Kategorie produktów

Do koloru, do wyboru

Poniedziałek, 23 maja 2011 HURT & DETAL Nr 05 (63) / 2011
Oferta środków do prania jest imponująca – możemy wybierać pomiędzy proszkami, żelami, płynami, opakowaniami małymi, dużymi, saszetkami. Jak zatem prawidłowo skomponować sklepową półkę? Jakie są trendy rynkowe?
Komponując sklepową półkę z produktami do prania warto zacząć od oceny, jakie osoby mieszkają w pobliżu placówki handlowej. To pozwoli odpowiednio dobrać asortyment, aby dobrze rotował, a tym samym nie zalegał na półkach. Inny bowiem towar będzie chętniej kupowany na „blokowisku”, a inny na osiedlu willowym, gdzie mieszkają zamożni ludzie.
Mieszkańcy bloków, zwłaszcza osoby starsze i gorzej sytuowane, wybierają zwykle produkty o mniejszych gramaturach. Podobnie jak klienci, którzy nie mają możliwości łatwego przetransportowania dużych opakowań proszku do prania, czy pokaźnych butli z płynem do płukania. Z tego względu klientom takim wygodniej jest skorzystać ze sklepu osiedlowego znajdującego się blisko ich domu, aniżeli z super- czy hipermarketu. W tych ostatnich chętnie natomiast robią zakupy osoby młode i w średnim wieku, zmotoryzowane, mające liczną rodzinę, które poszukują zdecydowanie większych opakowań.
Zupełnie inaczej prezentuje się sprzedaż tego asortymentu w małych sklepach na wsiach. Mimo niewielkiej powierzchni sklepu, warto uwzględnić w nim również duże opakowania proszków i płynów. Klienci chętnie zrobią zakupy blisko domu, szczególnie, gdy akurat nie mają możliwości pojechania do hipermarketu ze względu na odległą jego lokalizację.
Lokomotywy handlu
Komponując sklepową półkę powinniśmy uwzględnić wszystkie grupy produktów piorących. Podstawę stanowią proszki do prania i płyny do płukania. Nie powinno zabraknąć wybielaczy i odplamiaczy oraz zyskujących coraz większe grono zwolenników płynów i żeli do prania.
Konieczne jest posiadanie na półce znanych z reklam telewizyjnych i prasowych produktów dużych koncernów, ponieważ to one stanowią lokomotywę handlu w tej kategorii produktowej.
I tak, markę Ariel (Procter & Gamble) reprezentują proszki i płyny do prania oraz odplamiacze (Ariel Professional) dostępne w postaci płynu, proszku i spray’u. Vizir dostępny jest w odmianach: Alpine Fresh, Sensitive oraz z nutą zapachową Lenora. Każda z nich jest przeznaczona do prania „białego” oraz „kolorowego”, w kartonach 400 g oraz torbach 2 kg, 3 kg, 4 kg, 5 kg i 6 kg. W asortymencie tego producenta znajduje się również Bonux (proszek) i Ace – odplamiacz do tkanin białych i kolorowych, jak również nowość – płyn do prania Dreft.
Jeżeli chodzi o płyny do płukania tkanin, to pamiętajmy o Lenorze (Procter & Gamble), w którym zastosowana została nowa technologia zmiękczania, dzięki której włókna tkanin pokrywane są dodatkową warstwą ochronną, przez co są bardzo miękkie, daleko im do jakiejkolwiek szorstkości, co często może dotknąć ubrań wypranych jedynie w samym proszku do prania. Lenor to nie tylko nowa technologia, ale i nowe opakowania podkreślające innowacyjność technologiczną płynu. Nowa butelka jest zarówno ładniejsza (chociaż poprzednia jest również ładna), jak i wygodniejsza w użyciu (poręczniejsza), poprzez nadaniu jej bardziej opływowego kształtu. Lenor dostępny jest w butelkach 0,5 L, 1 L, 2 L oraz w liniach: Klasyczna, Aromatherapy, Parfumelle, Sensitive.
