Kategorie produktów

Rozmowa z Arkadiuszem Mazurem

Piątek, 15 kwietnia 2011 HURT & DETAL Nr 04 (62) / 2011
O nowoczesnych systemach sprzedaży adresowanych do sklepów, hurtowni, magazynów oraz działów handlowych rozmawiamy z Arkadiuszem Mazurem, Kierownikiem Działu opieki posprzedażnej, InsERT S.A.

Jak bardzo zmieniły się systemy sprzedaży na przestrzeni lat?


» To potrzeby handlu zawsze napędzały rozwój systemów informatycznych z nimi związanych. Zmiany w systemach sprzedaży zazwyczaj wynikały z indywidualnych potrzeb klienta, które były następnie realizowane w postaci dodatkowych modułów lub samodzielnych aplikacji. Z czasem te dodatkowe rozwiązania stawały się coraz bardziej powszechne, by po niedługim czasie znaleźć się w standardowych wersjach nowych systemów.

Jeszcze niedawno do handlowania wystarczało łóżko polowe. Obecnie wymagania większości handlowców oraz ich klientów są znacznie większe. Programy handlowe musiały przejść podobny rozwój, tj. od stosunkowo prostych, nie posiadających wielu funkcji (służących głównie do wystawiania faktur i rachunków), do bardzo skomplikowanych systemów z olbrzymią liczbą wyspecjalizowanych funkcji. Systemy te są odpowiedzią na potrzeby nie tylko handlowców czy kasjerów, ale również działów księgowości, windykacji, czy controlingu.


Dlaczego tak istotne jest korzystanie z nowoczesnych systemów?


» Różnice w ofercie poszczególnych producentów czy sklepów są stosunkowo niewielkie, więc handlowcy poszukują takich rozwiązań, które pozwolą im przyciągnąć klienta właśnie do nich. Sposoby są różne. Mogą to być programy lojalnościowe lub szalone promocje. Mogą to być korzyści wynikające z zastosowania dobrych rozwiązań informatycznych, jak np. minimalne kolejki przy kasie dzięki niezwykle dużej wydajności systemu.


Czy są łatwe w obsłudze?


» Nowoczesne systemy handlowe muszą być przede wszystkim intuicyjne. Nie wynika to z przejściowej mody czy trendu lecz z konieczności skrócenia do minimum czasu szkolenia personelu, którego rotacja jest w niektórych branżach olbrzymia. Oczywiście system musi oferować także opcje zaawansowane (np. dla specjalistów czy zarządców), ale prosty interfejs to priorytet w każdym profesjonalnym systemie sprzedaży.


Na co należy zwrócić uwagę wymieniając stare systemy na nowe?


» Rozwoju technologicznego nie da się ani zatrzymać, ani dokładnie przewidzieć. Dlatego jeśli nie wykorzystujemy najnowszych technologii, z pewnością skorzysta na tym nasza konkurencja.
Podejmując decyzję o wyborze producenta oprogramowania warto zwrócić uwagę na zaawansowanie technologicznie oferowanego produktu. Często w nowych wersjach oprogramowania umieszczone są funkcje, nie stosowane dotychczas, dopasowane do wymogów zmieniającej się rzeczywistości biznesowej. Nie zawsze nowości mają praktyczne zastosowanie, a ich ilość nie musi przekładać się na większą wydajność. W systemach wykorzystujących bazy danych (czyli tych, które są wykorzystywane w systemach handlowych) można także zaobserwować pewne mody i trendy, które – pomimo zapewnień ich twórców – nie zdobywają większej popularności wśród użytkowników.


Dziękuję za rozmowę.

tagi: FMCG , HURT&DETAL , InsERT ,