Wiadomości

Jak samorządy w Polsce wspierają swoich kupców?

Wtorek, 07 sierpnia 2012 Autor: Monika Dawiec,
W ramach raportu „Polska 2030. Tu mieszkam, tu kupuję – Społeczności Jutra” zapytano przedstawicieli samorządów w Polsce o to, jakie instrumenty wsparcia, oferuje ich gmina uczestnikom rynku handlu detalicznego. W swoich odpowiedziach wskazywali przede wszystkim na politykę podatkową (72%) oraz wsparcie prawne (34%) i szkolenia kompetencji (33%).



Jednocześnie wskazywane rodzaje stosowanych instrumentów wsparcia różniły się
w zależności od województwa:

1.    Politykę podatkową, która sprzyja rozwojowi małych firm, szczególnie na poziomie podatków lokalnych, takich jak czynsze i opłaty jako stosowane narzędzie wskazywali wszyscy samorządowcy z województw: łódzkiego (100%) i podkarpackiego (100%).
2.    Wsparcie prawne dla uczestników rynku handlu detalicznego najczęściej oferują samorządy w województwie dolnośląskim (54,5%).
3.    Pomoc w definiowaniu nisz rynkowych, których handel wielkopowierzchniowy nie zagospodarowuje to przede wszystkim instrument stosowany przez przedstawicieli jednostek samorządów terytorialnych w województwie lubuskim (22,2%).
4.    Szkolenia w zakresie kompetencji handlowych oferuje co drugi samorząd w województwach: małopolskim (50%), opolskim (50%) oraz świętokrzyskim (50%).
5.    Instrumenty ułatwiające przedsiębiorstwom dostęp do kredytów bankowych i pożyczek i innych usług rynku finansowego – np. kredyty na preferencyjnych warunkach, to rozwiązania stosowane przez samorządowców w województwie kujawsko-pomorskim (30%).
6.    Wspieranie stowarzyszeń wspierających małe przedsiębiorstwa to narzędzie stosowane przez lokalne władze województwa pomorskiego (42,9%).
7.    Ułatwienia w tworzeniu zrzeszeń, które miałyby większą siłę negocjacyjną i wiarygodność kredytową niż pojedynczy przedsiębiorca (16,7%) oraz organizowanie akcji informacyjnych np. wyjaśniające klientowi, że pewne rzeczy warto kupić w dyskoncie, ale inne w sklepiku na rogu (33,3%) to instrumenty wskazane przez samorządowców z województwa lubelskiego.

„Dostrzeganie problemu przez samorządowców to może i największy sukces kampanii. Debata powinna się rozpocząć, ale do tego niezbędne jest przekonanie, że jest o czym rozmawiać. Liczymy że uda się wypracować rozwiązania dostosowane do potrzeb społeczności lokalnych oraz sektora małego handlu” - twierdzi Rafał Krenz, ekspert z zakresu ekonomii społecznej i bezpieczeństwa ekonomicznego państwa, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, ekspert kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję”.

Partnerami III edycji kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję” zostało szereg organizacji i instytucji: Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Krajowa Izba Gospodarcza, Fundacja Wspomagania Wsi, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich FAOW, Stowarzyszenie Naukowo - Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego, W-MODR w Olsztynie, MODR Karniowice, PODR Gdańsk, WODR Końskowola oraz LIR. Wśród partnerów medialnych kampanii są „Rynek spożywczy”, portalspożywczy.pl, dlahandlu.pl oraz „Czerwony portfelik”.

tagi: Tu mieszkam , tu kupuję , handel detaliczny , wsparcie , kupcy , Makro ,