Kategorie produktów

Wygoda zakupów

Poniedziałek, 16 lipca 2012 HURT & DETAL Nr 7 (77) / 2012 (Hurt i Detal)
Postęp technologiczny jest dobrodziejstwem XX i XXI wieku. Nie wyobrażamy sobie życia bez wielu rozwiązań i urządzeń. Telefony, komputery, tablety, telewizory – to tylko garstka przykładów. Na nowoczesność warto również postawić w każdej placówce handlowej.

Nie chodzi tylko o nowoczesne wyposażenie sklepu, jak regały chłodnicze, wagi, kasy, ale również o terminale płatnicze. Coraz większa rzesza klientów ceni sobie wygodę i szybkość robienia zakupów. Karty płatnicze są coraz chętniej używane, zastępując na co dzień pieniądz papierowy. Zabiegany konsument z całą pewnością doceni nie tylko możliwość zapłaty kartą, ale także możliwość opłacenia – przy okazji codziennych zakupów – rachunków domowych, takich jak prąd, gaz, rachunek za telefon, internet czy telewizję. Do sklepu stwarzającego takie możliwości z chęcią powróci, pamiętając, że tu może liczyć na dodatkową wygodę. Część detalistów obawia się związanych z tym kosztów, jednak zdecydowanie plusy przewyższają ewentualne minusy. A jak to działa? Transakcje dokonane za pomocą kart płatniczych (z paskiem magnetycznym lub mikroprocesorem) przesyłane są elektronicznie do agentów rozliczeniowych współpracujących z organizacjami płatniczymi. Agent rozliczeniowy (czyli centrum rozliczeniowe) to instytucja zajmująca się autoryzacjami i rozliczaniem transakcji przy użyciu kart płatniczych. Informacje o zawartych transakcjach przesyłane są od akceptantów do agenta rozliczeniowego, a następnie do organizacji płatniczych. Agenci rozliczeniowi bardzo często współpracują z bankami.

A teraz słów kilka o samych terminalach płatniczych. Na jaki się zdecydować i na co warto zwrócić uwagę? Terminale dzielimy na trzy grupy, a podział ten wynika ze sposobu komunikacji wykorzystywanej w przesyłaniu danych. Pierwszą stanowią terminale podłączone do linii telefonicznej, drugą urządzenia, które podłączane są do internetu. Trzecia grupa to terminale GPRS, wykorzystujące możliwości infrastruktury telekomunikacyjnej, która pozwala na transmisję pakietową. Bezprzewodowe terminale GPRS są niewielkie i bez trudności można z nimi się przemieszczać, ponieważ najczęściej zasilane są na baterie. To olbrzymia wygoda dla każdego detalisty.

Terminale spełniają trzy podstawowe funkcje: akceptowanie płatności kartą bankową za zakupy dokonane w sklepie, przyjmowanie płatności za rachunki oraz doładowanie kont telefonów komórkowych. W ramach aplikacji płatności kartą bankową istnieje również możliwość wypłaty pieniędzy (tzw. cash back), co jest również bardzo ciekawą propozycją dla zabieganego klienta, który nie musi już tracić czasu na poszukiwanie bankomatu, aby wypłacić potrzebną gotówkę. „W przypadku oferty firmy Euronet na terminalach, znalazły się też dodatkowo takie usługi, jak: transfer pieniędzy i obsługa kart podarunkowych. Biorąc pod uwagę współpracę z innymi urządzeniami w sklepie, najbardziej popularna jest integracja aplikacji akceptowania płatności kartą bankową z systemem kasowym, dzięki czemu możliwa jest rejestracja transakcji kartowych. Rozważając wykorzystanie terminali w punktach detalicznych, warto pamiętać, że część firm oferuje usługę wynajmu terminala – zakup sprzętu nie musi być więc warunkiem możliwości korzystania z urządzenia” – mówi Grzegorz Horabik, Product Manager, Bankomat24/Euronet Sp. zo.o.

To również jest interesująca oferta, każdy niezdecydowany detalista, nim zainwestuje w sprzęt, może go wypożyczyć, przetestować, wypróbować, zobaczyć jak sprawdzi się w sklepie, jak wzrośnie zainteresowanie klientów daną placówką handlową. Jeśli już zdecydujecie się Państwo na korzystanie z terminala płatniczego, warto zwrócić uwagę na kilka praktycznych aspektów jego wykorzystywania.
 Najczęściej na etapie negocjacji podejmowana jest decyzja o sposobie łączności oraz funkcjonalności poszczególnych aplikacji. Tu koniecznie należy zwrócić uwagę na opłaty stałe związane z obsługą terminala oraz na rabaty, jakie będą przysługiwać z tytułu użytkowania aplikacji. A jak wygląda procedura? Nie jest zbytnio skomplikowana – przedstawiciel handlowy podpisuje umowę z właścicielem sklepu, następnie dostarcza terminal, dokonuje instalacji i konfiguruje aplikację. Na zakończenie przeprowadza szkolenie personelu, które pozwala zaprezentować poszczególne funkcje terminala. Pamiętajcie Państwo, że w przypadku awarii należy niezwłocznie zgłosić ją do przedstawiciela handlowego, który przyjedzie do sklepu, wymieni uszkodzony terminal na sprawny, dzięki czemu nasi klienci nie będą rozczarowani brakiem tego jakże dla nich wygodnego i ułatwiającego codzienne życie urządzenia!

Maja Święcka

tagi: terminale ,