Kategorie produktów

Makaron w polskiej kuchni

Piątek, 14 września 2012 Autor: Maja Święcka, HURT & DETAL Nr 9 (79) / 2012 (Hurt i Detal)
Makaron z roku na rok staje się produktem po który coraz chętniej sięgamy. Jest już nie tylko dodatkiem do zup, czy dań głównych, ale i do sałatek, przystawek oraz zapiekanek. Bogata oferta rynkowa każdego detalistę powinna zachęcać do jak najciekawszej oferty w sklepach spożywczych, zarówno w tych mniejszych, jak i tych większych.


Wybierając makaron podczas zakupów Polacy kierują się przede wszystkim jego przeznaczeniem. Ponieważ nadal króluje on jako dodatek do zup, najchętniej kupowane są krajanki, wstążki, które idealnie nadają się do rosołu, zupy pomidorowej czy grzybowej – jakże chętnie spożywanej właśnie teraz, kiedy świeżutkich grzybów jest pod dostatkiem. Coraz chętniej sięgamy również po makaron jako produkt do sałatek oraz dań drugich. Dlaczego tak się dzieje? Duży udział mają w tym coraz bardziej nagłaśniane trendy żywieniowe, zmiana sposobu życia oraz – co jest niezwykle istotne – bogata oferta przepisów na ciekawe i zdrowe potrawy wykonane na bazie makaronu, które są szeroko dostępne w internecie, czy też pismach kobiecych. Tu prym wiodą świderki, muszelki, spaghetti, penne oraz makarony ekologiczne czy też z dodatkiem przypraw (kolorowe), które oprócz walorów zdrowotnych, dodają potrawom niezwykłą estetykę, nawet tym najprostszym, z ubogą ilością składników. Makarony te doskonałe są również jako składnik słodkich deserów – wyśmienicie smakują podane ze śmietaną lub twarożkiem z dodatkiem świeżych owoców sezonowych, jak jagody, borówki czy maliny. Deser taki jest nie tylko smaczny, ale i zdrowy, uwielbiają go zarówno mali, jak i duzi smakosze. Pamiętajmy, że spożycie makaronu w Polsce rośnie z roku na rok, a zbliżanie się pod tym względem do średniej europejskiej podkreśla fakt, że produkt ten nie jest już tylko dodatkiem do klasycznej pomidorówki czy do rosołu, ale coraz chętniej wykorzystywany jest do dań z kuchni całego świata, w tym nade wszystko tej śródziemnomorskiej, w której prawdziwy włoski makaron odgrywa rolę główną. Mamy tu klasyczne spaghetti z sosem na bazie pomidorów, zapiekanki makaronowe, lazanię, cannelloni oraz tortelini. Coraz chętniej eksperymentujemy w kuchni, próbujemy różnych form makaronów, łączymy je z warzywami, zwłaszcza słonecznymi pomidorami, które tak chętnie wykorzystujemy w kuchni o tej porze roku, serami, owocami morza, tuńczykiem, Pesto (które również zyskuje na popularności w naszym kraju). Potrawy na bazie makaronu można przygotować w sposób szybki i łatwy, co znacząco wpływa na ich popularność wśród coraz bardziej zabieganego społeczeństwa. Smaczne danie w kilka minut to zdecydowanie ulubiony posiłek każdego z nas!


Makarony w badaniach
Spójrzmy na badania dotyczące spożycia makaronów. Według tych przeprowadzonych przez Agencję Badań Rynku i Opinii, Profit Holdings w 2011 roku wynika, że najchętniej makaronu używamy do zup oraz dań mięsnych z sosami. Oczywiście ma to swoje odzwierciedlenie w rotacji na sklepowych półkach. Dlatego też świderki – stosowane zarówno do zup, jak i dań drugich – najlepiej rotują w swojej kategorii produktów. Ponieważ nadal jedną z najpopularniejszych zup jest rosół, chętnie kupowane są również nitki cięte, makarony w formie gniazd lub gniazd wstążek. Jednym z szybciej rotujących rodzajów makaronów w Polsce jest także spaghetti – bez wątpienia jest to wyraz zamiłowania Polaków do kuchni włoskiej. Coraz większą popularnością cieszą się także kokardki – idealne do zapiekanek i sałatek, które serwuje odpowiednio 16% i 18% badanych. Wszystkich tych rodzajów makaronów nie powinno z pewnością zabraknąć na sklepowych półkach, tym bardziej, że badani deklarują równoczesne używanie różnych typów makaronów. W przeciągu jednego miesiąca najczęściej kupujemy „kilka różnych rodzajów makaronów” – taką odpowiedź wskazało blisko 87% badanych, z kolei kupno  „jednego rodzaju” zadeklarowało tylko 9% konsumentów.

