Advertisement

Wiadomości

Jakość ma znaczenie. Rusza kampania medialna na temat drobiu

Piątek, 07 września 2012 Autor: Monika Dawiec,
Tylko świadomy konsument może dokonywać dobrych wyborów - mówią twórcy kampanii informacyjnej skierowanej do miłośników mięsa drobiowego. Polska wyrosła na drobiowego potentata. Jesteśmy w ścisłej, europejskiej czołówce i co roku bijemy kolejne rekordy w eksporcie. Producenci chcą pokazać, że liczy się nie tylko ilość, ale też jakość.

Producenci drobiu mają powody do zadowolenia. Od wejścia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku zwiększyli sprzedaż za granicę dwunastokrotnie. Aktualnie w Polsce produkuje się 1,5 miliona ton mięsa drobiowego. Z tego 1/3 wyjeżdża do innych krajów. W większości do Europy, ale mięso trafia też do Hongkongu, Wietnamu, Ghany czy Stanów Zjednoczonych. Mimo dużego eksportu Polska jest samowystarczalna i import jest śladowy. Na nasze stoły trafia więc taki sam produkt, który sprzedajemy innym.


„Bez względu na kierunek eksportu odbiorcy oczekują, że kupowany produkt jest wysokiej jakości, pewny i sprawdzony. Najmniejszy błąd czy plotka to dla nas olbrzymie straty” - mówi Maciej Przyborski, Wiceprezes Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej, zrzeszającej krajowych producentów.


Przy rosnącej konkurencji  producenci nie mogą sobie pozwolić na najmniejsze potknięcie. –„Ale to plan minimum. Mamy większe ambicje. Dlatego przyjmujemy jeszcze wyższe standardy i wdrażamy dodatkowy system kontroli jakości” - wyjaśnia Przyborski. To tzw. QAFP, czyli Program Gwarantowanej Jakości Żywności. Prace nad jego adaptacją w branży drobiarskiej trwają od dwóch lat. Rok temu, decyzją Ministra Rolnictwa, QAFP stał się oficjalnie pierwszym drobiarskim systemem jakości w Polsce.


Jak to działa? Producent, który chce zdobyć certyfikat QAFP musi poddać się kontroli niezależnych audytorów. Badają oni każdy z etapów produkcji, sprawdzają czy przestrzegane są przepisy i normy. Jeżeli zakład spełnia kryteria, otrzymuje prawo do posługiwania się specjalnym znakiem jakości. Ten znak konsumenci znajdą na opakowaniach w sklepach. Dzięki temu wiedzą, że kupują towar gwarantowany przez producenta.

Dlatego certyfikowane będzie tylko mięso pakowane bezpośrednio w zakładzie. – „Tylko wtedy wiemy, że produkt był sterylny na każdym etapie i nie działo się z nim nic niedobrego w trakcie transportu czy w magazynie sklepu” - tłumaczy Maciej Przyborski z KRD-IG. –„Z naszych badań wynika, że Polacy nie ufają opakowaniom i wolą sami sprawdzać świeżość mięsa. Chcemy ich przekonać, że zapakowanie bezpośrednio przed opuszczeniem zakładu także ma wpływ na jakość. Dodatkowo informacja na opakowaniu pozwala na pełną identyfikację produktu” – dodaje Przyborski.

tagi: ARR , drób , jakość , certyfikat QAFP ,