Wiadomości

Grupa Kofola – skonsolidowane wyniki

Piątek, 31 sierpnia 2012 Autor: Maja Święcka,
Pomimo utrzymujących się wysokich cen surowców i kursów walut, Grupa Kofola wypracowała w pierwszym półroczu 2012 roku zysk netto, przypadający akcjonariuszom większościowym, w wysokości 14,8 mln zł, wobec 8,5 mln zł przed rokiem. Skonsolidowane przychody Grupy wzrosły z 664 mln zł do 690 mln zł licząc półrocze do półrocza.

W pierwszym półroczu 2012 roku pomimo utrzymujących się bardzo wysokich cen surowców na rynkach światowych oraz spowolnienia gospodarczego w Europie udało się znacząco poprawić zysk Grupy sprzed roku. To w dużej mierze efekt wzrostu przychodów (zwłaszcza  najbardziej rentownych spółek w Czechach i na Słowacji) oraz wdrożonego w 2011 roku w całej Grupie programu optymalizacji kosztów. Największe procentowo wzrosty sprzedaży Grupa odnotowała w syropach oraz napojach gazowanych - dwóch strategicznych dla niej segmentach.

„Szczególnie cieszy wzrost przychodów na rynku czeskim, gdzie jeszcze w całym 2011 roku zanotowaliśmy nieznaczny spadek sprzedaży. Jeszcze większe wzrosty przychodów udało się nam uzyskać na Słowacji, gdzie zwiększyliśmy sprzedaż zarówno w kanale detalicznym, jak i w spadającym segmencie HoReCa. Udało się nam polepszyć wyniki sprzedaży w Rosji, jakie odnotowaliśmy w pierwszym kwartale br., z powodu zatowarowania klientów w napoje niskoalkoholowe w grudniu 2011 roku” - mówi Jannis Samaras, Prezes i większościowy akcjonariusz Kofola S.A.

Przychody w Polsce również nieznacznie wzrosły, a to za sprawą procesu przesuwania się sprzedaży z kanału tradycyjnego do dyskontów. Dobrze wypadł sztandarowy w Polsce napój Hoop Cola, który powiększył swoje udziały rynkowe w segmencie coli.

Za sporą część wzrostu przychodów odpowiadają wprowadzone w 2012 roku nowości, w tym m.in. napoje w puszkach 0,25l (Hoop Cola, Kofola, Pickwick Ice Tea, Vinea, Semtex), nowe wody smakowe Rajec, Jupik Aqua Sport z witaminami, woda Rajec dla niemowląt oraz nowa linia supergęstych syropów Jupi. Wprowadzone nowości, z których większość jest w formacie impulsowym, pomogły nam, poza podwyżkami cen, obronić marżę brutto ze sprzedaży.

Wdrożony w całej Grupie w 2011 roku program redukcji kosztów przyniósł w pierwszym półroczu 2012 roku 10,5 mln zł oszczędności w kosztach sprzedaży i ogólnego zarządu, w porównaniu do pierwszego półrocza 2011 roku, dzięki czemu, wraz ze wzrostem przychodów ze sprzedaży, udało się powiększyć zysk operacyjny o 10,6 mln zł, tj. 43%. Wzrost zysku operacyjnego przełożył się na wzrost zysku netto, przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej z 8,5 mln zł do 14,8 mln zł.

W pierwszym półroczu udało się całej Grupie Kofola obniżyć zadłużenie netto o przeszło 57,1 mln zł do poziomu 263,5, co wraz z poprawą wyniku operacyjnego zmniejszyło poziom zadłużenia do bezpiecznej 1,8 wielokrotności wskaźnika EBITDA.

tagi: Grupa Kofola , Kofola , Hoop ,