O najważniejszych wydarzeniach w firmie, asortymencie oraz o produkcji papierosów, cygaretek i cygar rozmawiamy z Robertem Chruścickim, Prezesem Scandinavian Tobacco Group Polska
Panie Prezesie, proszę opowiedzieć o Państwa firmach, ich historii i najważniejszych wydarzeniach.
» Szanowni Państwo, historia naszych firm to już wieki tradycji i wiele ważnych dat. Początki sięgają już 200 lat wstecz, 1750 rok to początki firmy Scandinavian Tobacco, kiedy to duńska dynastia tytoniowa wprowadza swój pierwszy produkt. Jeśli chodzi o Swedish Match to historia jest troszkę bardziej nowoczesna – za datę powstania uznaje się 1915 rok, kiedy to powstaje firma zajmująca się produkcją tytoniu do fajek i cygaretek. Jak Państwo widzicie trudno z tak długiego czasookresu wybrać najważniejsze daty, dlatego też pozwoliłem sobie na przybliżenie tylko kilku, które będą bardziej odnosiły się do naszej obecnej sytuacji:
• 1904 rok – powstaje firma Henri Wintermans produkująca cygara pod tą samą nazwą;
• 1961 rok – powstaje pierwsza na świecie jednorazowa zapalniczka CRICKET;
• 1963 rok – powstaje marka Cafe Creme – najlepiej sprzedajaca się cygaretka na świecie.
Wybór tych dat nie był bezcelowy – jak widać nasze wiodące marki Cafe Creme i Cricket są liderami tej kategorii i będą obchodziły swoje 50-te urodziny. Cricket już w tym roku, a Cafe Creme za 2 lata.
Jednym z najważniejszych wydarzeń w dziejach naszej firmy było połączenie w październiku 2010 roku Scandinavian Tobacco Group i Swedish match AB na świecie. W wyniku tej fuzji powstała nowa struktura, która przyjęła nazwę Scandinavian Tobacco Group.
Niezwykle ważnym wydarzeniem jest również zmiana nazwy Swedish Match Polska. Jakie zmiany nastąpią w całości funkcjonowania Waszej firmy?
» Zmiana nazwy Swedish Match Polska na Scandinavian Tobacco Group Polska to rzeczywiście najważniejsze wydarzenie w ostatnim czasie, które jest konsekwencją globalnych zmian w strukturach Scandinavian Tobacco Group. W wyniku tej zmiany zniknęła z rynku Swedish Match Polska – jako spółka dystrybuująca zapalniczki i cygara.
Oczywiście to jest tylko formalna zmiana, bo tak naprawdę nowa spółka Scandinavian Tobacco Group Polska jest spadkobiercą Swedish Match, a cała działalność dystrybucyjna jest kontynuowana. Dzięki temu przeobrażeniu nasze działania obejmują swoim zakresem większą liczbę klientów i kontrahentów, dlatego też jesteśmy bardzo atrakcyjnym partnerem do współpracy.
Naszym celem nadrzędnym jest rozwój nowej firmy i umacnianie jej pozycji na ryknu. Zakładamy, że firma będzie się dynamicznie rowijać i rozbudowywać swoją strukturę sprzedaży.
Zmianie, co jest oczywiste, ulegnie Wasze portfolio – proszę zatem opowiedzieć naszym Czytelnikom o Waszych produktach – tych z dotychczasowego asortymentu, jak i o tych, które ten asortyment wzbogacą.
» W ramach połączenia nasze portfolio zyskało kilka znakomitych produktów, dzięki którym oferta dla klientów jest jeszcze bardziej atrakcyjna. Większość rodzimych produktów Swedish Match znalazła się w nowym portfelu produktów Scandinavian Tobacco Group. Główne marki to Macanudo, La Paz, El Credito, Don Tomas, Salsa i w kategorii zapalniczki – marka Cricket i Poppell. Nowe Scandinavian Tobacco Group posiada 170 marek w pięciu kategoriach produktów: cygara ręczne, cygara maszynowe, tytoń cięty do palenia, tytoń fajkowy oraz fajki. W ramach kategorii będziemy chcieli zaoferować na polskim rynku atrakcyjne i konkurencyjne brendy, które będą zarówno zdobywały udziały w rynku, jaki i wspierały nowych palaczy innych wyrobów tytoniowych, w szczególności palaczy cygar.
