Problemem kluczowym jest brak świadomości tego, że zmarnowana żywność to nie tylko poniesiony koszt finansowy, ale i bezpowrotna utrata energii, zużycie surowców, środków transportu, wody, powietrza, pracy itd. Z perspektywy jednorazowego posiłku to zdawałoby się niewiele, ale w skali milionowych społeczeństw to problem moralny, ekonomiczny, technologiczny, a przede wszystkim ekologiczny, bo większość ekologicznych skutków marnotrawstwa ma charakter zmian nieodwracalnych.
Należy przerwać zaklęty krąg niemożności w zakresie zmniejszenia i racjonalnego wykorzystania milionów ton żywności (szacuje się, że jest to 6 do 9 milionów ton, czyli ponad 1/3 wolumenu żywności w Polsce) stającej w się w Polsce niewykorzystanym odpadem. Przepisy prawa (ustawa o VAT) powinny sprzyjać wykorzystaniu pełnowartościowej żywności niesprzedanej w sklepach (aktualnie bardziej opłacalna jest jej utylizacja niż nieodpłatne przekazanie potrzebującym). Polityka państwa powinna też zmierzać do wsparcia inwestycji umożliwiających racjonalne wykorzystania produktów, które utraciły ważność i do konsumpcji przestały się nadawać – w tym względzie „wleczemy” się za resztą Europy, pomimo dostępu do stosownych funduszy.
Udział w kampanii jest dla POHiD fragmentem większej całości, gdyż organizacja koordynuje w Ministerstwie Gospodarki prace Zespołu Roboczego ds. Odpowiedzialnej Konsumpcji. Marnotrawstwo żywności jest problemem ponad różnicami interesów branżowych i sektorowych – stąd Zespół łączy wysiłki środowiska producentów żywności, organizacji konsumenckich, administracji państwowej, organizacji pozarządowych zajmujących się odpowiedzialnym rozwojem i gospodarką, ekspertów.
Przeciwdziałanie marnotrawstwu żywności jest wyzwaniem etycznym i ekonomicznym, dającym do ręki rządom i organizacjom międzynarodowym potężny instrument walki z głodem i niedożywieniem. Wraz z Federacją Banków Żywności, biorąc również pod uwagę specyfikę okresu świątecznego, POHiD kieruje kampanię do osób relatywnie młodych, w wieku od 25 do 35 lat, żyjących w miastach. Jak wskazują badania Federacji, ta kategoria społeczna wyrzuca najwięcej żywności, doświadczając najszybszego tempa życia i pracy. Docierając do niej z wiedzą i informacją można przekonać przynajmniej niektórych, że można i trzeba racjonalniej korzystać z żywności.
Na stronie przygotowanej przez PFBŻ www.niemarnuje.pl znajduje się interaktywna ankieta na temat sposobów racjonalizacji korzystania z żywności. Poprzez ankietę dociera się do filmów instruktażowych nt. ekologicznych sposobów przygotowania i przechowywania żywności. Internauci będą mogli również włączyć się w kampanię, uczestnicząc w specjalnie przygotowanych aktywnościach na profilu FB Nie marnuj jedzenia.