Wiadomości

Polacy piją mało?

Środa, 19 września 2012 Autor: Maja Święcka,
Polak, który dużo pije i głównie wódkę to mit, który obalają kolejne badania. Z obserwacji firmy Diageo, producenta i dystrybutora napojów alkoholowych wynika, że najchętniej sięgamy po piwo i raczej nie mamy głowy do napojów wysokoprocentowych. "Ciekawą tendencję odnotowuje whisky, która jest najszybciej rosnącą kategorią" – mówi Aneta Jóźwicka, dyrektor korporacyjny Diageo.

Statystyczny Polak wypił w ubiegłym roku 10,6 l czystego alkoholu – w tym 3,7 l napojów spirytusowych, 6,1 l piwa i 0,4 l wina gronowego w przeliczeniu na 100 proc. alkoholu. Według danych Międzynarodowej Organizacji Zdrowia (WHO) więcej piją nawet Francuzi.

"Panuje w Polsce mit, że Polacy piją bardzo dużo. To stwierdzenie od dawna należy do przeszłości. W tej chwili jesteśmy poniżej średniej europejskiej. Pijemy mniej niż nasi bezpośredni sąsiedzi: Czesi, Niemcy, ale i Francuzi w przeliczeniu na ilość czystego alkoholu na głowę dorosłego Polaka" – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Aneta Jóźwicka.

Specjaliści z branży twierdzą, że polski rynek alkoholi jest perspektywiczny i wciąż świetnie się rozwija,  czym świadczy rosnący udział dotychczas mało popularnych trunków.

"Rośnie sprzedaż alkoholu, którego Polacy są cały czas ciekawi i co do którego nie zdołali się jeszcze przekonać. Ciekawą tendencję odnotowuje whisky, która jest najszybciej rosnącą kategorią wśród tego typu mocnych trunków i to jest kategoria, która rośnie rok do roku o ok. 23–24 proc. Zaledwie 15 proc. Polaków co najmniej raz w roku ten alkohol spróbowało. To pokazuje, jak duży jest potencjał rynku z tego punktu widzenia" – mówi Aneta Jóźwicka.

Największą popularnością w naszym kraju cieszy się piwo, stanowi ono 88 proc. sprzedawanego alkoholu. Od kilku lat na stałym poziomie utrzymuje się sprzedaż wina (ok. 4 proc. rynku) oraz alkoholi mocnych, w tym głównie wódki. 

"Kategoria wódki ponosi w tym momencie największe straty. Rynek wódki odnotowuje co roku podobne wyniki lub nawet spadki w jednocyfrowym tempie. Jest to spowodowane dużym obciążeniem akcyzą tej kategorii i alkoholi mocnych" – wyjaśnia Jóźwicka.

Informacje o słabnącej popularności wódki niepokoją krajowych producentów. Mniejsza sprzedaż to mniejszy zysk dla nich. W ubiegłym roku pond 40 proc. z nich poniosło straty. Według prognoz (ZP PPS na podstawie IWSR) do 2016 roku spożycie wódki w Polsce zmaleje o 4,4 proc. Szansę na odwrócenie tego trendu mają wódki smakowe i napoje ready to drink tworzone na bazie popularnych marek.

Zdaniem przedstawicielki Diageo, wpływ na malejące spożycie alkoholu wśród Polaków ma restrykcyjne prawodawstwo dotyczące reklamowania, sprzedaży i spożycia tego typu napojów. Branża sugeruje tworzącym prawo, by dostosować przepisy do standardów obowiązujących u naszych sąsiadów, gdzie np. nie karze się za picie piwa w parkach.

"W wielu krajach na całym świecie, w naszym najbliższym otoczeniu, w Europie Zachodniej, alkohol jest prawie taką samą kategorią, jak każda inna, która może być reklamowana, oczywiście w sposób odpowiedzialny, wyłącznie dla osób dorosłych. Więc te wolności marketingowe są w Polsce znacznie bardziej ograniczone niż w innych krajach" – mówi przedstawicielka Diageo.

Jak podkreśla, cała branża angażuje się w kampanie społeczne, których celem jest zaszczepienie w społeczeństwie zasad odpowiedzialnego spożywania alkoholu, np. niewsiadania za kierownicę po alkoholu. W Polsce to wciąż ogromny problem społeczny. W ubiegłym roku policja zatrzymała 115 tysięcy nietrzeźwych kierujących samochodami. Według statystyk spowodowali oni ponad 2 tysiące wypadków, w których śmierć poniosło 265 ludzi (dane Komendy Głównej Policji).

"Prowadzimy dialog z ustawodawcą, pokazując, że nam również zależy na tym, by konsumenci dowiadywali się czegoś na temat naszych produktów, ale też żebyśmy mogli uświadamiać konsumentów, jak te produkty konsumować odpowiedzialnie" – zapewnia Aneta Jóźwicka.

tagi: Diageo , alkohol , spożycie alkoholu , wino , piwo , wódka ,