Kategorie produktów

Rozmowa z Beatą Majchrzak, Kierownik ds. Zarządzania Kategorią, Tchibo Warszawa

Poniedziałek, 20 czerwca 2011 HURT & DETAL Nr 06 (64) / 2011
O silnej rynkowej pozycji kawy Tchibo, wiedzy i doświadczeniu w produkcji kawy oraz o właściwościach zdrowotnych wynikających z jej picia opowiada Beata Majchrzak, Kierownik ds. Zarządzania Kategorią, Tchibo Warszawa

Kawa Tchibo jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych, a szeroka oferta pozwala każdemu na wybranie tej ulubionej. Proszę opowiedzieć o asortymencie, jaki oferujecie.


» Bardzo cieszy nas fakt, iż udało nam się wypracować silną i stabilną pozycję rynkową. Tchibo jest liderem ilościowym na rynku kawy w Polsce i liderem ilościowym i wartościowym w kategorii kawa mielona (palona). Klienci doceniają doskonałą jakość oferowanych przez nas produktów i polegają na ekspertyzie Tchibo w tym zakresie.


Naszym klientom oferujemy kawy we wszystkich segmentach rynku, od produktów super-premium, po ekonomiczny. W naszym asortymencie znajdują się kawy mielone (palone), rozpuszczalne, w ziarnach oraz unikalny koncept Cafissimo, w ramach którego dostępne są również kawy w kapsułkach.


Ponad 60-letnie doświadczenie i wiedza o kawie pozwala nam oferować produkty najwyższej jakości, która jest potwierdzona przez przyznawane naszym kawom certyfikaty oraz wyróżnienia. Klienci z pewnością rozpoznają znak jakości „Q”, który został przyznany kawie mielonej Gala Ulubiona oraz kawie rozpuszczalnej i mielonej Tchibo Exclusive 100% Arabica. O jakości naszych produktów świadczy również „ikona jakości” umieszczona na opakowaniach naszych kaw. Oznacza to, że jakość tych produktów gwarantowana jest przez ekspertów Tchibo, którzy czuwają nad procesem wyboru plantacji kawy, selekcji ziaren oraz palenia kawy.


Wprowadzacie również szereg nowości – jakie pojawiły się ostatnio na rynku? Jakie zamierzacie wprowadzić jeszcze w tym roku?


» To prawda, co roku w naszej ofercie pojawiają się nowe produkty, dostosowane do preferencji polskich konsumentów. Wciąż pracujemy nad naszą ofertą tak, aby była ona jak najatrakcyjniejsza dla naszych klientów i miłośników kawy. W zeszłym roku wprowadziliśmy na rynek kawę Tchibo Gold Selection Crema – to kawa rozpuszczalna, która została stworzona dla wielbicieli kawowej pianki. Zmieniła się również receptura naszej kawy Tchibo Exclusive. Obecnie proponujemy klientom kawę Tchibo Exclusive 100% Arabica. Od dotychczasowej kawy Tchibo Exclusive rożni się nową recepturą bazującą w 100% na kawie Arabika, która uznawana jest za synonim doskonałości w kawie.


Preferencje konsumentów się zmieniają. W czasach rosnącej liczby ekspresów do kawy w gospodarstwach domowych oraz większej wiedzy nt. kawy i sposobów jej parzenia czy picia, Polacy coraz bardziej cenią sobie możliwość profesjonalnego przygotowania kawy również w domu. W odpowiedzi na zmieniające się trendy wprowadziliśmy do naszego portfolio kawy espresso – subtelne i delikatne Tchibo Espresso Milano Style oraz intensywne i wyraziste Tchibo Espresso Sicilia Style. Był to duży sukces. Kolejne nowości dla naszych klientów planujemy już na przyszyły rok.


Jakie planujecie wsparcie reklamowe, marketingowe, sprzedażowe dla nowo wprowadzanych kaw na rynek?


» Przy wprowadzaniu nowości na rynek z zasady planujemy wsparcie 360 stopni. Uważamy, że przekrojowe i kompleksowe podejście do realizowania kampanii reklamowej jest kluczem do sukcesu. O nowym produkcie informujemy naszych konsumentów wykorzystując przy tym jak najszersze spektrum narzędzi komunikacji. Wiemy, jak dużą wartość stanowi nie tylko informowanie o produkcie, ale również edukowanie nt. jego cech charakterystycznych. Dzięki temu konsument w punkcie sprzedaży wie, czego szukać i dlaczego oferowany produkt jest dla niego najbardziej odpowiedni.
Realizowane przez nas wsparcie marketingowe to obecność na kilku płaszczyznach. O produktach informujemy w mediach, takich jak telewizja, prasa, internet. Planując tak różnorodne działania nie zapominamy oczywiście o kluczowym elemencie, jakim jest wsparcie w punkcie sprzedaży. Przygotowujemy na te potrzeby materiały POS, próbki degustacyjne, gotowe stojaki z produktami czy specjalne oferty dla kontrahentów detalicznych oraz hurtowych.