Komponując półkę z „piorącym” asortymentem pamiętajmy również o markach należących do firmy Henkel, takich, jak Persil (Gold, Color, Sensitive), Rex, Perwoll, Dato (specjalistyczny proszek do prania firanek) i Silan. Persil Gold oferowany w wersji proszku Persil Brilliance Gold i Persil Fresh Pearls by Silan oraz żelu Persil Brilliance Gold Gel, również jako proszek. Persil Color dostępny jest w formie proszku Persil Brilliance Color i żelu Persil Brilliance Color Gel, w wersji Fresh Pearls by Silan (którą cechuje bardzo intensywny zapach). Dostępny jest również w postaci proszku Persil Color Fresh Pearls by Silan i żelu Persil Fresh Pearls by Silan Color Gel. Persil Sensitive dostępny jest jako proszek Persil Sensitive Aloe Vera Pearls i żel Persil Sensitive Aloe Vera Pearls Gel (oba produkty przeznaczone są do prania tkanin białych) oraz Persil Sensitive Color Aloe Vera Pearls, który przeznaczony jest do prania tkanin kolorowych. Proszek do prania Rex dostępny jest w sześciu kategoriach: Rex Crystal Fresh, Rex Spring Flower, Rex Almond Milk, Rex Color, Rex Spring Flower Color oraz Rex Almond Milk Color.
Perwoll to natomiast cztery kategorie płynów do prania, przeznaczone do tkanin delikatnych. Dostępne są w butelkach 1 L, 2 L, 3 L i 4 L i wymienić tutaj możemy Perwoll White Magic, Perwoll Black Magic, Perwoll Color Magic oraz Perwoll Balsam Magic, który dostępny jest również w opakowaniu 280 g. Płyn do zmiękczania tkanin Silan to następujące linie: Classic (Fresh Sky, Fresh Lilac i Fresh Paradise), Sensitive (Natural Sensitive Almond Milk & Aloe Vera & Pearls i Natural Sensitive Avocado Oil & Aloe Vera & Pearls), Aromatherapy (Feel Attractive, Feel Fashion, Bali Sensation, Hawaii Secrets, Tahiti Relax, Tropical Energy) i Perfumy Essence (Amethyst, Ruby, Essence Sapphire).
Na półkach sklepowych powinny znaleźć się również produkty firmy Reckitt Benckiser, w której znajdują się proszki do prania Dosia i Bryza (oba w dwóch wariantach do białych i kolorowych ubrań), marka Lovela (to specjalistyczne proszki i mleczka do prania oraz płyny do płukania stworzone specjalnie z myślą o małych dzieciach), odplamiacz Vanish i płyn Woolite (Extra Color, Extra Dark, Delicate, White, Complete).
Popularne gramatury
Największą popularnością wśród konsumentów cieszą się opakowania 2-3 kg, dlatego warto umieścić je na półkach w największej ilości. Powinny one zajmować minimum 60% miejsca dla całego asortymentu danej marki. Pamiętajmy jeszcze o jednym – im większy jest sklep, tym większe są oczekiwania klientów odnośnie asortymentu. Udając się po zakupy do małego sklepiku, klienci liczą się z tym, że oferta jest w nim zawężona. Nie będą zatem posiadać negatywnych odczuć, jeżeli nie kupią produktu, po który udali się na zakupy. Natomiast robiąc zakupy w większym sklepie, klienci oczekują, że jego oferta będzie pełna i zadowalająca. Dlatego im większy sklep, tym większy musi być asortyment środków piorących. Warto pamiętać jeszcze o dwóch sprawach – na rynku od jakiegoś czasu można zaobserwować trend redukcji opakowań oraz coraz bardziej ekologiczne nastawienie klientów, którzy właśnie takich produktów będą poszukiwać podczas zakupów – produktów przyjaznych środowisku.
„Podążając za aktualnym na rynku trendem do downsizingu (redukcji opakowań), marka JELP oferuje swoim konsumentom nowe gramatury proszków do prania: opakowanie 480 g oraz 1,6 kg. Można je już znaleźć w polskich sklepach. Przy obu wariantach konsument znajdzie dodatkowy bonus w postaci gąbki do kąpieli dziecka w kształcie zwierzątka” – mówi Katarzyna Qaraqish, JELP PR Specialist, BJ Group Sp. z o.o. i dodaje, że nowe gramatury nie będą jedyną zmianą. Producent marki JELP, firma Danlind, ponownie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów wprowadzając do oferty ulepszoną recepturę hipoalergicznych proszków JELP, które nie zawierają fosforanów, ani żadnych szkodliwych substancji, które mogłyby podrażniać wrażliwą skórę, czyli takich jak: wybielacze, czy aktywatory TEAD.
Coraz większą popularność dużych opakowań produktów piorących potwierdza Anna Twardowska, Key Account Manager Clovin S.A. Wynika to z rachunku ekonomicznego. W odpowiedzi na ten trend Clovin oferuje w swoim portfolio proszki w kartonach transporterach 5 kg oraz 10 kg. Poręczne opakowania posiadają praktyczną rączkę do transportu. Kartony są bardzo wytrzymałe, a ich rozmiar i kształt pozwala na umieszczenie w dowolnym miejscu w pralni, łazience czy szafce.
