Kategorie produktów

Napoje generują „ruch” w handlu tradycyjnym

Poniedziałek, 16 kwietnia 2012 HURT & DETAL Nr 4 (74) / 2012
Napoje bezalkoholowe to kluczowa grupa asortymentowa sprzedawana w niezależnych sklepach spożywczych. Ma ona bezpośredni wpływ na liczbę wizyt klientów w sklepie. W sezonie letnim, kiedy skokowo rośnie liczba transakcji z zakupem napojów gazowanych i wody butelkowanej, raportowany jest również szczyt liczby klientów odwiedzających sklepy małoformatowe. Za wzrost liczby transakcji w miesiącach letnich odpowiadają właśnie napoje bezalkoholowe, a także piwo i lody impulsowe.

W lipcu i sierpniu napoje pojawiają się na co piątym paragonie w małych i średnich sklepach spożywczych monitorowanych przez CMR. Znaczenie napojów spada w chłodnych miesiącach. W okresie od października do marca są one raportowane w około 15% wszystkich transakcji realizowanych w sklepie.

Najsilniejsza sezonowość sprzedaży charakteryzuje napoje gazowane i wodę butelkowaną.
Trend sprzedaży soków jest bardziej spłaszczony, chociaż i w wypadku tego segmentu najniższą liczbę transakcji zakupu obserwujemy w styczniu i lutym.

Napoje nie tylko generują „ruch” w sklepie, ale również są ważnym źródłem obrotu w ujęciu wartościowym. Ponownie ich znaczenie jest najwyższe latem – wtedy odpowiadają za 6-7% obrotu sklepu. Najważniejszą rolę w tym względzie odgrywają segmenty napojów gazowanych oraz soków i nektarów. Mniejsze znaczenie dla wartości sprzedaży ma woda butelkowa. W sumie te trzy segmenty dostarczają około 70% wartości sprzedaży napojami. Zdecydowanie niższe obroty generują napoje energetyczne i herbaty mrożone.

Na podstawie danych pozyskiwanych przez CMR bezpośrednio z kas fiskalnych użytkowanych w małych, średnich i dużych sklepach spożywczych możemy utworzyć ranking produktów o najwyższej liczbie transakcji. W czołówce znajdą się między innymi napoje gazowane typu cola w dużych butelkach 2/2,5 l marek Coca-Cola, Pepsi, Hoop Cola, wody niegazowane i gazowane w butelkach 1,5 l Żywiec Zdrój i Cisowianka oraz puszki 250 ml napojów energetycznych marek Tiger, Black i Red Bull. Pośród 1 000 produktów paczkowanych najczęściej kupowanych w handlu tradycyjnym znajduje się aż 150 różnych napojów, co pokazuje jak ważną rolę pełnią napoje w generowaniu „ruchu” w niezależnych sklepach spożywczych.

Napoje gazowane

Napoje gazowane są jednymi z najczęściej kupowanych produktów w sklepach spożywczych o powierzchni do 1 000 mkw. Latem pośród produktów paczkowanych tylko piwo i papierosy mają wyższą częstotliwość sprzedaży.

W małych i średnich sklepach spożywczych największe obroty w ujęciu wartościowym generują butelki pet 2 l. Kolejne pozycje zajmują butelki 1 l. Opakowania impulsowe, takie jak butelki 0,5 l i puszki 0,33 l mają zdecydowanie niższą wartość sprzedaży, za to generują wysoki odsetek transakcji, szczególnie latem.

W skali całego kraju najlepiej rotującymi wariantami napojów gazowanych są butelka 2 l Coca-Cola, butelka 1 l Coca-Cola oraz butelka 2,5 l Pepsi Cola. Poza Coca-Cola i Pepsi-Cola dobrze sprzedaje się też Hoop Cola 2 l i Zbyszko 3 Cytryny 2 l. Jednym z czynników, który wpływa na popularność dużych butelek jest atrakcyjna cena w przeliczeniu na litr napoju. Podczas promocji cenowych butelki Coca-Cola 2 l lub Pepsi Cola 2,5 l oferowane są za mniej niż 5 złotych.

