Kategorie produktów

Produkty sypkie

Piątek, 14 września 2012 HURT & DETAL Nr 9 (79) / 2012 (Hurt i Detal)
Sól i cukier to produkty niezbędne w kuchni każdej polskiej gospodyni. Nikomu nie trzeba przypominać, że artykułów z koszyka „dóbr podstawowych” nie powinno zabraknąć w żadnym sklepie spożywczym.

Choć w sprzedaży „sypkich kategorii” cały czas dominują produkty standardowe, w klasycznych opakowaniach, na polskim rynku pojawiają się co jakiś czas nowości z tego segmentu, a klienci idąc z duchem czasu, coraz częściej sięgają po produkty innowacyjne.

Sól

Sól kuchenna jest prawie czystym chlorkiem sodu, dostępnym na rynku w formie nieoczyszczonej soli kamiennej lub oczyszczonej soli warzonej. Sól stosowana jest najczęściej jako przyprawa, składnik wielu produktów spożywczych, a dzięki swoim właściwościom – również jako konserwant. Sól warzona otrzymywana jest w warzelniach poprzez oczyszczenie soli kamiennej i zawiera co najmniej 99,9% chlorku sodu. Cały rynek soli szacuje się na 220 000 ton, z czego połowa wykorzystywana jest przez przemysł spożywczy. 110 000 ton trafia na rynek detaliczny. W ofertach producentów możemy spotkać również sól z dodatkiem jodanu potasu – sprzedawaną jako sól jodowaną, a także sól morską, otrzymywaną z odparowania wody morskiej. Polska jest od dawna znaczącym użytkownikiem i producentem soli w Europie i na świecie.

Sól obecna jest w każdym gospodarstwie domowym. Przez konsumentów używana jest przede wszystkim do gotowania i dosalania wędlin, warzyw, nabiału i przygotowanych potraw: zup, sosów i mięs. Często nie możemy wyobrazić sobie np. nieposolonej jajecznicy/jajka, pomidora, ogórka, ziemniaków czy makaronu. Największy udział w sprzedaży soli ma sól warzona (74%), a sprzedaż soli kamiennej kształtuje się na poziomie 24,5%. Sprzedaż soli morskiej wynosi ok. 1,5% ilościowo. Na rynku produkt ten dostępny jest jako sól spożywcza w różnych opakowaniach, od najbardziej popularnych torebek papierowych, przez sól w torebkach foliowych, kończąc na mniejszych szklanych solniczkach lub młynkach.

Klienci sięgają najczęściej po większe, 1-kilogramowe opakowania, które są dla nich bardziej praktyczne i wygodne. Najczęściej o wyborze konkretnego produktu decyduje jego cena, marka, jakość, pochodzenie oraz szata graficzna opakowania. Chociaż w segmencie soli spożywczej rzadko pojawiają się produkty innowacyjne, konsumenci poszukują na półce sklepowej również innych propozycji asortymentowych. Z pewnością możemy do nich zaliczyć sól morską, której walory zdrowotne sprawiają, że jest coraz bardziej popularna w Polsce, zdobywając coraz więcej zwolenników.

Sól ta ze względu na unikalny smak ceniona jest w kuchni śródziemnomorskiej i kuchniach całego świata. Posiada biopierwiastki niezbędne w reakcjach chemicznych zachodzących w organizmie człowieka. Jest bogata w jod, wapń, magnez, potas i wiele innych mikroelementów. Produkt ten dostępny jest w ofertach producentów zarówno w standardowych, większych opakowaniach, jako sól drobno i gruboziarnista, jak i w praktycznym młynku z dodatkiem czosnku, ziół czy też o smaku cebuli. Oprócz soli morskiej możemy swoim klientom zaproponować także dietetyczną sól niskosodową, po którą z pewnością sięgną osoby, które dbają o zdrowie.
 

Cukier

Rynek branżowy cukru obejmuje m.in. produkty takie, jak cukier z buraków cukrowych i trzciny cukrowej, buraki cukrowe, trzcinę cukrową, melasę, płynny cukier i syropy, sztuczny miód i karmel, pulpę buraczaną czy też syrop inulinowy. Dla przeciętnego konsumenta cukier spożywczy to przede wszystkim – jako gotowy produkt – cukier buraczany, uzyskiwany w procesie produkcji z buraków cukrowych, a także cukier trzcinowy, otrzymywany z trzciny cukrowej bez oddzielania melasy i kryształków.