„W najbliższym czasie wprowadzimy proszek Clever Professional, którego skład, wydajność oraz skuteczność są identyczne jak w przemysłowych środkach piorących, co potwierdza dozowanie tych proszków – 75 g na 4,5 kg suchej odzieży” – mówi Anna Twardowska. – „Nie zapominamy jednak o klientach, których potrzeby ograniczają się do małych opakowań. Dlatego w ofercie firmy Clovin znajdują się również gramatury: 200 g, 400 g, oraz 600 g. Proszek do prania Multicolor występuje w gramaturach: 10 kg, 5 kg, 2 kg plus 10% gratis, 600 g, 400 g oraz w saszetce 200 g.”
Z myślą o alergikach

Śmiało można powiedzieć, że jesteśmy społeczeństwem o coraz większych problemach i dolegliwościach skórnych. Czasem są to niewielkie reakcje skórne, czasem stanowiące bardzo duży problem w życiu codziennym. Wpływ na to ma wiele czynników, z zanieczyszczonym środowiskiem na czele, ale dobrą wiadomością jest to, że naprzeciw tym problemom wychodzą producenci oferując produkty przeznaczone dla osób o wrażliwej skórze, które są coraz chętniej kupowane. O alergii jako epidemii XXI wieku wspomina również Elżbieta Andrzejak, Kierownik ds. zarządzania marką w Przedsiębiorstwie Chemii Gospodarczej „Pollena” S.A. i dodaje, że kategoria proszków dla dzieci oraz proszków dla alergików cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród konsumentów. „W tym właśnie segmencie Pollena Ostrzeszów produkuje proszki do prania marki Dzidziuś oraz Biały Jeleń hipoalergiczny. Są to produkty o starannie przygotowanej recepturze, oparte na naturalnej bazie mydlanej, z których wyeliminowano fosforany oraz alergizujące kompozycje zapachowe. Zastosowane w proszkach składniki gwarantują maksymalny poziom bezpieczeństwa zdrowotnego użytkowników” – mówi Elżbieta Andrzejak.
Wygoda w cenie
Klienci poszukują również produktów po prostu ułatwiających pranie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów PZ Cussons Polska zastosował w proszkach do prania marki E system Soft Water Formula, który zmiękcza wodę umożliwiając aktywnym składnikom bardziej efektywne działanie niezależnie od temperatury i twardości wody. Ostatnią nowością jest E Active Plus – proszek stworzony z myślą o ułatwieniu prania i uczynieniu tej czynności bardziej przyjemną i mniej kłopotliwą. Nowy proszek łączy w sobie cztery zalety: zwiększenie obecności składników aktywnych, system zmiękczający twardą wodę umożliwiający efektywniejsze działanie, podwójny system blokady brudu, dzięki któremu brud, usunięty z ubrań, nie osiada ponownie na tkaninie podczas prania oraz ochronę kolorów w wariancie Color i nowoczesne składniki odnawiające biel przy każdym praniu w wariancie White.
 „Proszek E Active Plus skutecznie pierze w każdej temperaturze niezależnie do twardości wody. Aktywne działanie nowego E Active Plus oznacza dbałość o intensywność kolorów i oryginalną biel pranych tkanin. Dzięki temu każdy będzie mógł cieszyć się swoimi ulubionymi rzeczami znacznie dłużej” – mówi Anna Rogalska i dodaje, że niewątpliwą zaletą wszystkich proszków E Active Plus jest świeży zapach, który utrzymuje się na ubraniach. Dodatkowo, E Active Plus proponuje warianty 2in1 o intensywnych, opracowanych przez dom perfumeryjny zapachach: kwiatowym (floral) lub egzotycznym (exotic). „Warianty 2in1 to połączenie skuteczności nowego proszku E Active Plus z pięknym zapachem” – zapewnia Anna Rogalska, Marketing Director w PZ Cussons Polska S.A.
Oferta produktów do prania jest niezmiernie atrakcyjna. Oczywiście nie sposób wszystkie proszki, płyny i żele zaoferować w placówce, zwłaszcza, gdy nie jest największa, ale warto mądrze wybrać asortyment, aby przynosił jak największe zyski.

tagi: FMCG , HURT&DETAL , proszki do prania , detergenty , płyny do prania , płyny do płukania , płyn zmiękczający , saszetki do prania ,