Polski rodzic jest coraz bardziej świadomy i wyedukowany, przez co baczniejszą uwagę przykłada do jakości produktów, które zaserwuje swoim dzieciom. Wie, jak ważna jest właściwie zbilansowana dieta dla prawidłowego rozwoju młodego organizmu, ma świadomość, że wpłynie ona na nawyki żywieniowe oraz kondycję zdrowotną dzieci w przyszłości. W przypadku produktów skierowanych dla najmłodszych nie ma miejsca na bylejakość, zarówno samego produktu, czy jego opakowania. Żywność dla niemowląt i dzieci to produkty spełniające najbardziej surowe normy, a ich receptury skomponowane są tak, by zaspokajać specyficzne potrzeby żywieniowe małych organizmów, które potrzebują innych proporcji składników odżywczych niż my, dorośli. Czynnikiem decydującym o wyborze danego produktu są również preferencje smakowe maluchów – rodzice sięgają chętnie po ulubione, znane już dziecku produkty i smaki. Nie bez znaczenia pozostają także ładne i interesujące opakowania. Ale nie tylko ze względu na samą ich estetykę. Polscy konsumenci, czego jeszcze nie tak dawno nie mieli w nawyku, coraz częściej czytają informacje zawarte na opakowaniu – jaki jest skład produktu, interesują się z jakich surowców (czy z naturalnych) został wyprodukowany, czy nie posiada sztucznych barwników i substancji konserwujących. Chcą być pewni, że kupują produkt sprawdzony i bezpieczny, wytwarzany z wysokiej klasy składników. Doskonale wiedzą o tym producenci i swoją ofertę skierowaną dla najmłodszych przygotowują z należytą starannością. Inaczej nie mieliby szansy przetrwania na konkurencyjnym rynku, na którym jakość jest wartością najważniejszą.
Bezpieczeństwo
Małgorzata Jajko, Specjalista ds. Promocji Kanału Nowoczesnego w NUTRICIA Polska, zapewnia, że w celu pozyskania surowców najwyższej jakości firma współpracuje ze ściśle zakontraktowanymi dostawcami, dzięki czemu pochodzące z ich upraw i hodowli produkty spełniają najwyższe normy jakości i bezpieczeństwa. Także zakład produkujący certyfikowaną żywność dla dzieci musi spełniać zaostrzone wymagania dotyczące higieny produkcji, a cały proces produkcyjny poddawany jest rygorystycznym kontrolom. Coraz istotniejszym „towarzyszem” opinii o danych produktach skierowanych dla dzieci (oczywiście nie tylko) jest Internet i portale społecznościowe, gdzie rodzice mogą nie tylko zapoznać się ze szczegółowymi opisami produktów, ale również zadać pojawiające się pytania ekspertom, a także – może i najważniejsze – wymienić się opiniami z innymi rodzicami o produktach. A takie opinie są niezwykle istotne. W razie jakichkolwiek wątpliwości, nie muszą „eksperymentować” na własnych dzieciach, mogą poznać opinię innych. „Z myślą o rodzicach utworzyliśmy specjalnie dla nich profile na portalu Facebook: dla BoboVita – Zawsze z Tobą Mamo, dla Bebiko – Bo zdrowe dzieci to szczęśliwe dzieci i dla Bebilon – Mama wraca do pracy. Dzięki temu mamy i ojcowie mogą wzajemnie się wspierać, pomagać wybrać najlepsze produkty dla swoich dzieci” – mówi Małgorzata Jajko.
Wróćmy na chwilę do samego rynku żywności dla dzieci. Śmiało można go określić jako bardzo dynamiczny. Stale rośnie, co wynika przede wszystkim ze wspomnianej rosnącej świadomości rodziców, sięgających po produkty sprawdzone, których skład został potwierdzony dogłębnymi badaniami. Stale rosnące oczekiwania i wymagania konsumentów motywują producentów do pracy nad kolejnymi innowacjami. Pamiętają również o tym, że dzieci, co jest zgodne z ich naturą, szybko się nudzą, lubią być co jakiś czas zaskakiwane czymś atrakcyjnym i pysznym. Konsumenci oczekują zarówno produktów najwyższej jakości, jak i szerokiego wyboru. Chętnie próbują również nowych smaków i oczekują poszerzania portfolio, poprzez regularne wprowadzanie do oferty nie tylko nowych wariantów smakowych produktów, ale i nowych ich receptur.