W tradycyjnych sklepach spożywczych najczęściej klienci kupują tylko jedno opakowanie napojów na paragon. Jednak kilkanaście procent obrotu generują transakcje jednoczesnego zakupu dwóch butelek. Oznacza to, że w kanale tradycyjnym jest potencjał na sprzedaż wielopaków, a konkretnie dwupaków.

Jeśli chodzi o godzinowy rozkład sprzedaży, to rano relatywnie lepiej sprzedają się mniejsze opakowania impulsowe, kupowane często przez klientów w drodze do pracy czy szkoły. Natomiast w godzinach popołudniowych i wieczornych raportowana jest największa liczba transakcji zakupu butelek 2/2,5 l. Wieczorem, szczególnie w piątki i soboty, napoje gazowane w dużych butelkach dość często współkupowane są z alkoholem, np. z wódką i piwem.

Soki, nektary, napoje

Soki, nektary, napoje należą do jednych z najczęściej kupowanych produktów w sklepie. Liczba transakcji z tą kategorią rośnie na wiosnę (marzec, kwiecień), natomiast częstotliwość sprzedaży spada latem – w sezonie wzrostu rotacji napojów gazowanych i wody mineralnej.

Sposobem na wykorzystanie potencjału sprzedaży gorących miesięcy letnich jest rozwój segmentu soków i napojów w butelkach PET – w ostatnim roku zaraportowaliśmy wzrost udziałów wolumenowych i wartościowych tego segmentu. W dłuższym okresie spadło natomiast znaczenie opakowań kartonowych.

Spośród wszystkich soków, nektarów i napojów największy wolumen sprzedaży w sklepach małoformatowych generuje marka Tymbark. Wariantami znajdującymi się w czołówce produktów o najwyższej wartości sprzedaży są między innymi Tymbark sok pomarańczowy karton 1 l, Tymbark napój jabłko-mięta pet 500 ml, Tymbark napój jabłko-mięta butelka 250 ml. Wysoko w rankingu znajdują się też Caprio napój pomarańczowy karton 2 l, Kubuś sok banan-marchew-jabłko butelka 900 ml, Kubuś sok banan-marchew-jabłko butelka 300 ml. W ostatnich miesiącach do produktów o najwyższej rotacji awansowały też Frugo Mocno Zielony butelka 250 ml i Frugo Mocno Czarny butelka 250 ml.

W sklepach tradycyjnych sprzedaż kategorii zdominowana jest przez produkty firmy Maspex, która w sumie odpowiada za połowę sprzedaży soków, nektarów i napojów w tym kanale dystrybucji. Najsilniejszymi konkurentami Maspex w sklepach małoformatowych są Hortex, Agros-Nova oraz nowy gracz Food Care, który po kilku latach nieobecności na rynku na nowo wprowadził markę Frugo.

Napoje energetyczne

W tradycyjnych sklepach spożywczych w sprzedaży dominują puszki energetyków 250 ml, które generują około 75% wartości sprzedaży.

W ostatnim roku obserwowaliśmy prawdziwą wojnę w segmencie napojów energetycznych – w pewnym momencie na półkach sklepów spożywczych stały obok siebie puszki Tiger 250 ml dwóch różnych, zwaśnionych producentów: Food Care i Maspex. Wojna cenowa pomiędzy tymi dwoma producentami doprowadziła do spadku średniej ceny energetyków. Rok temu średnia cena puszki 250 ml wynosiła 3,18 zł, a obecnie 2,75 zł (spadek średniej ceny o blisko 14%). W lutym udziały wolumenowe Tigera produkcji Maspex wzrosły do 24%. Jednak nadal najszerszą dystrybucję w handlu tradycyjnym utrzymuje dawny lider rynkowy – marka Red Bull, sprzedawana przez sklepy odpowiedzialne za 80% obrotu energetykami.

Hubert Hozyasz
Centrum Monitorowania Rynku Sp. z o.o.

 

tagi: raport , napoje bezalkoholowe , CMR ,