Wywiady

Jesteśmy tam, gdzie duże grono konsumentów

Poniedziałek, 16 kwietnia 2012 HURT & DETAL Nr 4 (74) / 2012
O rynku soków i nektarów w Polsce, korzyściach płynących z bycia sponsorem UEFA EURO 2012™, a także nowościach w rodzinie Cappy opowiada Paweł Lipień, Dyrektor ds. Rozwoju Kategorii Soków, Coca-Cola HBC Polska.

Polski rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych wart jest ponad 2,5 mld złotych, jednak z roku na rok obserwujemy stopniowe kurczenie się tego rynku...

Od ponad dwóch, trzech lat obserwujemy, że cały rynek soków, nektarów i napojów owocowych wykazuje tendencję malejącą. Z naszą marką Cappy staramy się nie podążać w tym kierunku i w wielu kanałach sprzedażowych czy też kategoriach rynku doskonale nam się to udaje. Dzieje się tak, bo świadomie stawiamy na rozwój unikalnej oferty napojów i soków Cappy. Mam tu na myśli rodzaj opakowań, które ułatwiają zabranie produktu i jego spożycie poza domem, na przykład na wycieczce czy w drodze do pracy. Jest to ta grupa produktów, którą chcemy promować i na której obecnie się skupiamy. Negatywny wpływ na sytuację biznesową producentów ma również niemalże dwukrotny w ciągu dwóch lat wzrost cen surowców do produkcji soków. Podwyżki cen zaobserwowane na rynku, tylko w niewielkim stopniu zniwelowały wzrost kosztów produkcji. Ale częściowo mają wpływ na zmniejszone zakupy przez konsumentów w tej kategorii. Jednak mimo tych niekorzystnych czynników rynkowych, jesteśmy zadowoleni z tego, jak rozwija się marka Cappy. Na tle całej kategorii osiągamy wyniki na poziomie, który jest zgodny z naszymi założeniami. Realizujemy nasze cele biznesowe i plan sprzedażowy, a to jest potwierdzeniem poprawności naszych wyborów strategicznych.

Czy można zatem stwierdzić, że rynek jest już nasycony? Czy są szanse, że malejąca tendencja odwróci się i kategoria soków zacznie rosnąć?

Rynek soków i nektarów cały czas ma potencjał wzrostowy. Jednak brakuje na nim innowacji, które – nie ukrywam – wprowadzamy i będziemy wprowadzać. I tak na przykład dodaliśmy do oferty produkty Cappy – Całe Jabłko oraz Cała Pomarańcza. Powstają one przy zastosowaniu unikalnej metody pełnego wyciskania (Whole Press™), dzięki czemu dostarczają prawie tych samych wartości odżywczych, co średniej wielkości owoc – jabłko czy pomarańcza. Mogę z całą odpowiedzialnością zapewnić Czytelników miesięcznika Hurt & Detal, że nie ma drugiego takiego producenta soków, który może powiedzieć to o swoich produktach. Wierzę, że wszelkie innowacje potrafią ożywić rynek i zmienić trwającą od trzech lat niekorzystną tendencję. Wprowadziliśmy również na rynek Cappy Śniadaniowy, nektar pomarańczowy, o specjalnie dobranej kompozycji smakowej na poranne śniadanie.

Czy sok jest wciąż produktem sezonowym?

W okresie letnim lepiej sprzedają się napoje orzeźwiające, a więc te o mniejszej zawartości soku. Natomiast same soki i nektary wykazują mniejszą tendencję sprzedaży. Ta relacja odwraca się w miesiącach jesienno-zimowych. Jednak w obrębie marki Cappy tego typu sezonowość nie jest tak bardzo widoczna. Nasza firma na ten sezon proponuje – wprowadzone w połowie ubiegłego roku – napoje o unikatowych smakach, takich jak jabłko-mięta z trawą cytrynową czy jabłko-grejpfrut z kaktusem. Szczerze zachęcam do spróbowania tych produktów, ponieważ uważam, że udało nam się skomponować napoje o wyjątkowych recepturach, które nie tylko gaszą pragnienie, ale również dostarczają interesujących wrażeń smakowych.
Przed nami UEFA EURO 2012™. Cappy to jedyne soki, nektary i napoje owocowe UEFA EURO 2012™.

Jakie są oczekiwania marketingowe, a jakie sprzedażowe w zakresie segmentu soków w związku z tym sportowym wydarzeniem?

 Cappy jest jedyną marką soków, nektarów i napojów owocowych uznaną przez UEFA jako oficjalny produkt i sponsor Mistrzostw Europy 2012 w piłce nożnej, które odbędą się w Polsce i na Ukrainie. Jesteśmy dumni z tego wyróżnienia, bo nie każda marka może mieć przyznany taki tytuł i otrzymać tak duże wsparcie. Na wszystkich naszych produktach od ponad roku widnieje komunikacja, że jesteśmy oficjalnym produktem UEFA EURO 2012™. Fakt ten konsumenci przyjęli bardzo ciepło i jeszcze chętniej sięgają po nasze produkty. Doceniają oni fakt, że soki Cappy spożywają piłkarze i uczestnicy mistrzostw. Naszym celem jest, aby wszyscy – nawet ci, którym nie będzie dane na żywo uczestniczyć w tym wielkim wydarzeniu piłkarskim – mogli zapoznać się z produktem obecnym stadionach, a nawet dostarczanym do piłkarskich szatni.

