Targi odbywały się w hali IMPACT Arena w dniach od 23 do 27 maja br. Dodatkowo, mieliśmy możliwość zrobienia zakupów w znanym lokalnie Thai Gourmet Market oraz na targowisku żywności ekologicznej – Aor Tor Kor Fresh-food. Podczas pobytu w stolicy Tajlandii odwiedziliśmy również Ampol Food Processing LTD – proekologiczną firmę produkującą organiczne produkty z wykorzystaniem mleka kokosowego.
Tegoroczne targi THAIFEX – World of food Asia 2012 organizowane przez Koelnmesse, Department of Export Promotion i Thai Chamber of Commerce – były kolejną okazją do zaprezentowania firm (głównie azjatyckich) i zainteresowania swoimi produktami dystrybutorów z innych kontynentów. Ponadto, podczas targów swoją premierę miało wiele nowych produktów. Hala IMPACT Arena, w której odbywały się targi, podzielona była na cztery sektory: produkty Halal, technologia żywności, żywność i napoje oraz catering. Na powierzchni ponad 50 tys. mkw. swoje produkty wystawiało blisko 1 100 wystawców z Tajlandii, Azji Wschodniej, Organizacji ASEAN, Europy, USA. Głównymi wizytującymi byli specjaliści z Europy, USA, Japonii, Chin i Bliskiego Wschodu. Na uroczystą ceremonię otwarcia została zaproszona Premier Królestwa Tajlandii – Pani Yingluck Shinawatra, której obecność podkreślała wysoką rangę targów i zaangażowanie rządu w promocję kraju na arenie międzynarodowej. W swojej przemowie nadmieniła, iż „Rząd Królestwa Tajlandii prowadzi politykę mającą na celu ustanowienie Tajlandii – Kuchnią Świata”.
Podczas targów odbyła się specjalna wystawa produktów Halal (żywność przystosowana do religijnych wymogów muzułmanów). Co więcej, przygotowano pawilon żywności organicznej pod patronatem Ministerstwa Handlu, wystawę produktów przetworzonych owoców morza oraz wystawę żywności ekologicznej – Organic Agriculture Exhibition. Głównym celem tej ostatniej była promocja regionalnego, tajskiego rynku żywności organicznej. Dodatkowo, wizytujący mogli przyjrzeć się zawodom kulinarnym „Thailand Ultimate Chef Challenge 2012” oraz wziąć udział w seminariach poświęconych produktom Halal.
Równolegle organizowane były targi „Organic and Natural ASEAN Expo 2012” znajdujące się w sąsiedniej hali. Na targach można było spotkać wyłącznie producentów produktów ekologicznych (ponad 270) oferujących żywność, ubrania, tkaniny. W trakcie wystawy prowadzone były prezentacje na temat bezpieczeństwa produktów ekologicznych (M.L. Parson Svastiwat), pokazy gotowania (Lemon Farm), występ Ma Onnapa – tajskiej top modelki, która opowiadała swoją przygodę ze zdrową tajską żywnością organiczną oraz otwarte dyskusje na temat zalet tego typu produktów. Rangi targom przysporzyła wizyta samej Królowej Tajlandii – Sirikit Kitiyakara, która podczas przemowy podkreślała wysoką jakość tajskich produktów.
Na „Organic and Natural Expo” można było przejść badanie krwi w kierunku toksycznych substancji oraz wziąć udział w „Organic Symposium 2012”, które obejmowało szereg wykładów, głównie na temat trendów organicznych oraz współpracy Tajlandii z rynkami światowymi produktów ekologicznych. Wykładowcy jednogłośnie stwierdzali, że sektor żywności organicznej jest obecnie najszybciej rozwijającym się i najlepiej prosperującym spośród innych. Na świecie istnieje bowiem ponad 35 mln hektarów pól uprawnych przystosowanych do hodowli tej żywności. Rynek organiczny zwiększa swoją wartość o około 25 mld dolarów rocznie na całym świecie, co potwierdza wysoki potencjał i zachęca coraz więcej firm do zainteresowania się produktami ekologicznymi.
