Wiadomości

Lekkerland podsumowuje stabilny rok biznesowy 2011

Czwartek, 26 kwietnia 2012 Autor: Maja Święcka,
W 2011 roku firma Lekkerland AG & Co. KG, zajmująca się hurtową sprzedażą produktów convenience , zwiększyła obroty o około 120 milionów euro, do kwoty 12 319 milionów. Spółka dostarcza klientom w dziewięciu państwach Europy towary z grupy wyrobów tytoniowych, spożywczych/przemysłowych oraz elektronicznych (e-va).

„Jesteśmy zadowoleni z poziomu naszego rozwoju” – mówi Michael Hoffmann, dyrektor generalny Grupy Lekkerland. - „W szczególności cieszy nas fakt, że udało nam się przedłużyć umowy z naszymi najważniejszymi klientami.”

Firma była w stanie przekonać do siebie klientów dzięki swojemu dużemu doświadczeniu, atrakcyjnym pakietom, a w wielu przypadkach również długą historią pomyślnej współpracy. „Stabilne i utrzymywane w partnerskim duchu relacje z klientami stanowią podstawę sukcesu naszej firmy” – wyjaśnił Michael Hoffmann. W przyszłości Lekkerland będzie dostawcą wszystkich grup asortymentowych, na które największe spółki paliwowe ogłosiły przetarg w ośmiu krajach Europy. Umowy z firmą Lekkerland przedłużył szereg dużych sieci stacji paliw w Niemczech, Austrii i Belgii, a część z nich nawet rozszerzyła zakres współpracy.

Ogólnie rzecz biorąc, grupa wygenerowała dochody w wysokości 51 milionów euro, czyli 13 milionów euro mniej, aniżeli rok wcześniej. Po dokonaniu jednorazowej korekty, która zwiększyła dochody osiągnięte w 2010 roku o mniej więcej 10 milionów, skonsolidowany zysk za 2011 rok wzrósł o porównywalny poziom.

W 2012 roku firma zamierza się skoncentrować na strategicznej reorganizacji. „Musimy określić parametry sukcesu w przyszłym roku. Dlatego też naszym kluczowym zadaniem na rok bierzący jest stworzenie modelu na przyszłość, który pozwoli nam napisać kolejny rozdział w historii firmy Lekkerland” – mówi Michael Hoffmann.

Wzrost sprzedaży w Niemczech i Europie Zachodniej

Po niewielkim spadku poziomu sprzedaży firmie Lekkerland udało się w 2011 roku zatrzymać negatywne trendy w Niemczech i zwiększyć sprzedaż o 150 milionów euro do łącznej kwoty 6 809 milionów euro. Oprócz stabilnego wzrostu obrotów wyrobami tytoniowymi głównym elementem, który przyczynił się do tak dobrego wyniku był wzrost sprzedaży produktów spożywczych i przemysłowych, które stanowiły mniej więcej 55 procent całkowitych obrotów firmy Lekkerland w Niemczech w ubiegłym roku.

Pomimo pewnych utrudnień o charakterze systemowym, wynikających z wprowadzonych przez niektóre kraje obostrzeń w odniesieniu do wyrobów tytoniowych oraz wojen cenowych w obrocie detalicznym, Lekkerland był w stanie zwiększyć sprzedaż również w pozostałej części Europy Zachodniej o 53 miliony euro, do kwoty 4 548 milionów. W 2011 roku w Europie Wschodniej łączna sprzedaż w ramach grupy kapitałowej wyniosła 962 miliony euro, co oznacza stratę w wysokości 8 procent. Spadek ten został zrekompensowany pomyślnym rozwojem sytuacji w Niemczech oraz reszcie Europy Zachodniej.

Wzrost sprzedaży produktów spożywczych i przemysłowych

Szczególnie duży wzrost w 2011 roku odnotowano w przypadku produktów spożywczych i przemysłowych, których łączna sprzedaż osiągnęła kwotę 2 318 milionów euro. Szczególnie cieszy wzrost sprzedaży o 19 milionów euro w Niemczech oraz o 47 milionów euro w pozostałej części Europy Zachodniej biorąc pod uwagę wydłużony czas pracy sklepów oraz rozszerzenie zakresu asortymentu oferowanego przez dyskonty. Ponadto w 2011 roku nadal utrzymywał się popyt na produkty świeże. W trakcie ubiegłego roku wzrosła sprzedaż wyrobów w kategoriach produkty świeże oraz usługi restauracyjne.