Przedstawiając po kolei każdą z kategorii zacznę od cygar ręcznych. Największym rynkiem dla naszego biznesu cygar ręcznych jest rynek amerykański, który stanowi ponad 90% całej sprzedaży. Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów wśród szerokiego asortymentu posiadamy różnorodny wybór smaków, kształtów i rozmiarów. Głównymi markami są Macanudo, Punch, Partagas, CAO, które generują ponad 50% sprzedaży i Brendy takie jak Cohiba, Hoyo de Monterrey, La Gloria Cubana, które dystrybuowane są tylko na rynku amerykańskim.
Druga kategoria to cygara maszynowe, na polskim rynku to głównie sprzedaż cygaretek. W sztukach to 2 miliardy cygar sprzedanych w 2010 roku przez Scandinavian Tobacco Group w ponad 100 krajach. Strategiczne brendy, które generują 60% sprzedaży cygar maszynowych to Cafe Creme, La Paz, Colts, Henri Wintermans i Salsa. Wszystkie są dystrybuowane lub wkrótce będą na rynku polskim i stanowią dzisiaj blisko 60% udziału w rynku. Niekwestionowanym liderem w tej kategorii na świecie jest marka Cafe Creme. Na nią właśnie będziemy kładli szczególny nacisk na rynku polskim, na którym obecnie liderem jest marka Colts.
Kolejną kategorią jest tytoń fajkowy, w portfolio znajdują się 82 brendy, które są sprzedawane w 66 krajach. Marki strategiczne to Borkum Riff, Erinmore, Clan, W.O. Larsen i Stanwell. Te główne marki stanowią 40% w całej sprzedaży tytoni fajkowych w Scandinavian Tobacco Group. Na polskim rynku największy udział w sprzedaży posiadają marki Alsbo i Poniatowski, które stanowią ponad 40% udziału. Marka Borkum Riff jest największym i najbardziej znanym Brendem na świecie. Pozostałe kategorie fajki i tytoń cięty do palenia nie są jeszcze dystrybuowane w Polsce. W przyszłości może to ulec zmianie.
Poza wspomnianym już biznesem tytoniowym posiadamy w swojej ofercie marki zapalniczek Cricket i Poppell. Cricket to jedna z dwóch wiodących na świecie marek zapalniczek i pierwsza jednorazowa zapalniczka na świecie produkowana już od 1961 roku. Jak już mówiłem, w tym roku marka obchodzi 50-te urodziny. Fakt, że każdego dnia ponad 200 milionów klientów na świecie używa tego produktu, to nie przypadek. Wysoka jakość, bezpieczeństwo, oryginalne wzornictwo – to cechy, które sprawiają, że po zapalniczki Cricket sięga tak wiele osób. W Polsce na rynku markowych zapalniczek jednorazowych Cricket jest zdecydowanym liderem.
Staniecie się zatem głównym graczem na rynku cygaretek, to duży sukces, ale i duże wyzwanie. Jaki macie plan na to, aby nim pozostać, czy wręcz zwiększyć jeszcze udziały?
» Prawdą jest to, iż po połączeniu dwóch firm nowe Scandinavian Tobacco Group Polska Sp. z o.o. będzie zdecydowanym liderem na rynku polskim w dwóch kategoriach: cygar i tytoni fajkowych. To zobowiązuje. Zamierzamy walczyć o utrzymanie tej pozycji i mamy jednocześnie ambitne plany zwiększenia swoich udziałów rynkowych poprzez aktywne wspieranie marek, budowanie dystrybucji, widoczności. Nie będę jednak zdradzał szczegółów naszej długofalowej strategii.
Czym się różni produkcja papierosów od produkcji cygaretek? W jaki sposób powstają?
» Odpowiedź na to pytanie jest dość długa. Nie będę w szczegółach opisywał zawiłości procesów produkcyjnych. Jeśli spojrzymy na papierosa i cygaretkę to wizualnie są one do siebie podobne i bardzo podobny jest proces technologiczny polegający na produkcji: i tu i tu robią to maszyny, tylko że papierosy są produkowane na większą skalę.