W ostatnich latach Tajlandia włożyła dużo wysiłku, by zyskać miano „Kuchni Świata”, co potwierdza fakt, że aż 50 proc. produktów organicznych jest eksportowanych za granicę. Obecnie najważniejszym elementem marketingu jest uświadomienie konsumentom zalet żywności organicznej, która wyróżnia się wysoką jakością i jest znacznie zdrowsza, czego efektem jest lepsze funkcjonowanie organizmu. Jako przykład – tajski Departament Promocji Handlu – umożliwił nam odwiedzenie jednej z największych firm oferujących produkty ekologiczne – Ampol Food Processing LTD.
Z wizytą w firmie Ampol Food Processing Ltd.
Ampol Food Processing to jeden z największych producentów ekologicznego mleka kokosowego w Tajlandii. Firma funkcjonuje od 1989 roku i z każdym rokiem rozszerzała swój zasięg. Obecnie w ofercie znajduje się 21 sezonowych – organicznych produktów, które eksportowane są do Australii, Ameryki, Europy, Afryki i wielu azjatyckich krajów, np. do Chin.
Ampol Food Processing Ltd. dysponuje najważniejszymi tajlandzkimi i światowymi certyfikatami, takimi jak: GMP, HACCP, ISO 9001:2008, ISO 22000:2005, ISO50001, SA 8000 oraz oznaczeniami handlowymi: Carbon Label, Green Factory, czy Carbon Footprint. Firma zatrudniająca ponad 800 pracowników ma fabrykę w prownicji Nakornpathom i biura handlowe w centrum Bangkoku. Producent szczyci się wysoką dbałością o zdrowy tryb życia konsumentów, co potwierdza szeroka oferta organicznych produktów, jak np. V-Fit – zbożowy drink na bazie mleka z młodego ryżu uprawianego według buddyjskiej tradycji.
Ten i wiele innych produktów z oferty firmy produkowane są z myślą o środowisku naturalnym i zdrowiu konsumentów. Co więcej, z niewykorzystanych części kokosów powstaje biogaz używany jako alternatywne źródło energii. W ten sposób fabryka wytwarza część elektryczności we własnym zakresie, ograniczając tym samym zanieczyszczenie środowiska i obniżając koszty. Co więcej, Ampol Food Processing Ltd. jest pierwszą tajską firmą zajmującą się recyklingiem zużytych opakowań UHT. Koncern prowadzi akcję „Magic Box”, czego efektem jest produkcja ławek i krzeseł szkolnych, a także szafek i półek z wykorzystanych opakowań UHT.
Podobnie jak ta, również wiele innych tajskich firm stawia na ekologię i promocję zdrowego trybu życia na świecie.
Produkty organiczne w Tajlandii
Biorąc pod uwagę odmienność oferowanych produktów organicznych w Tajlandii należałoby podzielić ten kraj na cztery regiony: północny, północno-wschodni, centralny i południowy. Tereny północne – to idealne miejsce do uprawy organicznych herbat. Sprzedaż tego asortymentu na rynkach światowych w ostatnich latach znacznie wzrosła, co przekłada się na większe zaangażowanie producentów i rządu. Dobrym przykładem może być rozpoczęcie przez Ministerstwo Handlu Królestwa Tajlandii wraz z Phufa Pattana Center – projektu „Organic Tea Project”, który ma na celu wsparcie producentów herbaty w prowincji Nan na drodze do uzyskania międzynarodowych certyfikatów „Organic Food”.
W regionie północno-wschodnim głównie prowadzone są plantacje organicznego tajskiego ryżu Hom Mali. Ryż o kolorze kwiatów jaśminu wymaga specjalnych warunków hodowli, które spełniane są tylko na tym obszarze Tajlandii. Dzięki temu Hom Mali cieszy się ogromną popularnością wśród konsumentów na całym świecie. Organiczne warzywa i owoce uprawiane są głównie w centralnym regionie Tajlandii. Jest to kategoria z największym potencjałem wzrostu w przyszłości. Zainteresowanie tajskimi owocami organicznymi widoczne jest głównie w Azji, Ameryce Północnej i Europie, jednak eksport trafia również do Ameryki Południowej i Australii.