Cukier buraczany jest obok cukru trzcinowego jedną z dwu najpopularniejszych odmian cukrów jadalnych spożywanych na świecie. Składa się niemal w całości z sacharozy. Cukier buraczany, jako gotowy produkt jest w Polsce nazywany cukrem spożywczym. W sklepach można go znaleźć w postaci cukru białego (drobny, średni i gruby kryształ, kryształ niesegregowany, cukier puder) lub cukru rafinowanego (luksusowy, kryształ drobny, średni i gruby, puder). Cukier biały jest produktem sypkim, bez zlepów i grudek. Wyróżnia się charakterystycznym, słodkim smakiem, brakiem zapachu i białą barwą. Cukier rafinowany dodatkowo posiada jedną ważną cechę – jest najczystszym cukrem na rynku, oczyszczanym pod koniec produkcji aktywnym węglem, zawiera powyżej 99,85% sacharozy. Dodatkowo cukier spożywczy może być również wzbogacany o dodatki: cukier wanilinowy, cukier z pektyną.

Cukier trzcinowy jest nierafinowanym cukrem otrzymywanym z trzciny cukrowej, bez oddzielania melasy i kryształków. Jego barwa może wahać się od złotawej do ciemnobrązowej. Jest obok cukru buraczanego jedną z dwóch najpopularniejszych odmian cukrów jadalnych spożywanych na świecie. W nierafinowanej formie stanowi ważny składnik kuchni azjatyckiej, zwłaszcza indyjskiej, znany pod angielską nazwą jaggery, a także kuchni meksykańskiej (piloncillo) oraz innych krajów Ameryki Łacińskiej (panela). Jego głównym składnikiem jest sacharoza.

Produkcją cukru w Polsce zajmują się obecnie 4 grupy, do których należą poszczególne polskie cukrownie: Krajowa Spółka Cukrowa SA oraz 3 inwestorów zagranicznych: Südzucker, Pfeifer & Langen oraz Nordzucker. Cukrownie posiadające inwestorów zagranicznych skupione są głównie w zachodniej i południowej części kraju, cukrownie „Polskiego Cukru” – w części północnej, środkowej i wschodniej.

Według oceny Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w sezonie 2011/12 produkcja cukru białego wzrosła o 27% w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosła 1,8 mln ton. Jak podają dane Głównego Urzędu Statystycznego, spożycie cukru w Polsce sięga rocznie 42 kg na jedną osobę i jest wyższe niż wynosi średnia dla całej Unii Europejskiej. Grecy spożywają prawie 30 kg, Francuzi – 36,4 kg, a Niemcy – 35,8 kg na rok.

Podobnie jak w przypadku soli, polscy konsumenci najchętniej kupują cukier w dużych opakowaniach, najczęściej 1-kilogramowych papierowych torebkach. Na rynku znajdziemy jeszcze szereg innych opakowań tego produktu, dlatego warto niektóre z nich mieć również w swoim sklepie. Oprócz wspomnianych papierowych torebek, cukier sprzedawany jest również w poręcznych i wygodnych kartonikach, torebkach, tubach i saszetkach.

Wielostronność opakowań ma za zadanie spełniać potrzeby klientów i zapewnić możliwość różnego zastosowania produktów. Warto też pamiętać o tym, aby na półce sklepowej oprócz standardowego cukru nie zabrakło też jego innych odmian. Warto zaopatrzyć się w różnego rodzaju cukry z dodatkiem aromatów, jak np. cukier waniliowy, często wykorzystywany do domowych wypieków i deserów. Ciekawym produktem jest też cukier cynamonowy, który z pewnością uatrakcyjni smak kawy, herbaty, drinków i słodkich dań. W sklepie powinniśmy mieć także cukier żelujący, przeznaczony do domowego wyrobu galaretek i konfitur. Szeroka jest także gama cukrów trzcinowych, używanych np. do przyrządzania drinków lub do wypieków. Dobrze jest też mieć takie produkty, jak: cukier kostkach, cukier w wersji BIO, a także różne do dekoracji wypieków.

Produkty sypkie to asortyment, którego nie może zabraknąć w żadnym sklepie spożywczym. Jego właściwy dobór oraz ciekawa ekspozycja pozwolą zwiększyć zyski.

Tomasz Zasada

tagi: Produkty sypkie , sól , cukier ,