Według badań przeprowadzonych przez instytut Homo Homini wykonanych na zlecenie Polskiej Izby Makaronu, makaron jest jednym z najbardziej lubianych dodatków obiadowych Polaków. Jemy go nawet kilka razy w tygodniu. W rankingu kulinarnej popularności wyprzedził ryż, chociaż nadal pozostaje w tyle za ziemniakami, cieszącymi się w naszym kraju niesłabnącym powodzeniem.


Właściwy asortyment
Jak w każdej grupie produktowej, tak i w przypadku makaronów właściwie dobrany asortyment decyduje o dobrej lub gorszej jego sprzedaży. Jak zatem dobrać ten właściwy? I jak go właściwie wyeksponować? Zacznijmy od tego drugiego zagadnienia. Przede wszystkim makarony ustawiamy w kategorii produkty sypkie, czyli obok ryżu i kaszy. Warto również spróbować wyeksponować je w miejscach alternatywnych, czyli w sąsiedztwie sosów, past, produktów pomidorowych, gotowych dań, podpowiadając tym samym klientom obiadowe wariacje, co swoje przełożenie znajdzie nie tylko w ich zadowoleniu, ale i w postaci większej ilości sprzedanych produktów. To teraz drugie pytanie – ustawiamy produkty na półce według kształtów czy oferty producentów? Wszystko zależy od wielkości sklepu! Jak podkreśla Monika Zienkowicz, Brand Manager w Index Food, zdecydowanie w mniejszych sklepach lepiej jest eksponować produkty kształtami, gdyż mała półka często ogranicza asortyment. Natomiast w większych formatach, mając do dyspozycji regał poświęcony makaronom korzystniej jest budować asortyment markami, producentami. Jednolitość opakowań, układ kolorystyczny, pozwali konsumentowi szybko odnaleźć ulubiony kształt ulubionej marki. Warto również produkty promować atrakcyjnymi opakowaniami promocyjnymi i materiałami POS.


Bardzo ważny jest również dobór oferty makaronowej do profilu konsumenta. Formy niestandardowe (duże muszle, wstęgi, cannelloni) z pewnością znajdą nabywców wśród bardziej zamożnych i szukających  kulinarnych wyzwań konsumentów. W mniejszych, osiedlowych sklepach bezpieczniej jest postawić na standardowe formy: spaghetti, świderki, kokardki i rurkę skośną. Ale nie tylko! „Niestety zauważalny jest częsty błąd popełniany przez sklepy osiedlowe w walce z wielkimi, sieciowymi sklepami lub dyskontami. Rzadko decydują się na wprowadzenie makaronów nietypowych, wyróżniających się walorami zdrowotnymi i smakowymi np.: ekologicznych orkiszowych, żytnich lub z przyprawami. Produkty te, coraz częściej pojawiają się właśnie na półkach w wielkopowierzchniowych sklepach, które już zauważyły niszę i wzrastający popyt na nie” – mówi Paweł Wojnicz z Działu Handlowego P.P.H. Tabit Sp. z o.o.