Dla tych trochę starszych
Jacek Wyrzykiewicz, PR & Trade Marketing Manager w Hochland Polska przekonuje, że na rynku znajduje się coraz więcej produktów nie tylko uwielbianych przez dzieci, ale i zalecanych w codziennej diecie, przede wszystkim ze względu na obecność ważnych składników odżywczych. Niestety dzieci same z siebie często chętnie sięgałyby po produkty nie zawsze zdrowe, często kaloryczne. „Ale takie są właśnie dzieci – nie zawsze smakuje im to, co jest zdrowe!” – podkreśla Jacek Wyrzykiewicz. A więc jakie wybierać produkty dla dzieci? „Najlepiej, aby były to produkty sprawdzone, na dzieciach nie powinno się eksperymentować. Dzieci są bardziej wrażliwe niż osoby dorosłe, stąd staranność w doborze produktów powinna być szczególna. W przypadku naszych produktów możemy zagwarantować pełną stabilność, najwyższe standardy jakościowe i fantastyczne walory smakowe, to wszystko czego dzieci potrzebują najbardziej!” – zapewnia Jacek Wyrzykiewicz – „Oczywiście jest cała masa produktów, które są produkowane tylko i wyłącznie z myślą o dzieciach – myślę tu przede wszystkim o mleku w proszku, odżywkach, soczkach, czy też przecierach w słoiczkach – tutaj obowiązują specjalne normy, a także technologie i zasady bezpieczeństwa przy produkcji. Technologie produkcji serów Hochland i stosowane zasady bezpieczeństwa są na najwyższym poziomie stąd produkty te mogą być wykorzystywane zarówno przez dorosłych, jak i przez dzieci.
Już całe pokolenia wychowały się na serach Hochland i mamy nadzieję, że tak pozostanie. Bo przecież Hochland – To jest pyszne!”
Napoje
Jeśli już posiadamy właściwie skomponowany asortyment jedzeniowy dla dzieci, począwszy od mleka, poprzez kaszki i gotowe posiłki w słoiczkach, skończywszy na serkach i wędlinach uwielbianych przez najmłodszych, a pochodzących od sprawdzonych producentów, warto tuż obok tego asortymentu poświęcić trochę miejsca jeszcze dwóm grupom produktowym. Są to napoje i środki pielęgnacyjne. Zacznijmy od napojów.
Soki i napoje dla dzieci stanowią ok. 10% całej kategorii. Podobnie, jak w przypadku jedzenia – muszą one spełniać wszelkie normy zdrowotne. Ale muszą również mieć wyjątkowo ciekawe i kolorowe opakowania – obserwując wybory dzieci, niejednokrotnie można odnieść wrażenie, że nie tyle liczy się smak soczku, co jego opakowanie – przyciągające wzrok, z ulubionymi bohaterami z kreskówek, a jeśli do produktu dodany był jakiś gratis, to jeszcze przed zakupami można mieć pewność, że dany napój znajdzie się z całą pewnością w koszyku zakupowym. Dzieci uwielbiają soki i napoje w małych kartonikach i butelkach, oczywiście ze względu na poręczność tego opakowania dla małych rączek. Dla rodziców natomiast przy wyborze napoju ważna jest marka i reputacja producenta. Pamiętajmy, aby przy sokach i napojach skierowanych dla dzieci, ustawić na półce również wodę w butelkach o małych pojemnościach. Woda jest niezbędna dla każdego organizmu, nie inaczej jest w przypadku dzieci. Coraz większa ilość rodziców chętnie podaje ją swoim pociechom, zatem powinna być dostępna również na półce z napojami skierowanymi bezpośrednio dla najmłodszych. Pamiętajmy, aby była na niej jak największa oferta, w tym również nowości produktowe. „Z myślą o małych konsumentach Hortex wprowadził dwie marki – Sqooby Doo i Leon. W portfolio Hortex Sqooby Doo znajdziemy soki 100%, bez dodatku cukru. Dzięki temu zachowują one wyjątkowy smak prawdziwych, zdrowych owoców – mówi Beata Łosiak, PR Manager w HORTEX HOLDING S.A.