W jaki sposób staracie się sprostać konkurencji? Dlaczego detalista powinien wybrać kawę Tchibo, zwłaszcza jeśli jego palcówka jest mała i ma ograniczone możliwości skomponowania kawowej półki?
» Staramy się sprostać oczekiwaniom konsumentów i detalistów poprzez optymalne dopasowanie naszej oferty do różnych profili konsumentów. Tak jak wspomniałam wcześniej, z tego też względu w asortymencie Tchibo oferujemy produkty ze wszystkich segmentów. Taka struktura portfela to z jednej strony maksymalnie efektywnie wykorzystanie półki, szczególnie w małym sklepie, a z drugiej strony gwarancja dotarcia do każdego konsumenta. Dla mniejszych sklepów przygotowaliśmy ponadto szereg ofert promocyjnych, które dostępne są poprzez m.in. przedstawicieli handlowych Tchibo, hurtownie Cash & Carry oraz konwencjonalne hurtownie. Dzięki tym ofertom mniejsi detaliści są w stanie zaopatrzyć się w produkty promocyjne, co pozwala im skutecznie konkurować o konsumenta i zwiększyć rotację sklepu w kategorii kawy.


Kawa to nie tylko napój pobudzający, ale też posiadający szereg właściwości zdrowotnych…


» Jak zaznacza dział zarządzania jakością w Tchibo Warszawa to prawda, obecnie podkreśla się wiele pozytywnych właściwości kawy. Jak potwierdzają to badania kawa dostarcza organizmowi człowieka cennych antyoksydantów, polepszających mechanizmy obronne organizmu przed różnymi
chorobami, wpływa pozytywnie na koncentrację, poprawia samopoczucie i łagodzi depresję. Dzieje się tak dlatego, iż jest ona źródłem witamy PP, która ma korzystny wpływ na system nerwowy, a przez to nasz stan psychiczny. Co więcej, kawa może ograniczać również ryzyko zachorowania na niektóre choroby np. cukrzycę czy chorobę Parkinsona. Zwraca się także uwagę, że kawa przyspiesza przemianę materii i trawienie oraz wspomaga odchudzanie.


Jeśli chodzi o wartości odżywcze, to filiżanka kawy, oczywiście bez cukru, dostarcza 2 kcal, 0,2 g białka, ok. 0,1 g węglowodanów, ok. 0,1 g tłuszczów oraz 0,3 g błonnika pokarmowego. Informacje, dotyczące wartości odżywczych kawy palonej i rozpuszczalnej Tchibo są podawane na naszych opakowaniach.


Otrzymujecie szereg nagród i wyróżnień, proszę opowiedzieć o tych najważniejszych.


» Bardzo nas cieszy, że zarówno nasza firma, jak i oferowane przez Tchibo produkty są doceniane przez konsumentów, jak również partnerów biznesowych. Jest to dla nas potwierdzenie, że oferowane przez nas produkty są na najwyższym poziomie.


W 2010 roku Tchibo Warszawa otrzymała tytuł „Firma Wysokiej Reputacji”, a marce Tchibo po raz piąty z rzędu został przyznany tytuł „Superbrand”.


W tym roku kawa Tchibo otrzymała tytuł „Dobry Produkt – Wybór Konsumentów 2010” w kategorii „Kawy”, która przyznawana jest w ramach ogólnopolskiego programu badań realizowanego przez redakcję „Forum Biznesu". Podczas badania konsumenci wskazują, jakie produkty w danej kategorii uznają za dobre. Kolejne wyróżnienie to nagroda dla naszej Tchibo Gold Selection Crema – „Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich” w kategorii „Kawy” w 1. edycji konkursu organizowanego przez Państwa magazyn. Dziękujemy za to wyróżnienie, tym bardziej wartościowe, że zostało przyznane w wyniku ankiety zrealizowanej wśród naszych partnerów – detalistów.


Jaka jest Pani ulubiona kawa? Od jakiej kawy zaczyna Pani dzień?


» Zawsze od espresso. Obecnie zaczynam dzień z kawą Tchibo Espresso Milano Style.


Dziękuję za rozmowę.

tagi: FMCG , HURT&DETAL , Tchibo , Wywiad , kawa ,