Oferta producentów

Na polskim rynku działa wiele firm, które w swojej ofercie posiadają makarony. Nie sposób wymienić wszystkie, postaram się przybliżyć Państwu ofertę kilku wybranych. Maspex, którego Lubella jest niekwestionowanym liderem rynkowym wśród makaronów, posiada następujące linie: Lubella Classic, Lubella Inspiracje, Lubella Domowa Jajeczna oraz Lubella Pełne Ziarno. Lubella Classic to makarony wysokiej jakości, które fantastycznie pasują do drugich dań i sałatek (kilkanaście kształtów). Zawartość pszenicy durum oraz specjalny proces mielenia ziarna pozwalają otrzymać mąkę, dzięki której makaron Lubella jest idealnie twardy i doskonale sprężysty. Wyrafinowane formy makaronów konsumenci znajdą w linii Lubella Inspiracje, która pozwala na prawdziwe kuchenne eksperymenty (muszle, itd.). W portfolio Lubella znajduje się również linia Lubella Domowa Jajeczna, czyli makarony jajeczne do zup. Lubella Pełne Ziarno – to linia makaronów pełnoziarnistych. Makarony te powstają z całego ziarna pszenicy, ponieważ w łusce ziarna znajduje się najwięcej witamin i minerałów, a specjalny proces mielenia pozwala na zachowanie jego wszystkich wartości odżywczych. W ofercie dostępne są również makarony Pełne Ziarno z 5 zbóż, które powstały ze specjalnej kompozycji całych ziaren pszenicy, jęczmienia, żyta, gryki i orkiszu.


Podravka w 2011 roku wprowadziła na rynek makarony wytwarzane w 100% z pszenicy durum. Nowe produkty cechuje najwyższa jakość oraz doskonały smak.  Makrony Podravki dostępne są w 9 najpopularniejszych kształtach, takich jak: spaghetti, świderki, pióra, nitki cięte, a także muszelki, kokardki, kolanka oraz gniazda wstążki i gniazda nitki. Ofertę firmy wyróżnia makaron w torebkach – umożliwiający gotowanie precyzyjnie odmierzonych porcji oraz kilku kształtów makaronu na raz.  Makarony marki Podravka wyróżnia najwyższa jakość, doskonały smak oraz charakterystyczna, lekko złocista barwa. Są one w 100% wytwarzane z semoliny – gruboziarnistej mąki otrzymywanej z wysokogatunkowej pszenicy durum. Dzięki wykorzystaniu najlepszej jakości naturalnych składników oraz nowoczesnej technologii produkcji, makarony Podravka zachowują sprężystość i nie rozpadają się podczas gotowania. Nowe produkty doskonale wpisują się w bogate portfolio Podravki i mogą być z powodzeniem wykorzystywane w połączeniu z innymi produktami tej firmy – zwłaszcza z sosami i pastami pomidorowymi. Idealnie nadają się także do zup oraz do wielu potraw kuchni polskiej i włoskiej. Dobrze sprawdzą się do spaghetti oraz zapiekanek. Wybornie smakują także z dodatkiem różnego rodzaju mięs, ryb oraz duszonych warzyw.


W ofercie Makaronów Międzybrodzkich prym wiedzie 5-jajeczna Krajanka, znana konsumentom już od 15 lat. Idealnie sprawdza się jako dodatek do rosołu oraz innych, tak lubianych przez nas zup, do złudzenia przypominając domowy makaron. Towarzyszy jej cały wachlarz makaronów 4-jajecznych o różnych kształtach, poczynając od nitek, poprzez kolanka i rurki, a na drobnych formach ryżu i gwiazdki kończąc. Każdy z nich stanowi podstawę doskonałych posiłków – past, zapiekanek, sałatek – idealnie komponując się z dodatkami warzywnymi oraz mięsnymi. Przygotowane z wyłącznie naturalnych składników nie tylko stanowią gwarancję unikalnego smaku, lecz również dostarczają cennych właściwości odżywczych, ważnych w zbilansowanej, służącej zdrowiu diecie. Międzybrodzkie Makarony powstają na bazie świeżych jajek oraz semoliny z twardej pszenicy durum.


