Przewodnik po produktach

Zdrowiej, lżej, wiosennie!

Poniedziałek, 16 kwietnia 2012 HURT & DETAL Nr 4 (74) / 2012
Na wiosnę wszystko się zmienia... Wraz z nadejściem cieplejszych dni zaczynamy jeść zdrowo i lekko. Piramida z zasadami prawidłowego odżywania się staje się bliższa każdemu! Co zrobić, by wiosna zawitała do sklepu?

Wiosna w pełni. Jest to pora przejściowa, podczas której możemy złapać oddech i przygotować się do sezonu kostiumowego – lata. Pełną parą trwa odchudzanie, wybieranie diet, klientów przybywa nie tylko w siłowniach i klubach fitness, ale także w sklepach spożywczych. Polacy spragnieni są zdrowej żywności, zielonych sałatek, nabiału bez tłuszczu i lekkich przekąsek.

Warto jednak pamiętać, że specjaliści przestrzegają przed drastycznymi dietami, które w swoim jadłospisie mają często powtarzające się te same dania. W zdrowym odżywaniu, które wspomaga proces odchudzania, niezwykle istotna jest rozmaitość spożywanych posiłków. Ważną podpowiedzią zarówno dla klienta, jak i sprzedawcy są wykresy i piramidy ukazujące odpowiednie proporcje i znaczenie każdej kategorii produktowej dla prawidłowego żywienia.

Zasady zdrowego żywienia

Stosując diety odchudzające nie należy zapominać o podstawowych źródłach energii, którymi, w myśl zasad zdrowego żywienia, powinny być produkty zbożowe (źródło węglowodanów), które dostarczają ponad 50% kalorii. Dietetycy i specjaliści polecają produkty z mąk razowych, ze względu na większą zawartość błonnika, witaminy B1 i składników mineralnych.

Na drugim planie znajdują się warzywa i owoce. Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dr. med. Aleksandra Szczygła informuje, że dzienne spożycie owoców i warzyw powinno być w granicach 700 g, przy czym zaleca się spożywanie większej ilości warzyw niż owoców. Produkty te są źródłem witamin, naturalnych przeciwutleniaczy, składników mineralnych, błonnika, który wspomaga regulację przemiany materii, wchłania toksyny, cholesterol i inne szkodliwe związki, które następnie są wydalane z organizmu.

Wiosną w sklepach klienci szczególnie zwracają uwagę na nowalijki, które są źródłem cennych witamin.

• Rzodkiewka – zawiera wiele witamin i minerałów, zapobiega pojawianiu się zmarszczek i wypadaniu włosów.
• Szczypiorek – poprawia przemianę materii w organizmie, zawiera karoten, mikroelementy, witaminy. Działa także bakteriobójczo.
• Sałata – zawiera wiele błonnika wspomagającego odchudzanie. Łagodzi objawy cukrzycy, oczyszcza i odświeża organizm.
• Pietruszka zielona – w jej skład wchodzą minerały, kwas pantotenowy, kwas foliowy (bardzo ważny dla kobiet w ciąży), witamina C.

Następną w piramidzie ważną grupą produktów jest nabiał – najlepsze źródło wapnia, a także białka oraz witaminy B2. Dalej wymienione są produkty zawierające dużą ilość białka – między innymi ryby. Powinno się spożywać je przynajmniej raz w tygodniu, są szczególnie polecane ze względu na zawarte w nich wysokowartościowe białka, wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe (Omega 3) oraz witaminy D i B12. Poza tym ryby morskie zawierają cenny dla zdrowia jod.

Oprócz ryb należy pamiętać także o nasionach roślin strączkowych, a także mięsie (drobiowe uważane jest za zdrowsze niż wieprzowe czy wołowe). W piramidzie znajdują się także tłuszcze – oleje, oliwy zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do utrzymania równowagi biologicznej organizmu.

Półka light

Wiosną zmieniamy dietę i sposób życia na light. Również sklepowe półki stają się w tym okresie lżejsze.

Detaliści pamiętają, że klienci coraz częściej zwracają uwagę na zawartość tłuszczów w kupowanych produktach, zwłaszcza w nabiale. Chętniej wybierają lekkie jogurty, kefiry i serki. Kupują więcej warzyw, kiełków i owoców. Robią lekkie sałatki z dodatkiem oliwy z oliwek bądź kupują gotowe. Częściej jedzą otręby, błonnik czy musli. Stawiają na zdrowe przekąski. Jak zgodnie przyznają detaliści wzrasta też sprzedaż razowego, lekkiego oraz chrupkiego pieczywa. Klienci pytają też częściej o produkty bio. Zazwyczaj dostępne są w specjalistycznych sklepach ze zdrową żywnością, ale można je też spotkać w osiedlowym sklepie.

