Wiadomości

Nowe zasady etykietowania żywności

Środa, 08 sierpnia 2012 Autor: Maja Święcka,
Już niedługo wejdzie w życie nowe rozporządzenie unijne dotyczące etykietowania i oznaczania produktów spożywczych. Jakie będą jego następstwa dla producentów, właścicieli sklepów, a przede wszystkim konsumentów? Dyrektywa narzuca producentom żywności nowe zasady etykietowania i opisywania składów produktów, a co za tym idzie także pełnego odwzorowania opisów produktów w sklepach internetowych. Kamila Wrońska, Country Manager firmy Brandbank zajmującej się tworzeniem, zarządzaniem i dystrybucją informacji o produkcie, wyjaśnia na czym będą polegały nowe zasady i jak się przygotować do związanych z nimi zmian.

"Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności wprowadza wiele zmian w zakresie etykietowania żywności. Producenci produktów spożywczych będą mieli 3 lata na dostosowanie się do nowych zasad. Sprawa obejmuje jednak nie tylko producentów, ale również handlowców, a w szczególności coraz chętniej odwiedzane sklepy internetowe.

Według rozporządzenia etykietowanie żywności ma zostać ujednolicone i jednoznacznie informować konsumentów o tym jaki jest skład danego produktu. Celem nadrzędnym jest ochrona zdrowia i interesów konsumentów, którzy do tej pory z powodu braku części informacji o produkcie bardzo byli często niedoinformowani, a nawet wprowadzani w błąd.

Nowe zasady stanowią duże wyzwanie dla sektora e-commerce, który stanowi w naszym kraju 3,8% całego handlu, a jego udział wciąż dynamicznie rośnie. Właściciele sklepów internetowych, podobnie jak producenci produktów spożywczych, będą zobowiązani do przedstawienia pełnych i dokładnych informacji o produkcie, dodatkowo opatrzonymi odpowiednimi zdjęciami produktu.

Istotną kwestią w tej sprawie będzie współpraca między dostawcami informacji o produktach a producentami tak, aby w efekcie właściciel sklepu internetowego otrzymał pełną, zgodną z nowymi wymogami informację o produkcie, którą zamieści na e-opakowaniu na stronie. Tak jak w sklepach stacjonarnych za dostosowanie się do nowych zasad i dostarczenie pełnej informacji o produkcie będą odpowiedzialni jego producenci, tak w e-commerce ta odpowiedzialność zostanie przeniesiona na właścicieli sklepów internetowych, których zadaniem będzie dokładne odwzorowanie informacji z etykiety na e-opakowaniu.

Sklepom zależeć więc będzie na współpracy z producentami, którzy mają wdrożone odpowiednie rozwiązania usprawniające proces tworzenia, zarządzania i dystrybucji danych produktowych. Producenci artykułów spożywczych mogą skorzystać w tym zakresie z outsourcingu. Usługi takie świadczy np. firma Brandbank, która współpracuje zarówno z producentami, jak i największymi sieciami handlowymi takimi jak Tesco.

W czasach, gdy konsumenci robią zakupy w internecie intuicyjnie, wyszukując i rozpoznając potrzebne im produkty po ich opakowaniach należy szczególną uwagę zwrócić na to, aby oferowane w sklepach towary były właściwie przedstawione.

Jak widać bardzo słusznie na dostosowanie się do nowych wymogów producenci dostali aż trzy lata. Rzecz dotyczy nie tylko dostosowania opakowań do zasad zawartych w rozporządzeniu. Pojawiają się także inne wyzwania, właśnie takie jak np. zmiany we współpracy z handlowcami internetowymi i potrzeba wdrożenia odpowiednich rozwiązań."

tagi: żywność , etykiety , etykietowanie żywności ,