Kategorie produktów

Pozytywnie zaFIXowani

Wtorek, 29 maja 2012 HURT & DETAL Nr 5 (75) / 2012
Czy kulinarny laik może przygotować wyśmienite danie, w dodatku niebanalne? I do tego w łatwy i przyjemny sposób? Nie? Oczywiście, że tak! Są przecież FIXy!

FIXy to genialna kategoria dla tych wszystkich konsumentów, którzy są zapracowani i nie mają czasu na spędzanie go w kuchni. Są też idealne dla osób, które – z różnych przyczyn – nie potrafią gotować. Dzięki FIXom mogą przygotować oryginalny posiłek, nie poświęcając na to zbyt wiele czasu. Ich olbrzymią zaletą jest również to, że nie należą do grupy produktów sezonowych, zatem doskonale sprzedają się przez cały rok, co więcej, odnotowując wzrost sprzedaży. Według danych Nielsena, w okresie luty 2011 – styczeń 2012 wielkość sprzedaży FIXów wyniosła 13 tys. 900 kg i w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, wzrosła o równe tysiąc kilogramów, co jest znacznym osiągnięciem biorąc pod uwagę to, że FIXy są przecież wyjątkowo lekkimi produktami. Ile wynosi wartość sprzedaży? 399 tys. złotych. Ale nie sama wartość rynku FIXów jest istotna. Przy dobrej ekspozycji zarobimy nie tylko na nich. Klienci raczej rzadko kupują jedynie FIXy, zazwyczaj uzupełniają koszyk zakupowy o produkty, które pozwolą przygotować na ich bazie posiłek. Zatem na sąsiadującej półce warto wyeksponować ryże, kasze, makarony, w pobliżu powinny być świeże warzywa, mięso.

Asortyment FIXów powinien być obszerny, pamiętajmy jeszcze o jednej zasadzie – nie układamy ich na półce według smaków, tylko prezentujemy ofertę poszczególnych producentów. Oczywiście z całą pewnością nie powinno zabraknąć nowości rynkowych, ponieważ to właśnie one notują duże wzrosty sprzedaży. Pamiętajmy, że jest to kategoria, która silnie się rozwija i jest perspektywiczna. Dzisiejszy zabiegany i zapracowany konsument z chęcią skorzysta z każdego rozwiązania, które ułatwi mu życie. Naprzeciw tym potrzebom wychodzą producenci, którzy oferują szeroki wachlarz FIX-ów. Prym wiodą na rynku dwie firmy – Unilever z FIXami Knorr oraz Nestlé z marką Winiary i linią Pomysł na… Zdecydowanie odradzałabym, aby oferta sklepu skupiła się tylko na tych dwóch firmach. Warto, aby na sklepowej półce pojawiły się również produkty Grupy Maspex Wadowice i jej Dania z pomysłem od Lubelli, czyli FIXy Lubella oraz Dania dnia Appetita, których producentem jest Jutrzenka Colian.

Dania z pomysłem to osiem propozycji na smaczne i wyjątkowe dania: Spaghetti Bolognese, Spaghetti Napoli, Kokardki Carbonara, Pikantne Rurki, Świdry z Kurczakiem i Pieczarkami, Gulasz z Kaszą, Lasagne, Canelloni z Kurczakiem i Groszkiem. Przepisy na pyszne dania zostały opracowane wraz z kucharzami, na bazie naturalnych składników. Propozycje od Lubelli nie zawierają konserwantów, sztucznych barwników ani glutaminianu sodu, jak zapewnia producent.

„W ramach linii Danie dnia Appetita, proponujemy konsumentom cztery warianty fixów, których nie powinno zabraknąć na sklepowej półce: Danie dnia Soczysta karkówka z sosem tzatziki, Danie dnia Gyros z sosem czosnkowym, Danie dnia Kebab z sosem paprykowym oraz Danie dnia Pieczone ziemniaki z sosem cebulowym. Najważniejszy jest dla nas smak i aromat potraw, które powstają przy wykorzystaniu naszych produktów. FIXy Danie Dnia łączą w sobie aromatyczne mieszanki przyprawowe do dań głównych oraz odpowiednio dobrane do potraw sosy. Pozwolą konsumentom w kilka chwil przyrządzić pyszne, oryginalne dania” – mówi Magdalena Sarnowska z Działu Marketingu Jutrzenka Colian.

Premiera pierwszego produktu Winiary Pomysł na… miała miejsce w 2005 roku, w chwili obecnej linia posiada 38 produktów, w tym dwa najnowsze: Pomysł na… piersi z kurczaka w marynacie jogurtowo-czosnkowej z grilla oraz Pomysł na… karkówkę w marynacie pikantno-ziołowej z grilla.

