Wiadomości

Kompania Piwowarska Liderem Zrównoważonego Rozwoju 2012

Czwartek, 24 maja 2012 Autor: Maja Święcka,
Kompania Piwowarska otrzymała tytuł Lidera Zrównoważonego Rozwoju 2012 w konkursie organizowanym przez miesięcznik „Forbes” i firmę doradczą PwC. Tym samym lider branży piwowarskiej w Polsce dodał kolejną nagrodę do swojej listy osiągnięć w dziedzinie CSR.

22 maja br. w warszawskiej siedzibie Przedstawicielstwa Unii Europejskiej odbyła się gala, podczas której ogłoszono laureatów konkursu Liderzy Zrównoważonego Rozwoju 2012. Kompania Piwowarska zdobyła nagrodę w obszarze „produkcja/działalność operacyjna” za działania nakierowane na optymalizację zużycia wody w browarach. Była to druga edycja konkursu organizowanego przez miesięcznik „Forbes” i firmę doradczą PwC. W tym roku firmy zgłosiły 80 praktyk – zarówno z międzynarodowych korporacji, jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw. Kapituła konkursu oceniała projekty w obszarach: sprzedaż, marketing, core business, produkcja/działalność operacyjna, komunikacja zewnętrzna/PR. Ogółem przyznano 3 nagrody i 5 wyróżnień.

Celem konkursu jest wyłonienie firm świadomie i strategicznie podchodzących do tematu zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), co ma się przyczynić do budowy ich przewagi konkurencyjnej i kreacji wartości w długim okresie. Kompania Piwowarska przykłada dużą wagę do tego zagadnienia, czego dowodem jest coroczny Raport zrównoważonego rozwoju, w którym opisano 10 Priorytetów firmy. Jednym z nich jest „Zwiększenie produkcji piwa przy wykorzystaniu mniejszej ilości wody”, co w praktyce oznacza zrównoważoną gospodarkę wodną w browarach w Poznaniu, Tychach i Białymstoku. Grupa SABMiller, do której należy Kompania Piwowarska, zobowiązała się do 2015 r. obniżyć zużycie wody w przeliczeniu na hektolitr piwa o 25%. Ten ambitny plan pozwoli rocznie zaoszczędzić 20 mld litrów wody, które wystarczyłyby do napełnienia 8 tysięcy basenów o wymiarach olimpijskich.

Zużycie wody stale maleje…

Kompania Piwowarska już teraz może odnotować spore sukcesy w tej dziedzinie. Wskaźnik zużycia wody w przeliczeniu na jednostkę wyprodukowanego piwa jest monitorowany w każdym browarze i poddawany wnikliwym analizom. Na podstawie obserwacji wprowadzane są nowe rozwiązania, dzięki którym wartości te stale maleją. W roku rozliczeniowym F12 (kwiecień 2011 – marzec 2012) KP udało się osiągnąć imponujący wynik – średnio 3,01 hl wody/hl piwa. Dla porównania – w roku rozliczeniowym F11 (kwiecień 2010 – marzec 2011) wartość ta wynosiła 3,21 hl, zaś typowy zakres zużycia wody w nowoczesnych browarach wynosi 4-6 hl/hl piwa. Można zatem śmiało stwierdzić, że w dziedzinie oszczędności wody zakłady Kompanii Piwowarskiej nie tylko wyróżniają się w Grupie SABMiller, ale także należą do światowej czołówki.

„Przykład Kompanii Piwowarskiej pokazuje, że działania CSR przynoszą wymierne efekty nie tylko w sferze wizerunku firmy czy relacji z interesariuszami, ale także produkcji. Wysiłek, jaki podejmujemy na rzecz zmniejszenia zużycia wody w browarach, przyczynia się do ochrony zasobów wodnych, jak również przekłada się na znaczące oszczędności” – mówi Małgorzata Walędzińska-Półtorak, kierownik ds. projektów zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. – „Dlatego każda firma, która poważnie myśli o swojej przyszłości, powinna opracować strategię zrównoważonego rozwoju. Dziś jest to modne i dobrze widziane, ale już za chwilę stanie się absolutną koniecznością, w świetle procesu wypracowania Wizji Zrównoważonego Rozwoju dla Polskiego Biznesu 2050, podejmowanego przez Ministerstwo Gospodarki i Forum Odpowiedzialnego Biznesu.”

… lista nagród wciąż się wydłuża

Kompania Piwowarska konsekwentnie podąża ścieżką zrównoważonego rozwoju, co jest doceniane przez krajowe organizacje i instytucje propagujące tego typu działania. Nagroda Lider Zrównoważonego Rozwoju to kolejne na liście trofeów w dziedzinie CSR. Tylko w tym roku trzy ważne inicjatywy lidera branży piwowarskiej zostały wymienione w jubileuszowym raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki”, który podsumowuje działania przedsiębiorstw w dziedzinie idei prospołecznych. KP znalazła się także w elitarnym gronie 12 przedsiębiorstw odpowiedzialnych społecznie, którym tygodnik POLITYKA przyznał Złoty Listek. Ponadto firma zajęła 3. miejsce w Rankingu Odpowiedzialnego Biznesu i 2. w rankingu Branżowy Lider Odpowiedzialnego Biznesu w kategorii „Dobra konsumpcyjne”.

Działania firmy na rzecz ograniczenia zużycia wody opisane zostały w „Raporcie zrównoważonego rozwoju Kompanii Piwowarskiej 2011”: http://www.kp.pl/documents/article/kp_sd_raport_2011.pdf

tagi: Kompania Piwowarska , Lider Zrównoważonego Rozwoju 2012 ,