Kategorie produktów

Rozmowa z Pawłem Półtorakiem, Brand Managerem Pilsner Urquell w Kompanii Piwowarskiej S.A.

Poniedziałek, 23 maja 2011 HURT & DETAL Nr 05 (63) / 2011
O początkach historii piwa Pilsner Urquell, jego miłośnikach i niezmiennej od 170 lat recepturze oraz wsparciu sprzedaży w handlu rozmawiamy z Pawłem Półtorakiem, Brand Managerem Pilsner Urquell w Kompanii Piwowarskiej S.A.

Pilsner to blisko 170 lat tradycji. Jakie były jego początki?


»    W 1838 roku mieszkańcy czeskiego Pilzna zademonstrowali swoje niezadowolenie z jakości dostępnego ówcześnie ciemnego i mętnego piwa, rozbijając na rynku miejskim 39 beczek i wylewając ich zawartość do rynsztoka. W tamtych czasach w Pilznie działało około 260 niezrzeszonych browarów, które postanowiły wspólnie stworzyć nowe piwo wykorzystujące wyjątkowe składniki (m.in. żetecki chmiel) oraz doświadczenie pilzneńskich warzelni. W tym celu z Bawarii sprowadzono wybitnego piwowara – Josepha Grolla – którego poproszono o pomoc w stworzeniu piwa, które stanowiłoby remedium na bolączkę mieszczan. Cztery lata później, w 1842 roku, Czesi ponownie zebrali się na rynku, tym razem, aby wspólnie świętować pojawienie się pierwszego na świecie, oryginalnego, złocistego pilznera – piwa Pilsner Urquell. Pierwszy pilzner szybko zyskał uznanie piwoszy na całym świecie – do tego stopnia, że dla jego transportowania po Europie w XIX w. wykorzystywano specjalne floty samochodów oraz budowano linie kolejowe.


Jak zmieniała się produkcja i receptury na przestrzeni prawie dwóch wieków?


»    W sposobie produkcji i recepturze piwa Pilsner Urquell tkwi jego wyjątkowość. Receptura piwa nie zmieniła się od początków jego istnienia. Przeprowadzane w Szwajcarii badania potwierdziły, że profil smakowy pierwszego na świecie pilznera nie różni się obecnie niczym od tego z XIX w. Do produkcji piwa Pilsner Urquell stosowane są te same składniki: żetecki chmiel (Saaz), źródlana woda z Pilzna („Pilsner Urquell” oznacza z czeskiego: „Pilsner z Oryginalnego Źródła”) oraz specyficzny słód i drożdże. Również proces produkcji nie uległ większym zmianom – po dziś dzień brzeczka podgrzewana jest na otwartym ogniu, zaś jakość wody gwarantują… pływające w specjalnym zbiorniku pstrągi. Ryby te są niezwykle wrażliwe na zanieczyszczenia i jeśli jedna z nich nie przetrwałaby testu, produkcja w pilzneńskim browarze zostałaby wstrzymana.


Co wyróżnia piwo Pilsner spośród pozostałej Waszej oferty?


»    Piwo Pilsner Urquell jest piwem rdzennie czeskim, które silnie związane jest zarówno z historią, jak i kulturą Czech. Będąc od ponad 170 lat warzonym w Pilznie, piwo Pilsner Urquell stało się niemalże czeskim „dobrem kulturowym” – marką tradycyjnie związaną z tym krajem, reprezentującą silne tradycje czeskiej kultury piwnej. Znak towarowy Pilsner Urquell jest jednym z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych znaków towarowych na świecie – zarejestrowany został w 1898 roku i od tego czasu funkcjonuje w swojej oryginalnej formie. Warto również pamiętać, że Pilsner Urquell jest pilznerem, a nie lagerem, który obecnie jest gatunkiem dominującym na wielu rynkach piwnych na świecie. Charakterystyczną cechą czeskiego pilznera jest jego specyficzny smak, o wyrazistej goryczkowej nucie. Ważny jest także sam proces produkcyjny. Piwo Pilsner Urquell podgrzewane jest potrójnie, podczas gdy w przypadku innych piw brzeczkę podgrzewa się jedynie dwukrotnie. Także okres leżakowania piwa Pilsner Urquell jest relatywnie dłuższy niż w przypadku wielu innych marek piwa. Wynosi on 6 tygodni.


Jakim zainteresowaniem cieszy się wśród klientów? Chętnie je kupują?


»    Piwo Pilsner Urquell posiada grono stałych i lojalnych konsumentów, którzy bardzo mocno są z nim związani. Konsumenci, którzy najczęściej wybierają piwo Pilsner Urquell, kupują ok. 70% całej wielkości sprzedaży.


W jaki sposób wspieracie sprzedaż Pilsnera w placówkach detalicznych? Na jaką pomoc mogą liczyć właściciele sklepów?


»    Działania wspierające sprzedaż piwa Pilsner Urquell będą prowadzone w punktach sprzedaży. To właśnie tam pojawią się specjalnie przygotowane materiały wizualne, które podkreślą czeski rodowód i charakter piwa Pilsner Urquell oraz pozwolą mu wyróżnić się spośród innych piw. W handlu nowoczesnym prowadzone zaś będą animacje handlowe. Ponadto konsumenci piwa Pilsner Urquell będą mogli zobaczyć jak ono powstaje – krótkie historie rekonstruujące warzenia pierwszego na świecie, złocistego pilznera zobaczyć będzie można m.in. w kanale Discovery oraz w Internecie.


Jakie macie plany odnośnie marki na najbliższe miesiące?


»    Pilsner Urquell będzie budować wśród konsumentów, a także wśród partnerów handlowych świadomość powrotu produkcji piwa Pilsner Urquell do źródeł – czyli czeskiego Pilzna. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie zaoferować konsumentom z całego świata smak pierwszego i oryginalnego pilznera na świecie. W kontekście powrotu marki do swoich korzeni Pilsner Urquell pragnie przybliżyć swoim konsumentom nie tylko swą czeskość i oryginalność, ale również niezwykłą historię i okoliczności swojego powstania.


Dziękuję za rozmowę.

tagi: FMCG , HURT&DETAL , Kompania Piwowarska , Pilsner Urquell , piwo ,