A jak wygląda wiosna w konkretnych sklepach? Żeby to sprawdzić odwiedziliśmy jedną z większych placówek detalicznych w Piastowie – Awak. Pracująca tam Marta Późniak podkreśla, że na wiosnę zmieniają się nawyki zakupowe klientów. Zdecydowanie częściej wybierają wersję light i skłaniają się ku zdrowym posiłkom.

Wśród serków kremowych najlepiej sprzedają się te z firmy Bieluch (150 g), które cieszą się popularnością przez cały rok, a na wiosnę dodatkowo widoczny jest lekki wzrost ich sprzedaży. Wiosną bardzo dobrze sprzedają się także serki do smarowania pieczywa Turek w wersji light. Wśród wiodących marek pani Marta wymienia też Ostrowię i Piątnicę. Jeżeli chodzi o jogurty najchętniej kupowane są marki: Zott, Danone i Bakoma. Popularne są zwłaszcza Zott w wersji light, które kupują zarówno kobiety, jak i mężczyźni dbający o linię. „Klienci chętnie wybierają także kefiry i maślanki. Są one lekkie i oczyszczają organizm. Wśród kefirów dominuje marka Robico, a wśród maślanek – Milko” – mówi Marta Późniak.

Jeżeli chodzi o chrupkie pieczywo popularnością niezmiennie cieszy się Wasa, co potwierdzają także badania konsumenckie. Klienci sklepu Awak w Piastowie zamiast słodyczy do podjadania wybierają zbożowe batoniki Nestlé i Sante. Kupując musli, wiosną stawiają na to w wersji fit. Dominuje tu marka Sante i Gellwe. W sklepie dostępny jest błonnik firmy Britta, który nie jest jeszcze tak popularny, ale powoli zyskuje grono konsumentów. Inaczej sytuacja wygląda z otrębami. Polacy przekonali się do nich już jakiś czas temu i chętnie wracają do swoich ulubionych marek. W sklepie w Piastowie najczęściej wybierają otręby Sante i Kupiec. W wielu dietach specjaliści polecają konsumowanie o poranku płatków owsianych. Owsianka jest nie tylko bogata w błonnik i bardzo zdrowa, ale daje zastrzyk energii na cały dzień, pozostawiając na długo uczucie sytości. Jak opowiada pani Marta w sklepie dobrze sprzedaje się marka Sante oraz Stoisław.

„Oczywiście w żadnym sklepie nie może zabraknąć produktów do przygotowania wiosennych sałatek, a także gotowych mieszanek” – przyznaje ekspedientka ze sklepu Awak w Piastowie. Wśród składników sałatkowych, typu kukurydza czy zielony groszek prym wiodą dwie marki – Pudliszki i Bonduelle. Jeżeli chodzi o oliwy, które wiosną wybierane są najczęściej, wymienić należy Bakalland i Monini. „Wśród gotowych sałatek klienci wybierają Lisnera i markę Dega. Warto też zwrócić uwagę na popularne ostatnio miksy sałat. Są to produkty już umyte i gotowe do spożycia. Wystarczy dodać do nich ulubione składniki i lekki posiłek jest gotowy w niecałe 5 minut. Takie produkty oferuje firma Green Factory” – mówi Marta Późniak.

Zerkając na wykres z produktami zalecanymi podczas zdrowego odżywiania się, nie sposób nie zauważyć różnego rodzaju kasz. Od jęczmiennych, przez kukurydziane, jaglane, a kończąc na najpopularniejszych gryczanych – każda powinna znaleźć swoje miejsce na półce. Składniki zawarte w kaszach, takie jak cynk, selen i siarka korzystnie wypływają na stan skóry. Są też źródłem białka, błonnika i skrobi. „W naszym sklepie najlepiej sprzedają się kasze z firm Sonko, Kupiec i Melvit” – mówi ekspedientka. – „Klienci naszego sklepu, a zwłaszcza klientki, bardzo chętnie kupują herbaty mające właściwości odchudzające marki Bio-Active i Herbapol”. Warto też posiadać kategorie produktów, które niekoniecznie kojarzą nam się z odchudzaniem, ale występują w wersji light. Są to między innymi sery żółte, majonezy a nawet czekolada. Wiosna bowiem to czas dokonywania zdrowszych i lżejszych wyborów, także w kategoriach, bez których niektórzy konsumenci nie mogą się obejść.

Monika Dawiec

tagi: produkty bio , ,