Wiadomości

III edycja akcji „Pielęgnujemy ekozwyczaje"

Wtorek, 19 czerwca 2012 Autor: Monika Dawiec,
Już w najbliższy piątek i sobotę, 22 i 23 czerwca br., w wybranych sklepach sieci Biedronka odbędzie się zbiórka szklanych opakowań wymienianych na sadzonkę roślin. Organizatorami ekologicznej akcji edukacyjnej są firma Carlsberg Polska oraz sieć sklepów Biedronka. Patronat merytoryczny nad akcją objęły Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie oraz Organizacja Odzysku-Rekopol.
Głównym celem akcji „Pielęgnujemy EKOzwyczaje" jest edukacja ekologiczna uczestników, upowszechnianie wśród konsumentów wiedzy na temat selektywnej zbiórki odpadów - szczególnie opakowań szklanych - oraz recyklingu, pozwalającego na odzysk surowców z odpadów.

W ramach zbiórki klienci sklepów Biedronka w zamian za przyniesienie 5 szklanych opakowań otrzymają sadzonki roślin o szczególnych walorach przyrodniczych. Zbierane będą opakowania szklane, takie jak butelki czy słoiki. Akcja odbędzie się w godzinach od 10.00 do 18.00 na parkingach sklepów - w specjalnie oznakowanych namiotach - znajdujących się w 20 miastach, tj. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Tarnowie, Zamościu, Lubinie, Szczecinie, Słupsku, Katowicach, Oświęcimiu, Lublinie, Płocku, Łodzi, Sieradzu, Włocławku, Legionowie, Gdańsku, Toruniu, Bydgoszczy, których adresy podane są poniżej.

„Coroczna zbiórka szkła wpisała się już na trwałe w kalendarz naszych działań na rzecz środowiska. W tym roku dodatkowo postanowiliśmy przeprowadzić ją w naszych ekosklepach. Są to placówki wykorzystujące przyjazne dla środowiska rozwiązania technologiczne, takie jak np. drewniany dach, jednowarstwowe ściany, czy gruntowy wymiennik ciepła. Cały czas otwieramy nowe ekosklepy, a sprawdzone rozwiązania wdrażane są również w tych tradycyjnych. To dla nas ważne, aby sklepy Biedronka odwiedzane codziennie przez blisko 3 mln klientów były miejscem propagowania działań przyjaznych dla środowiska” - mówi Sylwia Krzyżycka, Dyrektor Działu Kontroli Jakości i Ochrony Środowiska Jeronimo Martins Polska.

„Akcja „Pielęgnujemy EKOzwyczaje” to ważny obszar działań Carlsberg Polska, mających na celu upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród konsumentów.  Poprzednie dwie edycje akcji pokazały, że klienci chętnie uczestniczą w tego typu inicjatywach i chcą mieć wpływ na swoje otoczenie. Jako producent piwa w opakowaniach szklanych, czujemy szczególną powinność propagowania wiedzy ekologicznej, zachowań korzystnych dla środowiska naturalnego, takich jak segregacja odpadów i promocja recyklingu” – mówi Jagoda Jastrzębska, Kierownik ds. Rozwoju Odpowiedzialnego Biznesu w Carlsberg Polska.

Podczas zbiórki szkła dostępne będą również specjalne ankiety adresowane do uczestników akcji, które pozwolą zgromadzić wiedzę na temat zachowań i potrzeb klientów, szczególnie w kontekście segregacji odpadów. Autorem ankiety jest Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania w Warszawie, która przeprowadzi również analizę zgromadzonych kwestionariuszy. Uczelnia dokonała także wyboru roślin, jakie trafią do uczestników akcji.

„Rośliny, które sadzimy w ogrodach i na balkonach mają wiele wspólnego z ekologią. W tegorocznej akcji rekomendujemy rośliny oszczędzające lub gromadzące wodę, dzięki którym można zazielenić fragment płaskiego dachu, stworzyć prawie niewymagające podlewania ogrody na balkonie lub obsadzić wypełnione glebą szczeliny w murze. W Szwajcarii, w Niemczech, we Francji czy w USA przekonano się, że oszczędne rośliny sadzone w taki sposób w centrach miast są nie tylko piękne, ale również redukują  zagrożenie lokalnymi podtopieniami w czasie opadów burzowych, a w czasie upałów łagodzą mikroklimat i nie obciążają rachunków za wodę” – mówi doc. dr Piotr Mędrzycki, wykładowca na Wydziale Ekologii Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie. Z kolei Organizacja Odzysku Rekopol, będąca również partnerem merytorycznym akcji, odpowiada za proekologiczne przetworzenie zebranego szkła.

Akcja komunikowana będzie na terenie wybranych sklepów sieci Biedronka za pomocą plakatów oraz ulotek. Ulotki – oprócz mechanizmu promocyjnego - zawierają pożyteczne informacje na temat prawidłowej zbiórki szkła oraz korzyści wynikających z segregacji odpadów i recyklingu szkła, m.in. zmniejszenie ilości odpadów w środowisku i emisji CO2. Informacje na temat akcji będą dostępne także w ogólnopolskim magazynie „Kropka TV” – dostępnym w sieci sklepów Biedronka oraz na stronach organizatorów: www.carlsbergpolska.pl, www.biedronka.pl.

W ubiegłorocznej II edycji akcji „Pielęgnujemy EKOzwyczaje" wzięło udział ok. 25 tys. osób, które zebrały ponad 40 ton szkła, czyli blisko połowę więcej niż w przypadku pierwszej akcji.  

tagi: Biedronka , Carlsberg , ekozwyczaje ,