Kategorie produktów

Ciepło, cieplej, upał!

Poniedziałek, 16 lipca 2012 HURT & DETAL Nr 7 (77) / 2012 (Hurt i Detal)
Nadeszły gorące dni! Jak je przetrwać? Ze smakiem! Spragnieni klienci ukojenia będą szukali w wodzie, napojach i lodach.

Upalne dni w naszym klimacie, dość zmiennym ostatnio, zdarzają się latem często. Temperatury sięgające trzydziestu stopni Celsjusza to nic nowego. Jaki będzie sezon wakacyjny? Lipiec jest upalny i burzowy, synoptycy prognozują równie upalny sierpień i ciepły wrzesień. Jak będzie naprawdę – okaże się w najbliższym czasie.

Jednak bez wątpienia lato to czas napojów i lodów. Detalistów, którzy odpowiednio wyposażą swoje sklepy, tegoroczny sezon wynagrodzi zwiększonymi zarobkami. Niezależnie od pogody!

Lody dla ochłody

W okresie od kwietnia do września realizuje się 80% sprzedaży w kategorii lodów. Latem chętniej wybieramy lody, które nie tylko wyśmienicie smakują, ale również przyjemnie orzeźwiają w upalne dni. Lody na patyku oraz rożki równie chętnie kupowane są latem, ponadto ich sprzedaż jest wysoka również wiosną. Mimo, że różnice w wielkości sprzedaży w okresie jesienno-zimowym i wiosenno-letnim są nadal duże, to jak przyznaje Tomasz Leszko, Marketing Manager w Dziale Lodów, Nestlé Polska – sezonowość stopniowo maleje. Wynika to ze wzrostu popularności lodów familijnych, które charakteryzują się zdecydowanie mniejszą sezonowością i są coraz chętniej kupowane również zimą. Nie zmienia to jednak faktu, że wartość sprzedaży lodów w sezonie jesienno-zimowym spada trzykrotnie.

Największym segmentem na rynku lodów w Polsce są lody impulsowe, a najdynamiczniej rośnie segment lodów familijnych. Wśród lodów impulsowych największą część sprzedaży stanowią lody na patyku, ale dynamicznie rozwijają się również rożki, które z roku na rok umacniają swoją pozycję względem lodów na patyku. Jak podkreśla Tomasz Leszko, wynika to z tego, że rożki stanowią bogatszą propozycję dla konsumentów niż lody na patyku, ponieważ łączą różne smaki, sosy, polewy i dodatki, jak np. orzechy czy kawałki czekolady.

Jakie smaki kochają Polacy? Bez wątpienia śmietankowe, waniliowe i czekoladowe. Jak podkreśla Mariusz Jurek Dyrektor ds. Marketingu, Koral – te trzy smaki zajmują około 60% rynku. Na kolejnych miejscach są lody o smakach owocowych (gdzie nadal króluje truskawka i jagoda) oraz pozostałe wariacje smakowe (bakalia, toffi, caffe latte, itp.) wypełniając pozostałe 40% rynku.

Jeśli chodzi o opakowania, to w kategorii lodów familijnych zdecydowanym liderem jest pojemnik plastikowy (o pojemności 1 000 ml lub 450 ml). Opakowania kartonowe przeznaczone do rolad są na drugim miejscu. Rynek lodów impulsowych jest bardziej zróżnicowany. Tutaj liderem są lody na patykach, rożki i sandwicze, owinięte folią polipropylenową lub laminatem w zależności od rodzaju produktu.

Woda i napoje

Latem, zwłaszcza podczas upałów Polacy coraz częściej i chętniej sięgają po wodę. Wybierają zarówno te naturalne mineralne, jak i naturalne źródlane – oba rodzaje są korzystne dla zdrowia. Wodę powinno się pić regularnie – około 8 szklanek dziennie, nawet jeżeli nie czuje się wzmożonego pragnienia. Powinno się ją pić małymi łykami w niedużych ilościach, najlepiej 10 minut przed lub po jedzeniu. Warto także zaczynać dzień od szklanki wody.

Jak informuje Monika Rucka, National Key Account Manager, KMV a.s., producent wody mineralnej Magnesia – Polacy kupując wody butelkowane najchętniej sięgają po wodę niegazowaną (67,5%). Udział wody gazowanej z każdym rokiem spada i stanowi obecnie 28,7% wszystkich sprzedawanych wód. Nową rosnącą kategorię stanowi woda średnio gazowana – 3,8%. Wody naturalne stanowią 78% całości sprzedaży rynku wody butelkowanej. Natomiast napoje produkowane na bazie wód źródlanych i mineralnych, potocznie nazywane wodami smakowymi, stanowią 22% tej sprzedaży.

Jakie opakowania wody/napojów latem sprzedają się najlepiej? Jak podkreśla Dorota Jaroszewska, Prezes Zarządu Vivalife – latem klienci zwracają szczególną uwagę na ilość i cenę. Dlatego poszukują napojów, a zwłaszcza wody w dużych opakowaniach, np. 5 litrów lub zaopatrują się w tzw. systemie galonowym z dostawą do domu lub biura. W okresie letnim mniejsze znaczenie ma przywiązanie do marki, powodzeniem cieszą się wody private label.

Jak podkreśla Paulina Włodarska, Dyrektor Marketingu firmy FoodCare – panujący na rynku trend zdrowego odżywiania mocno zaznaczył swoje miejsce wśród napojów. Większość konsumentów składnia się ku produktom naturalnym, bez sztucznych dodatków, coraz częściej zwracając także uwagę na ekologiczne i ergonomiczne opakowania. Warto o tym pamiętać dobierając asortyment na wakacje.

Okiem polskiego Kupca

Monika Kozakiewicz, która prowadzi sklep wielobranżowy Promyk w Ostrowcu Świętokrzyskim przyznaje, że lato to wzmożony popyt na lody, wodę i napoje. Wśród lodów klienci wybierają te, które przypominają dzieciństwo. Prym wiodą smaki śmietankowe, czekoladowe i truskawkowe, chociaż sięgają również po nowe i egzotyczne smaki. Promyk jest sklepem osiedlowym, więc liderami są tutaj lody na patyku, rożki oraz te w kubkach o gramaturze około 100 g. Jak przyznaje pani Monika, są to artykuły w bardzo szerokiej gamie smakowej, przystępnej cenie oraz wygodnej formie do szybkiego spożycia. „Marką nr 1 jest Algida, bardzo szybko rotuje asortyment Ice Mastry oraz Nestlé” – stwierdza nasza rozmówczyni.

W sklepie w Ostrowcu Świętokrzyskim w okresie letnim wzrasta sprzedaż wody o różnym nasyceniu oraz cała gama wód smakowych. Dużą popularnością cieszą się też napoje energetyczne i soki dla dzieci.

Kąpiel w basenie czy zimny prysznic – z pewnością oba rozwiązania pomogą przetrwać upalny dzień. A czego szukamy sklepach? Oczywiście wody i napojów, najlepiej prosto z lodówki. Dla ochłody przede wszystkim lody. Owocowe, śmietankowe, wodne, sorbety – wszystkie dadzą ukojenie. Z powodzeniem sprzedają się także herbaty czy kawy – do spożywania na zimno, a wręcz do zamrożenia. Żaden detalista nie powinien zapominać także o piwie – dobrze schłodzone zaspokoi nawet najbardziej spragnionego.

Monika Dawiec

tagi: letni asortyment , upał ,