„Sałatki, kanapki oraz szybkie przekąski cieszą się coraz większą popularnością wśród naszych zabieganych klientów” – mówi Michael Hoffmann. Z trendu tego korzystają zarówno klienci firmy Lekkerland, jak i sama spółka: wyroby sprzedawane w ramach usług restauracyjnych, produkty świeże, a także klasyczne wyroby cukiernicze pozwalają uzyskać o wiele wyższe marże zysku.

Pomimo znaczących obostrzeń przepisów prawnych w zakresie spożycia i sprzedaży wyrobów tytoniowych firma Lekkerland utrzymała stabilną pozycję w przypadku tej grupy produktów. Przychody wzrosły o 72 miliony euro do łącznego poziomu 9 886 milionów euro. Z drugiej strony zyski w przypadku sprzedaży produktów z grupy wyrobów elektronicznych spadły o 14 milionów euro do kwoty 115 milionów. Jednak dzięki optymalizacji oferty produktowej udało się podnieść marżę zysku w przypadku produktów typu prepaid.

Linie sprzedażowe: sukces na stacjach paliw oraz w ramach sprzedaży do klientów systemowych

W 2011 roku firma Lekkerland ponownie zwiększyła sprzedaż linii marketingowych na stacjach paliw oraz w ramach sprzedaży do klientów systemowych. Największy wzrost sprzedaży grupa kapitałowa wypracowała w przypadku stacji paliw. Wyniósł on 181 milionów euro, dzięki czemu łączna sprzedaż  w tym segmencie zamknęła się kwotą 6 286 milionów euro. W przypadku klientów systemowych, takich jak niezależni sprzedawcy detaliczni, domy towarowe i stołówki, firma Lekkerland wypracowała 3 340 milionów euro, co oznacza wzrost o 33 miliony. Z drugiej strony, w przypadku klientów regionalnych odnotowano spadek sprzedaży o 95 milionów euro do łącznej kwoty 2 693 miliony euro. O ile sprzedaż dla klientów regionalnych spadła w Niemczech oraz pozostałej części Europy Zachodniej, o tyle firmie Lekkerland udało się wypracować za pośrednictwem tego kanału sprzedażowego niewielki wzrost obrotów w Europie Wschodniej.

Trudny rok dla Lekkerland Polska

W 2011 roku firma Lekkerland Polska osiągnęła przychody w wysokości 726 milionów euro (2 983 miliony złotych polskich) odnotowując spadek obrotów o 89 milionów euro. Po uwzględnieniu zmian kursów walutowych oznacza to spadek o 8,1 procent. Głównym czynnikiem był spadek sprzedaży wyrobów tytoniowych, która zmniejszyła się o 82 miliony euro do łącznego poziomu 659 milionów.

„Taki rozwój sytuacji wynikał z różnych powodów, spośród których najważniejszym były podejmowane na szczeblu politycznym działania mające na celu podniesienie cen produktów tytoniowych oraz zwiększenie podatków nakładanych na te wyroby do poziomu zachodnioeuropejskiego, a także utrata głównego odbiorcy wyrobów tytoniowych” – mówi  Krzysztof Olejniczak, dyrektor ds. finansowych w Lekkerland Polska.

Aby zwiększyć wydajność oraz zoptymalizować strukturę logistyczną firma Lekkerland Polska przekształciła magazyn w Warszawie na punkt przeładunkowy bez  składowania towarów. Leki sprzedawane bez recepty przeniesiono z Warszawy do centrum logistycznego w Łodzi, dzięki czemu w chwili obecnej Lekkerland jest w stanie dystrybuować cały szereg różnorodnych wyrobów z jednej centralnej lokalizacji. Oczekuje się, że pozytywny wpływ tych zmian będzie można w całości odczuć w 2012 roku.

Z czterech magazynów firma Lekkerland Poland dostarcza towary do 11 600 odbiorców. Spółka zatrudnia w Polsce 427 pracowników.

Zarys profilu Grupy Lekkerland

W chwili obecnej Lekkerland zaopatruje około 125 000 sklepów na stacjach paliw, kiosków, sklepów produktami convenience, sieci fast-food, sklepów tytoniowych, detalicznych punktów sprzedaży napojów, domów towarowych, sklepów spożywczych, piekarni i stołówek, dostarczając im pełny zakres słodyczy, napojów, przekąsek, produktów convenience, lodów, mrożonek, świeżych produktów, wyrobów tytoniowych, artykułów przemysłowych, , kart telefonicznych oraz innego rodzaju produktów typu prepaid. Sprzedaż spółki w roku 2011 wyniosła 12,3 miliarda euro.

tagi: Lekkerland ,