Kosmetyki dla najmłodszych
Pełne brzuszki milusińskich, to dopiero część troski, a tym samym zakupów z myślą o dzieciach. Równie istotne są wszelkiego rodzaju środki higieniczne, które możemy podzielić na następujące segmenty: kosmetyki kąpielowe, w tym płyny do kąpieli, szampony i mydła, kosmetyki pielęgnacyjne, takie jak kremy, balsamy, oliwki, pudry oraz pasty do zębów, kosmetyki słoneczne, chusteczki nawilżane, pieluchy, czy spraye do nosków. Produktów tych z całą pewnością nie powinno zabraknąć w placówce. Jak zapewnia Małgorzata Bielicka, Corporate Communications Manager w NIVEA Polska, bardzo ważne jest ich odpowiednie rozmieszczenie w sklepie. Kupujący kosmetyki dla dzieci oraz chusteczki niejako intuicyjnie szukają tych produktów obok pozostałego asortymentu przeznaczonego dla najmłodszych. Najlepiej zatem ustawiać kosmetyki w pobliżu chusteczek oraz pieluszek dla dzieci, jeśli taka kategoria jest prowadzona przez sklep. W bezpośrednim sąsiedztwie dobrze jest również ustawiać inne produkty dla dzieci takie, jak np. produkty żywieniowe czy detergenty. W małych sklepach oczywiście nie jest możliwe prowadzenie szerokiego asortymentu i zapewnienie pełnego wyboru produktów dla dzieci, kluczowe jest więc wybranie takich produktów i segmentów, które zapewnią najlepszą rotację – czyli marek, które cieszą się rozpoznawalnością i zaufaniem rodziców. „Kupujący kosmetyki dziecięce deklarują poszukiwanie w sklepie osiedlowym głównie takich produktów, których akurat zabrakło w domu, a stanowią podstawę pielęgnacji” – zapewnia Małgorzata Bielicka.
Czy na rynku kosmetyków dla dzieci, podobnie jak w przypadku produktów spożywczych, istotne są nowości? Otóż nie. Na sklepowej półce powinny znaleźć się przede wszystkim dobrze znane produkty na rynku. Małgorzata Bielicka podkreśla, że jest to rynek wymagający. Bardzo dużą rolę odgrywa rekomendacja – rodziny, lekarza, położnej, czy innej mamy. Podobnie, jak w przypadku produktów żywnościowych, rodzice coraz częściej używają Internetu jako źródła informacji o produktach higienicznych dla dzieci, korzystają z forów, pytają, szukają. Starają się osobiście dowiedzieć co jest dobre, a czego lepiej unikać. Istotne jest również przekonanie o bezpieczeństwie i delikatności pielęgnacji, dlatego pozytywna opinia instytutów badawczych, np. Instytutu Matki i Dziecka jest również istotnym czynnikiem wyboru danego, a nie innego produktu. W ramach akceptowanej marki ważne jest również wygodne opakowanie i forma produktu, które ułatwiają kąpiel i pielęgnację dziecka, takie jak np. pompki czy produkty 2w1. Na polecony, bezpieczny i godny zaufania produkt dla swojego maleństwa mamy nie oszczędzają, nawet w dobie kryzysu.
Podobnego zdania, że rynek kosmetyków do pielęgnacji niemowląt i dzieci jest specyficzny i brak w nim dużej ilości innowacji jest Aleksandra Nowocień-Żukowska, Koordynator ds. PR w Global Cosmed Group. „Liczą się sprawdzone produkty i ważne jest bezpieczeństwo ich stosowania. Ogromne znaczenie ma wiek dziecka. Dla noworodków i niemowląt rodzice wybierają wyjątkowo delikatne produkty od pierwszych dni życia. W przypadku dzieci starszych rodzice są bardziej otwarci na nowości i zmiany w pielęgnacji dzieci” – mówi Aleksandra Nowocień-Żukowska i dodaje, że od kilku lat systematycznie rośnie świadomość konsumentów w zakresie kosmetyków dla dzieci i niemowląt. Jest to szczególnie charakterystyczne dla grupy produktów dla niemowląt, gdzie cena odgrywa rolę drugoplanową, a głównym motywem decyzji zakupowych jest zaufanie do marki, jakość produktu i jego bezpieczeństwo.
Produkty dla dzieci są niezwykle istotną kategorią, której nie powinno zabraknąć w żadnej palcówce detalicznej. Jeśli nasz sklep jest mały, asortyment ten automatycznie musi być pomniejszony, jednak główne produkty muszą być dostępne dla klientów. W dużym sklepie mamy ten komfort, że możemy zapewnić szeroką gamę produktów skierowanych do najmłodszych. I pamiętajmy o jego przejrzystym umieszczeniu na sklepowych półkach.
tagi: FMCG , HURT&DETAL , produkty dla dzieci , kosmetyki dla dzieci , żywność dla dzieci ,
Dotychczasowy dyrektor sprzedaży i członek zarządu w Kraft...
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...