Italmex – importer i dystrybutor produktów diety śródziemnomorskiej – posiada w swojej ofercie cztery marki makaronów włoskich. Produkowane są wyłącznie z mąki twardej z pszenicy durum, głównie bezjajeczne.  Najdłużej na polskim rynku obecne są marki Divella i Corticella i to one sprzedają się najlepiej.  Baronia to marka w skład której wchodzą ogromne kształty makaronowe – Gli Artigianale, które wraz z rosnącym zainteresowaniem Polaków kuchnią włoską  cieszą się coraz większą popularnością. Także typowo włoskie  mini pierożki – tortellini marki Pastificio Bolognese zdobywają sobie coraz szersze rzesze zadowolonych klientów. Italmex jest również dystrybutorem makaronów bezglutenowych Sam Mills. Są to produkty najwyższej jakości wyprodukowane w 100% z kukurydzy i posiadające certyfikat bezglutenowy. Dodatkowo nie zawierają jaj, sztucznych barwników, konserwantów oraz mają niski indeks glikemiczny. Produkty te polecane są dla osób, które stosują dietę bezglutenową oraz dla wszystkich prowadzących aktywny i zdrowy tryb życia. Czanieckie Makarony w swojej ofercie posiadają tradycyjny asortyment. W jego skład wchodzi krajanka, makarony tłoczone: ryż, gwiazdka, literki, tarte, kolanko z falbanką, świderek, muszelka, muszelka morska, rurka ukośna, makarony walcowane: łazanka, kokardka, kokardka mała, gniazdko 1, gniazdko 2, tasiemka walcowana, nitka walcowana, niteczka walcowana. Firma do produkcji makaronu używa kaszy pszennej makaronowej, semoliny i jaj. Czanieckie Makarony produkują również bezjajeczny makaron a'la italiana, w którego skład wchodzi 100% semoliny oraz makarony kolorowe z dodatkiem szpinaku oraz pomidora, między innymi: muszle, świdry, fettuccine, spaghetti.
Firma Tabit również oferuje klientom różnorodny asortyment produktów. Począwszy od tradycyjnych makaronów Bartolini 2 jajecznych, 6 jajecznych, które występują w formie krajanek, świderków, muszelek poprzez makarony Bartolini Ekologiczne Żytnie Razowe, Orkiszowe, Pszenne Razowe, aż po makarony Bartolini 2 jajeczne z przyprawami (szpinak, pomidor, chilli) i Bartolini Durum, które występują w tradycyjnej postaci, jak i z dodatkiem przypraw. Nowością producenta są makarony Bartolini Durum z otrębami pszennymi, które zawierają dużą ilość błonnika pokarmowego wspomagającego prawidłowe trawienie. Najpopularniejszą gramaturą, jaką kupują konsumenci, są produkty 500 g oraz 250 g. Stanowią one ¾ wolumentu sprzedaży.


Index Food to wyłączny dystrybutor dwóch włoskich marek makaronowych: Arrighi i De Cecco. Do ich produkcji wykorzystywana jest semolina (gruboziarnista mąka z pszenicy durum). Makarony wyprodukowane z pszenicy durum nie kleją się po ugotowaniu, nie rozgotowują się, nie tracą kształtu, nawet jeśli gotuje się je trochę za długo. W asortymencie Arrighi znajduje się 20 form: gdzie oprócz najbardziej znanych, takich jak spaghetti, świderki, kokardki, rurka skośna dość dużą popularnością cieszą się również: ryżyk, alfabet, tasiemki, cannelloni, lazania i tortellini. De cecco natomiast to wyjątkowo ceniona marka przez wielbicieli makaronu najwyższej jakości na całym świecie. Unikalny proces produkcji (suszenie w niskich temperaturach oraz otrzymywanie kształtów przy użyciu form z brązu) pozwala zachować walory kolorystyczne i smakowe po jego ugotowaniu.
Codzienny brak czasu, rosnące tempo życia, przy równoczesnym zainteresowaniu zdrową dietą powoduje, że dania na bazie makaronów coraz częściej goszczą na stołach Polaków. Jest to zatem asortyment, którego nie tylko nie powinno zabraknąć w sklepach, ale powinien być na tyle bogaty, aby każdy klient mógł znaleźć swoje ulubione makarony.

tagi: makaron , Podrvka , Maspex , Czanieckie Makarony , Italmex ,