużoną szafę w kuchni i pomalowała sufity. W sobotnie przedpołudnie, po krótkim spotkaniu organizacyjnym, uczestnicy akcji podzielili się na zespoły złożone z pracowników KP oraz pracowników lub wychowanków Ogniska. Jedna ekipa pomalowała jadalnię, druga świetlicę. Dodatkowo wolontariusze odnowili kuchnię i przedsionek oraz umyli okna. Przez cały czas można było wzmocnić się w „kawiarence”, oferującej napoje i domowe wypieki.
„Wolontariat daje bardzo dużo osobistej frajdy, kiedy widzi się radość ludzi, którym pomagasz. Przy okazji poznałem wiele ciekawych osób z KP, dzięki którym udało się z sukcesem zakończyć projekt. Czuję niedosyt… i rozglądam się za kolejnym działaniem” – śmieje się Szymon Grzechulski, młodszy manager ds. zarządzania marką w Kompanii Piwowarskiej. – „Polecam wszystkim takie akcje, gdyż, cytując słowa Stanisława Soyki, „… życie nie po to, by bezczynnie trwać, i aby żyć, siebie samego trzeba dać”.
Na zakończenie tego dnia wolontariusze i kilka młodszych wychowanek placówki mieli okazję odkryć własne talenty plastyczne, wykonując ceramiczne podkładki i ozdobne szklaneczki podczas warsztatów decoupage. W podziękowaniu za pracę przedstawiciele Kompanii Piwowarskiej otrzymali dyplomy i symboliczne ceramiczne serduszka, przygotowane przez dzieci z Ogniska „Stara Prochowania”.
Porządki i street art w Clubie Zioma Janka
Club Zioma Janka to młodzieżowy klub środowiskowy na warszawskich Włochach, prowadzony przez AKTYWACJĘ – stowarzyszenie kulturalnych pasjonatów i praktyków pracy z młodymi ludźmi. Tutaj dzieci i młodzież mogą spędzać wolny czas i twórczo rozwijać swoje zainteresowania. W ciągu roku szkolnego w klubie odbywają się zajęcia teatralne, taneczne (break dance, street dance), artystyczne (tworzenie muzyki hip hop oraz street art), nauka jazdy na monocyklu i konsultacje pedagoga.
W ostatni weekend września w Clubie Zioma Janka pojawiła się ekipa wolontariuszy KP. Dzień rozpoczął się od prezentacji wszystkich uczestników prac, bowiem przedstawiciele Kompanii Piwowarskiej mieli pracować ramię w ramię z pracownikami i podopiecznymi klubu. Dzięki połączonym wysiłkom udało się wykonać wszystko, co zaplanowano na tę pracowitą sobotę: wymieniono wykładziny, pomalowano ściany i kraty okienne oraz wysprzątano cały klub. Oprócz tego w jednej z sal zamontowano lustra do zajęć tanecznych, a na zewnątrz płyty OSB – powstanie na nich galeria streetartowa, której autorami będą dzieci i młodzież z placówki. „Uważam, że to dobry pomysł na efektywne spędzenie wolnego czasu, w moim przypadku wspólnie z synem. Można zrobić coś pożytecznego dla innych dzieci oraz współdziałać z innymi osobami o podobnej motywacji” – ocenia akcję jej uczestnik Konrad Czebreszuk, dyrektor ds. logistyki w Kompanii Piwowarskiej. „Bezinteresowne robienie czegoś dla innych, czegoś, co dla nas jest proste i łatwe, a dla innych bywa trudne i nieosiągalne, i znaczy więcej – to wspaniałe uczucie, którego doświadczenie polecam każdemu”.
Po ciężkiej pracy wszyscy zasiedli do wspólnego posiłku, a następnie odbył się pokaz taneczny w wykonaniu nie tylko dzieci, ale także instruktorów. W ramach warsztatów street artu pracownicy KP wycięli szablon Kompanii Wolontariuszy, który został umieszczony na nowo powstałej ścianie i tym samym zainaugurował wspomnianą galerię. Na zakończenie każdy wolontariusz otrzymał od klubu indywidualne, pomysłowe podziękowanie – wizerunek własnej twarzy ozdobionej zabawnymi okularami.
„Wolontariat pracowniczy przede wszystkim pozwala pomóc innym osobom w potrzebie. Jednak w KP to także ważne narzędzie budowania zaangażowania pracowników” – wyjaśnia Małgorzata Walędzińska-Półtorak, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. – „Wspaniale było integrować się nie tylko z wolontariuszami z firmy, ale również z tymi, dla których tam byliśmy – czyli z dzieciakami i młodzieżą, podopiecznymi organizacji. To wielka dawka satysfakcji i olbrzymi potencjał energii na następne wolontaryjne inicjatywy!”
tagi: Kompania Piwowarska , wolontariat , Warszawa , pomoc ,
W kwietniu ceny w sklepach wzrosły rdr. średnio o 5,6%, czyli...
Grupa Eurocash w pierwszym kwartale 2025 r. wypracowała 6,9...
W I kw. 2025 r. stwierdzono 9,3 tys. przestępstw kradzieży w...
Mennica Skarbowa odnotowała około 50-procentowy wzrost...
Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać...
Obecnie 49,1% Polaków dobrze ocenia swoją sytuację...
Platforma strategicznego dialogu w Warszawie i Waszyngtonie...
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek...