„Podstawą eksportu polskich alkoholi mocnych jest wódka, a ta jest nadal coraz bardziej popularna za granicą. Co prawda dynamika tego wzrostu nieco zwolniła w ostatnim roku ze względu na drugą falę kryzysu na świecie, ale polski eksport napojów spirytusowych nadal notuje poprawę wyników i to nie tylko w ujęciu ilościowym. Jego wartość w 2011 roku również wzrosła o 6% do 131,8 mln euro z 124,2 mln euro, wypracowanych przez branżę rok wcześniej” – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Zdecydowana większość krajowej produkcji eksportowej trafia do Stanów Zjednoczonych. Wśród znaczących nabywców mocnych trunków z Polski są także Francja, Włochy, Kanada, Meksyk i Wielka Brytania.
„Główni odbiorcy wódki i innych napojów spirytusowych z Polski właściwie nie zmieniają się znacząco od lat. Nadal prym wiodą Stany Zjednoczone. Rodzimi producenci próbują podbijać także nieco bardziej egzotyczne dla nas kraje, ale na razie nie są to ilości, które zmieniłyby znacząco strukturę naszego eksportu. Rynki takie jak Indie czy Chiny są bardzo łakomym kąskiem ze względu na ich skalę, jednak wypracowanie tam pozycji może zabrać lata. To kraje, gdzie pije się przede wszystkim lokalne alkohole mocne i gdzie import często jest obłożony różnego rodzaju opłatami zmniejszającymi konkurencyjność polskich wódek. Z drugiej strony w Azji bardzo szybko rośnie klasa średnia, czerpiąca z zachodnich wzorców konsumpcji, co stanowi potencjał, o wykorzystanie którego polscy producenci alkoholi z pewnością będą walczyć” – dodaje Leszek Wiwała.
Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy jest organizacją branżową zrzeszającą producentów napojów spirytusowych. Do jego zadań należy podejmowanie działań ukierunkowanych na rozwój branży spirytusowej w Polsce i za granicą poprzez współpracę z przedstawicielami władzy publicznej oraz organizacjami społecznymi. ZP PPS zajmuje się przede wszystkim kwestiami związanymi z tworzeniem odpowiednich warunków prawnych i ekonomicznych dla rozwoju branży, umacnianiem wielowiekowej tradycji wyrobów spirytusowych, promowaniem nowych technologii oraz realizacją działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu w branży spirytusowej. Podejmuje również szerokie działania edukacyjne mające na celu rozpowszechnienie wiedzy na temat zagrożeń związanych z jego nieodpowiedzialną konsumpcją i sprzedażą alkoholu. Członkami ZP PPS są: Bacardi Martini Polska, Brown Forman Polska, CEDC, Diageo Polska, Komers International, Mazurskie Miody, Nemiroff Polska, Polmos Siedlce, Polmos Żyrardów, Polmos Warszawa, Stock Polska, Vinpol, Wyborowa.
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Należąca do koncernu FoodWell marka Bakalland dołączyła do...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...