Jedna z podstawowych różnic to budowa: papieros to tytoń wsunięty (nabity) w gotową papierową rurkę z filtrem lub bez. Natomiast cygaretka to tytoń zawinięty w papier tytoniowy HTL i dodatkowo owinięty naturalnym liściem, również występuje w wersji z filtrem i bez. Tak więc różnicę stanowi nabijanie i zawijanie.
Oczywiście mamy takie produkty, jak cygaretka 100% Tobacco. Oznacza to, że cały produkt jest wykonany w 100% z naturalnego tytoniu, a takich papierosów nie ma.
Zasadnicze różnice to również proces przygotowania tytoniu jako surowca, mam tu na myśli proces dojrzewania i starzenia tytoniu. Produkcja cygaretek to proces wydłużony w czasie, co wynika z tego że tytoń jest poddawany naturalnym procesom fermentacji.
Jeśli natomiast popatrzymy na smaki, to mamy dużą różnorodność: Vanilla, Cherry, Rum i inne – wszystkie te dodatki to naturalne składniki cygaretki.
To proszę jeszcze opowiedzieć, aby nasi Czytelnicy mieli pełną wiedzę, w jaki sposób powstają cygara?
» Myślę, że to będzie ciekawe doświadczenie dla Państwa. Czasami zastanawiamy się dlaczego cygaro ręcznie robione kosztuje sporo więcej niż cygaro maszynowe? Oczywiście odpowiedź jest prosta: wszystko, co jest wykonane ręcznie ma większą wartość, niż to, co jest produkowane na skalę przemysłową, ale nie tylko o to tu chodzi. Każde cygaro ręczne składa się z 3 warstw: Wkładka – Filler, Zawijacz – Binder, Okrywa – Wrapper.
Aby wyprodukować 1 cygaro ręczne potrzebny jest proces, w którym bierze udział 114 osób. Przyznam szczerze, że sam kiedy wizytowałem fabrykę kilka lat temu i dowiedziałem się o tym byłem zaskoczony, że ten proces jest taki „skomplikowany” – pracochłonny. Oczywiście słowo „proces” odnosi się do całej produkcji, czyli od chwili selekcji ziarna, przez całość uprawy, do efektu końcowego – zapakowania cygara.
Diabeł tkwi w szczegółach: gleba, proces uprawy, nasłonecznienie miejsca, klimat – te wszystkie czynniki mają wpływ na wartości i charakter liści tytoniu używanego do produkcji. Im miejsce bardziej nasłonecznione, tym liście bardziej oleiste i mocniejsze.
Oczywiście ogromne znaczenie ma również miejsce na łodydze: im niżej, tym liść jest łagodniejszy, na szczycie najmocniejszy i najbardziej oleisty, natomiast w środku jest umiarkowany. W skrócie można powiedzieć, że smak cygara polega na zwinięciu 3 rodzajów liścia: Lichero, Seco i Volado w odpowiednich proporcjach.
Długo można by mówić na ten temat. Ale opowiem jeszcze Państwu kilka ciekawostek. Posiadamy w naszej ofercie cygaro Macanudo Vintage, którego proces produkcji trwa 3 lata. Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że cygaro produkowane jest na Dominikanie, a proces fermentacji tytoniu odbywa się w USA w stanie Connectikat. Dzieje się tak ze względu na specyficzny klimat i wiatry tam wiejące. Proszę sobie wyobrazić, że tytoń jest segregowany na Dominikanie, układany w bale i leci do Stanów na proces starzenia. Po 3 miesiącach wraca, liście są ponownie segregowane – sprawdzana jest barwa liścia, znów jest pakowany w bale i ponownie wysyłany do USA na proces starzenia.
Po zakończonym procesie produkcji każde cygaro przechodzi proces starzenia w tzw. anging room – pokoju starzenia, tam spędza ono minimum 21 dni, przed zapakowaniem go w folię i umieszczeniem w pudełku. Ponieważ w procesie starzenia tytoniu uwalnia się amoniak, ten czas jest potrzebny na to, aby całkowita zawartość opuściła gotowy wyrób. Wchodząc do takiego pokoju możemy tam spędzić tylko kilka sekund, ponieważ zapach jest nieznośny.
Myślę, że jak na początek to te kilka ciekawostek pomoże nam zrozumieć, może nie proces produkcji, ale wartość cygara jako interesującego produktu, produktu, który kryje w sobie pasję ludzi, którzy go tworzą.
Dziękuję za rozmowę.