Kategorie produktów

Sezon na piknik w handlu tradycyjnym

Wtorek, 29 maja 2012 HURT & DETAL Nr 5 (75) / 2012
Przed długim weekendem majowym rozpoczynają się zakupy związane z sezonem piknikowym i wzrasta zainteresowanie klientów takimi produktami jak piwo, przyprawy do grilla, ketchup, musztarda. W okresie od maja do października rośnie również liczba transakcji zakupu dań gotowych i konserw mięsnych. W związku z wyjazdami na działkę, na piknik lub letnimi wyjazdami pod namiot rośnie zainteresowanie klientów produktami żywnościowymi umożliwiającymi szybkie przygotowanie posiłku i łatwe przechowywanie.

Jeśli chodzi o dania gotowe w słoikach to handlu niezależnym najlepiej sprzedają się produkty Pudliszki i Pamapol – w sumie odpowiadają za połowę wolumenu sprzedaży i 55% wartości sprzedaży segmentu.

Pozycja tych dwóch marek powiązana jest z szeroką dystrybucją w sklepach niezależnych, wyraźnie wyższą od takich marek jak Łowicz, Kotlin czy Stoczek.

Drugim czynnikiem jest dobra rotacja produktów – w marcu 2012 do najlepiej sprzedających się produktów należały między innymi Pudliszki gołąbki 670 g, Pudliszki fasolka po bretońsku 700 g , Pudliszki flaki wołowe 520g, czy Pamapol flaczki wołowe 500 g.

Generalnie najpopularniejszymi typami dań gotowych w słoikach są flaki, fasolka po bretońsku i gołąbki. W dalszej kolejności należy wymienić pulpety, klopsy i gulasz.

W niezależnych sklepach spożywczych półka dań gotowych w słoikach nie jest zbyt rozbudowana, średni tradycyjny sklep spożywczy ma w swojej ofercie około 8-9 różnych produktów.

Większość niezależnych sklepów spożywczych sprzedaje pasztety paczkowane i konserwy mięsne. Pod względem wolumenu i wartości sprzedaży pasztety są większym segmentem od konserw.

Analiza danych transakcyjnych z małych, średnich i dużych sklepów spożywczych pokazuje, że największa sprzedaż pasztetów i konserw mięsnych jest generowana w godzinach rannych – jako część tzw. koszyka śniadaniowego. Stąd wynika relatywnie częste współkupowanie tych produktów z z innymi produktami „śniadaniowymi” – margaryną i masłem, serkami topionymi, herbatą, jogurtami.
Najsilniejszą marką pasztetów w tradycyjnych sklepach spożywczych jest Profi odpowiadające za około 55% obrotu w ujęciu wartościowym. Inne silne marki w tym kanale to Drosed i Drop.

Jeśli chodzi o konserwy mięsne, to w handlu niezależnym panuje większe rozproszenie udziałów rynkowych, do najpopularniejszych marek należą Mispol, Pamapol, Sokołów i Krakus.

Jaką konserwę najczęściej wkłada do koszyka statystyczny klient małego i średniego sklepu spożywczego? W ostatnich miesiącach był to gulasz angielski. Według producentów taka konserwa jest idealna na wyjazd na piknik i doskonale komponuje się z pieczywem i świeżymi warzywami. Smacznego!

Hubert Hozyasz
Hubert.Hozyasz@cmr.com.pl

tagi: piknik , handel tradycyjny ,