Jakie wsparcie dla handlu realizowane jest wraz z produktami opatrzonymi logo UEFA EURO 2012™?

Będąc sponsorem i współorganizatorem Mistrzostw Europy 2012 w Polsce oferujemy wsparcie naszym partnerom handlowym, aby wspólnie z nami byli częścią tego wydarzenia. Oprócz tradycyjnych form – jak specjalne promocje, które obecnie organizujemy dla konsumentów (możliwość wygrania biletów na mecze) – oferujemy materiały reklamowe, które swoją grafiką i treścią, bezpośrednio odwołują się do Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Dla naszych klientów detalicznych przygotowaliśmy ofertę umożliwiającą wygranie biletów na mistrzostwa, między innymi konkurs w tym numerze miesięcznika Hurt & Detal. Każdemu chcemy dać szansę uczestniczenia w Mistrzostwach Europy.

Z jednej strony jesteśmy społeczeństwem tradycyjnym i przywiązujemy się do ulubionych smaków, wśród soków to pomarańczowy i jabłkowy, ale z drugiej strony lubimy nowości smakowe. Jaka jest odpowiedź marki Cappy na te trendy?

Faktycznie rynek pod względem smaku jest zdominowany przez dwa owoce – jabłko i pomarańczę, i nie widać odwrotu od tej tendencji. Te dwa smaki stanowią około 50% całej sprzedaży. Jednak na sklepowych półkach widoczne są produkty, które charakteryzują się ciekawymi kompozycjami smakowymi, często brzmiącymi dla konsumenta egzotycznie i nieco tajemniczo. Cappy nie chce dokonywać znaczących rewolucji, jeśli chodzi o kompozycje smakowe. Staramy się być tam, gdzie jest duże grono konsumentów. Dlatego też smak jabłko-mięta wzbogaciliśmy trawą cytrynową i na taki produkt chcemy znaleźć grono odbiorców. W związku tym, że wszelkie napoje na bazie jabłka są popularne, wprowadzamy dodatkowe urozmaicenia, jak np. jabłko-grejpfrut z kaktusem, dzięki czemu produkty te wpisują się w trend orzeźwiających kompozycji smakowych.

Czy planujecie wprowadzić kolejne nowości w najbliższym czasie?

Mamy w planie wprowadzić jeszcze dodatkowe smaki. Myślimy tu o kilku pozycjach, ale nie chciałbym w tym momencie zdradzać szczegółów. Większość z nich pojawi się na rynku w drugiej połowie roku. Mogę natomiast uchylić rąbka tajemnicy i powiedzieć, że wprowadzamy także nowe opakowania. Jesteśmy jedynym liczącym się producentem soków, który będzie miał w swojej ofercie napoje w puszce 330 ml. Nasze nowe smaki, o których wspominałem wcześniej – jabłko-mięta z trawą cytrynową i jabłko-grejpfrut z kaktusem, będą dostępne również w nowych, bardziej atrakcyjnych dla kupujących opakowaniach. Oferta w puszce skierowana jest do młodszego konsumenta, głównie do nastolatków. Wierzymy, że dzięki takim działaniom, poszerzymy grono smakoszy Cappy. Ten produkt w nowym opakowaniu chcielibyśmy wprowadzić na rynek w najbliższym czasie, na pewno przed Mistrzostwami Europy.

Dlaczego marka Cappy powinna być na półce sklepowej?

Każdy detalista komponując asortyment do swojego sklepu powinien odpowiedzieć sobie na pytanie – jakie kategorie i przede wszystkim, jakie marki przynoszą mu dochody? Należy pamiętać, że kategoria soków jest jedną z największych na rynku napojów bezalkoholowych. Znając swoich konsumentów, powinno się przemyśleć, ile miejsca przeznaczyć na trzy segmenty w obrębie tej kategorii – półka wyższa, średnia i dolna. Chcąc zwiększyć swoje zyski, warto mocno wyeksponować oprócz średniej, także półkę premium, którą reprezentują soki Cappy. Dzięki dobrej ekspozycji w sklepie, odpowiednio możemy pokierować ruchem konsumentów i skierować ich uwagę na produkty z wszystkich kategorii jakościowych, dzięki czemu można wygenerować zwiększone przychody z tej samej powierzchni półki. Każdy detalista powinien mieć w swojej ofercie produkty Cappy, gdyż jest to marka posiadająca zamożną, oddaną i wierną rzeszę konsumentów, co potwierdzają zarówno badania, jak i namacalne wyniki sprzedażowe.

Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk

tagi: Coca Cola HBC Polska , Cappy , Paweł Lipień ,