Wiadomości

Lojalność w supermarkecie

Wtorek, 11 września 2012 Autor: Monika Dawiec,
Zdecydowanie najbardziej popularnymi programami lojalnościowymi są programy organizowane przez supermarkety i hipermarkety (48%) oraz stacje paliw (26%). Pierwsze z nich odnotowały również największy wzrost zainteresowania w ciągu ostatniego roku – o 7%. Znacząca większość (80%) uczestników programów lojalnościowych to uczestnicy aktywni, znający swój status w programie i korzystający z niego. 41% uczestników najpopularniejszych programów deklaruje, że zdarzyło im się zmienić miejsce zakupu produktu lub usługi, jeśli nagradzane było to dodatkowymi punktami lub benefitami w programie – wynika z Monitora Programów Lojalnościowych 2012 ARC Rynek i Opinia.
Hipermarkety i supermarkety znacząco umocniły swoją pozycję na rynku programów lojalnościowych. Jednocześnie, mimo zmiany regulacji prawnej dotyczącej działań BTL i ATL w aptekach, plasują się one na trzecim miejscu wśród najbardziej popularnych kategorii programów lojalnościowych. Najbardziej znanym programem lojalnościowym i tym samym programem, który w ciągu ostatniego roku najwięcej zyskał na znajomości (10 punktów procentowych) jest Tesco Clubcard. Jednocześnie wśród pięciu najbardziej znanych programów lojalnościowych aż cztery pozwalają na zbieranie punktów w sieciach spożywczych.

„Najbardziej popularne kategorie programów lojalnościowych są zbieżne z częstotliwością dokonywania zakupów w danym miejscu. Dlatego też najpopularniejszą kategorią programów lojalnościowych są supermarkety i hipermarkety. Jednocześnie wysokie wzrosty znajomości – zwłaszcza w przypadku programu Tesco Clubcard – to z pewnością zasługa dobrej organizacji programu i odpowiedniej komunikacji marketingowej” – mówi Piotr Juszczyk z ARC Rynek i Opinia.

80% uczestników programów lojalnościowych jest aktywna w ramach programów. 26% stanowią osoby bardzo aktywne, które na bieżąco znają swój status w programie i starają się zawsze z niego korzystać. Najliczniejsza grupa to osoby aktywne, które od czasu do czasu sprawdzają swój status oraz okazują kartę programu, gdy przypomni im o tym sprzedawca. Najmniej liczna grupa to osoby wycofane, które wprawdzie się w programie zarejestrowały, jednak nie korzystają z niego – wśród tych osób najwyższy odsetek stanowią osoby z grupy wiekowej powyżej 55 lat.

„Nasze badanie pokazuje, że stopień aktywności w ramach poszczególnych programów lojalnościowych jest wysoki. Około 40% uczestników programów twierdzi, że zintensyfikowało zakupy w danej sieci pod wpływem uczestnictwa w programie – większość z tych osób stanowią ludzie młodzi. Niemal połowa osób korzystających z najpopularniejszych programów lojalnościowych deklaruje, że zmieniają czasami  miejsce zakupu produktu lub usługi, jeśli mogą otrzymać dodatkowe punkty. To duży potencjał” – dodaje Piotr Juszczyk.


O badaniu
Monitora Programów Lojalnościowych (2012) to badanie realizowane cyklicznie przez ARC Rynek i Opinia. Badanie miało charakter ilościowy i zostało zrealizowane metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych). Badanie przeprowadzono w dniach 20.07.– 05.08.2012 r. W pierwszej części badania przeprowadzono wywiady na reprezentatywnej próbie (wiek, płeć, wielkość miejscowości zamieszkania, województwo oraz wykształcenie) dorosłych Polaków N=1005, w celu uzyskania informacji na temat penetracji programów lojalnościowych w populacji 18+. Ostatecznie uzyskano: N=814 wywiadów z osobami biorącymi udział w przynajmniej jednym programie lojalnościowym.

ARC Rynek i Opinia już od 20 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u.

tagi: kanał nowoczesny , handel , ARC Rynek i Opinia ,