Południe Tajlandii często kojarzy się z pięknymi plażami, a więc turystyką. I słusznie. Najwięcej przybyszów odwiedza właśnie tamte regiony. Właściciele hotelów i resortów turystycznych postanowili wykorzystać zainteresowanie produktami ekologicznymi i wprowadzili bogatą ofertę – usług organicznych, często zmieniając całkowicie wygląd swoich ośrodków. Dla przykładu – turyści mogą spędzać czas w resortach, których usługi potwierdzone są certyfikatami ochrony środowiska. Dodatkowo, prowadzonych jest wiele akcji mających na celu uświadomienie społeczeństwu, w jaki sposób prowadzić działalność turystyczną, aby nie zanieczyszczać środowiska naturalnego. W ten sposób właściciele resortów zachowują pierwotne walory dziewiczych terenów południowej Tajlandii.
Ministerstwo Handlu Królestwa Tajlandii podejmuje ponadto wiele działań promujących krajowe produkty organiczne, m.in.: budowanie potencjału rynku produktów ekologicznych, rozwój Organic Business Community, współpracę z producentami produktów organicznych, promocję w internecie, itp.
Półka Organic Food
W niemal każdym większym sklepie w Bangkoku wyodrębniony jest specjalny dział z produktami organicznymi. Również w mniejszych sklepach nie brakuje produktów z logo Organic. Z informacji uzyskanych w Thai Gourmet Market – jednym z największych sklepów oferujących tradycyjne tajskie produkty – wynika, że żywność organiczną kupują głównie ludzie dbający o zdrowie i zwracający uwagę na walory żywieniowe. Co ciekawe, organiczną żywność wybierają przeważnie stali klienci. W Thai Gourmet Market produkty ekologiczne znajdowały się obok produktów importowanych i hydroponicznych. W ten sposób klient nie musi kluczyć pomiędzy sklepowymi półkami, aby znaleźć żywność certyfikowaną.
Ponadto, sklep wprowadził specjalną linię produktów „Let’s go organic”. Czytelne banery, dobre oświetlenie i logo renomowanych światowych certyfikatów (USDA, BAC, Ecocert, GMP, GAP, HACCP) z daleka przyciągają klientów. Na opakowaniach produktów często znajdujemy napis: „Atestowane przez Departament Rolnictwa”. Produkty te są uprawiane zgodnie z międzynarodowymi standardami norm ekologicznych. Co ciekawe, w Bangkoku znajdują się również targowiska ze świeżą żywnością ekologiczną, na przykład odwiedzony przez nas „Aor Tor Kor Fresh-food”.
Targ spełnia wszelkie sanitarne i środowiskowe normy ISO pod nadzorem Ministerstwa Zdrowia Publicznego, by swoim klientom zapewnić najzdrowsze, najsmaczniejsze i co najważniejsze – bezpieczne produkty z logo Organic. Ponadto, sprzedający na targu kupcy, posiadają certyfikaty takie jak: Standard Agricultural and Food (Q) – nadany przez Ministerstwo Rolnictwa, Clean Food Good Test Standard, Food Safety oraz Healthy Market. Na samym targowisku można zakupić produkty podzielone na kategorie: owoce, ryż, mięso, świeże warzywa, słodycze, owoce morza, żywność gotowana, utensylia. Tego typu targowiska z żywnością zlokalizowane są przeważnie w pobliżu stacji metra lub BTS sky train'u – a więc w miejscach masowo odwiedzanych przez mieszkańców Bangkoku.
Produkty organiczne stają się coraz bardziej popularne na światowych rynkach. Zainteresowanie jest na tyle duże, że Departament Promocji Handlu Królestwa Tajlandii postanowił promować te produkty wśród kupców z innych kontynentów, głównie z Europy i Ameryki Północnej. Zaletą i ułatwieniem światowej promocji tajskich produktów organicznych jest odpowiedni klimat i wysoka żyzność gleb Tajlandii. Co więcej, około 40 proc. Tajlandczyków czynnych zawodowo pracuje w rolnictwie. Te czynniki sprawiają, że importerzy z całego świata decydują się właśnie na tajskie produkty.
Paweł Pańczyk
tagi: Tajlandia , Kuchnia Świata ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...