„Biorąc pod uwagę realia lokalnego sklepu spożywczego dotyczące powierzchni sprzedażowej, jakie może być przeznaczone na kategorię produktów Winiary Pomysł na…, jesteśmy dalecy od rekomendowania, aby sklep posiadał wszystkie oferowane przez nas warianty” – mówi Wojciech Osiński, Marketing Manager marki Winiary i dodaje, że niezmiernie istotne jest to, aby z rozwagą dokonywać wyboru produktów, które znajdą się na półce. Warto przy tym kierować się popularnością poszczególnych wariantów, czyli ich miejscem w rankingu sprzedaży w ramach kategorii.

W ofercie Knorra znajduje się na chwilę obecną 34 propozycji FIXów. Które z nich cieszą się największą popularnością wśród konsumentów? Przekonamy się bezpośrednio w sklepach. Zapraszam do Torunia. Jest to przepiękne miasto z jedną chyba z ładniejszych starówek. Będąc w nim warto odwiedzić m.in. Muzeum Kopernika, Twierdzę Toruń, my natomiast udajemy się na ulicę Szosa Bydgoska 26, gdzie mieści się Pasaż Zieleniec, a w nim franczyzowy supermarket należący do sieci „Piotr i Paweł”. To ładny i nowoczesny sklep, jego powierzchnia sprzedaży wynosi nieco ponad 1 200 mkw. Klienci mają do dyspozycji osiem kas plus dziewiątą na stoisku monopolowym. Sklep istnieje od 2008 roku, usytuowany jest w pobliżu osiedla SM Zieleniec oraz stacji paliwowej BP przy drodze wylotowej na Bydgoszcz. W bezpośredniej okolicy znajduje się Tesco, Polo Market oraz CH Plaza z Delikatesami Delima. Właścicielami placówki (jak i dwóch kolejnych w Toruniu) są Dagmara i Cezary Bujnowscy.

„W moich sklepach największym zainteresowaniem wśród klientów cieszą się zdecydowanie FIXy Knorra Unilevera. W ofercie posiadam 28 ich rodzajów. Na drugim miejscu plasuje się Pomysł na… Winiary, w ofercie posiadam 25 rodzajów oraz 5 FIXów” – mówi pan Cezary i podkreśla, że do FIXów klienci kupują dodatkowe, konkretne produkty. „Podczas jednej z gazetek promocyjnych na FIXy Knorra, większą sprzedażą cechowała się np. karkówka – w ciągu jednego tygodnia sprzedało się ok. 30 kg karkówki więcej” – mówi franczyzobiorca.

Z Torunia relatywnie niedaleko jest na Pomorze, zatem udajemy się do posiadającej od 1954 roku prawa miejskie, miejscowości Rumia. Tu z całą pewnością warto zwiedzić kościoły i parafie. W tej malowniczej miejscowości przy ul. Bukowej 21 znajduje się sklep Groszek, który od dwóch lat prowadzi Katarzyna Krauze. Sklep ma ponad 80 mkw. powierzchni sprzedaży i usytuowany jest na osiedlu, gdzie przewagę stanowią domki jednorodzinne. Klientelę zatem stanowią osoby w różnym wieku. FIXy w sklepie pani Katarzyny wyeksponowane są w widocznym miejscu, obok regału z makaronem, sosami, zupami w torebkach.

„Jeśli chodzi o FIXy, w asortymencie naszego sklepu, znajdują się głównie produkty marki Knorr i Winiary. Zdajemy sobie sprawę, że jest to kategoria, która prężnie się rozwija i coraz liczniej klienci zaopatrują się w tego typu produkty, dlatego w sklepie mamy szeroką ofertę FIX-ów i na bieżąco wprowadzamy nowości. Klienci najchętniej sięgają po sprawdzone już produkty danych marek” – mówi właścicielka i dodaje, że największą popularnością cieszą się sosy do spaghetti. „Jednak zwiększoną sprzedaż notujemy też na nowościach wprowadzanych na rynek, które są silnie promowane w telewizji. Dodatkowo, FIXy w atrakcyjnej cenie cyklicznie pojawiają się w gazetkach handlowych sieci Groszek, co skutecznie przyciąga klientów do sklepu i zdecydowanie wpływa na zwiększoną rotację produktów” – dodaje pani Katarzyna.

FIXy to kategoria, która powinna być obecna w każdej palcówce detalicznej, nawet w tej niewielkiej. Są to bowiem produkty, które dobrze nakręcają sprzedaż różnych dodatkowych artykułów spożywczych.

Maja Święcka

tagi: FIX , FIXy ,