Upalne dni w naszym klimacie, dość zmiennym ostatnio, zdarzają się latem często. Temperatury sięgające trzydziestu stopni Celsjusza to nic nowego. Jaki będzie sezon wakacyjny? Lipiec jest upalny i burzowy, synoptycy prognozują równie upalny sierpień i ciepły wrzesień. Jak będzie naprawdę – okaże się w najbliższym czasie.
Jednak bez wątpienia lato to czas napojów i lodów. Detalistów, którzy odpowiednio wyposażą swoje sklepy, tegoroczny sezon wynagrodzi zwiększonymi zarobkami. Niezależnie od pogody!
Lody dla ochłody
W okresie od kwietnia do września realizuje się 80% sprzedaży w kategorii lodów. Latem chętniej wybieramy lody, które nie tylko wyśmienicie smakują, ale również przyjemnie orzeźwiają w upalne dni. Lody na patyku oraz rożki równie chętnie kupowane są latem, ponadto ich sprzedaż jest wysoka również wiosną. Mimo, że różnice w wielkości sprzedaży w okresie jesienno-zimowym i wiosenno-letnim są nadal duże, to jak przyznaje Tomasz Leszko, Marketing Manager w Dziale Lodów, Nestlé Polska – sezonowość stopniowo maleje. Wynika to ze wzrostu popularności lodów familijnych, które charakteryzują się zdecydowanie mniejszą sezonowością i są coraz chętniej kupowane również zimą. Nie zmienia to jednak faktu, że wartość sprzedaży lodów w sezonie jesienno-zimowym spada trzykrotnie.
Największym segmentem na rynku lodów w Polsce są lody impulsowe, a najdynamiczniej rośnie segment lodów familijnych. Wśród lodów impulsowych największą część sprzedaży stanowią lody na patyku, ale dynamicznie rozwijają się również rożki, które z roku na rok umacniają swoją pozycję względem lodów na patyku. Jak podkreśla Tomasz Leszko, wynika to z tego, że rożki stanowią bogatszą propozycję dla konsumentów niż lody na patyku, ponieważ łączą różne smaki, sosy, polewy i dodatki, jak np. orzechy czy kawałki czekolady.
Jakie smaki kochają Polacy? Bez wątpienia śmietankowe, waniliowe i czekoladowe. Jak podkreśla Mariusz Jurek Dyrektor ds. Marketingu, Koral – te trzy smaki zajmują około 60% rynku. Na kolejnych miejscach są lody o smakach owocowych (gdzie nadal króluje truskawka i jagoda) oraz pozostałe wariacje smakowe (bakalia, toffi, caffe latte, itp.) wypełniając pozostałe 40% rynku.
Jeśli chodzi o opakowania, to w kategorii lodów familijnych zdecydowanym liderem jest pojemnik plastikowy (o pojemności 1 000 ml lub 450 ml). Opakowania kartonowe przeznaczone do rolad są na drugim miejscu. Rynek lodów impulsowych jest bardziej zróżnicowany. Tutaj liderem są lody na patykach, rożki i sandwicze, owinięte folią polipropylenową lub laminatem w zależności od rodzaju produktu.
Woda i napoje
Latem, zwłaszcza podczas upałów Polacy coraz częściej i chętniej sięgają po wodę. Wybierają zarówno te naturalne mineralne, jak i naturalne źródlane – oba rodzaje są korzystne dla zdrowia. Wodę powinno się pić regularnie – około 8 szklanek dziennie, nawet jeżeli nie czuje się wzmożonego pragnienia. Powinno się ją pić małymi łykami w niedużych ilościach, najlepiej 10 minut przed lub po jedzeniu. Warto także zaczynać dzień od szklanki wody.
Jak informuje Monika Rucka, National Key Account Manager, KMV a.s., producent wody mineralnej Magnesia – Polacy kupując wody butelkowane najchętniej sięgają po wodę niegazowaną (67,5%). Udział wody gazowanej z każdym rokiem spada i stanowi obecnie 28,7% wszystkich sprzedawanych wód. Nową rosnącą kategorię stanowi woda średnio gazowana – 3,8%. Wody naturalne stanowią 78% całości sprzedaży rynku wody butelkowanej. Natomiast napoje produkowane na bazie wód źródlanych i mineralnych, potocznie nazywane wodami smakowymi, stanowią 22% tej sprzedaży.
Jakie opakowania wody/napojów latem sprzedają się najlepiej? Jak podkreśla Dorota Jaroszewska, Prezes Zarządu Vivalife – latem klienci zwracają szczególną uwagę na ilość i cenę. Dlatego poszukują napojów, a zwłaszcza wody w dużych opakowaniach, np. 5 litrów lub zaopatrują się w tzw. systemie galonowym z dostawą do domu lub biura. W okresie letnim mniejsze znaczenie ma przywiązanie do marki, powodzeniem cieszą się wody private label.
Jak podkreśla Paulina Włodarska, Dyrektor Marketingu firmy FoodCare – panujący na rynku trend zdrowego odżywiania mocno zaznaczył swoje miejsce wśród napojów. Większość konsumentów składnia się ku produktom naturalnym, bez sztucznych dodatków, coraz częściej zwracając także uwagę na ekologiczne i ergonomiczne opakowania. Warto o tym pamiętać dobierając asortyment na wakacje.
Okiem polskiego Kupca
Monika Kozakiewicz, która prowadzi sklep wielobranżowy Promyk w Ostrowcu Świętokrzyskim przyznaje, że lato to wzmożony popyt na lody, wodę i napoje. Wśród lodów klienci wybierają te, które przypominają dzieciństwo. Prym wiodą smaki śmietankowe, czekoladowe i truskawkowe, chociaż sięgają również po nowe i egzotyczne smaki. Promyk jest sklepem osiedlowym, więc liderami są tutaj lody na patyku, rożki oraz te w kubkach o gramaturze około 100 g. Jak przyznaje pani Monika, są to artykuły w bardzo szerokiej gamie smakowej, przystępnej cenie oraz wygodnej formie do szybkiego spożycia. „Marką nr 1 jest Algida, bardzo szybko rotuje asortyment Ice Mastry oraz Nestlé” – stwierdza nasza rozmówczyni.
W sklepie w Ostrowcu Świętokrzyskim w okresie letnim wzrasta sprzedaż wody o różnym nasyceniu oraz cała gama wód smakowych. Dużą popularnością cieszą się też napoje energetyczne i soki dla dzieci.
Kąpiel w basenie czy zimny prysznic – z pewnością oba rozwiązania pomogą przetrwać upalny dzień. A czego szukamy sklepach? Oczywiście wody i napojów, najlepiej prosto z lodówki. Dla ochłody przede wszystkim lody. Owocowe, śmietankowe, wodne, sorbety – wszystkie dadzą ukojenie. Z powodzeniem sprzedają się także herbaty czy kawy – do spożywania na zimno, a wręcz do zamrożenia. Żaden detalista nie powinien zapominać także o piwie – dobrze schłodzone zaspokoi nawet najbardziej spragnionego.
Monika Dawiec
tagi: letni asortyment , upał ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...