Według prognoz przy obecnym trendzie spadkowym – 10% placówek rocznie mniej – w 2025 roku liczba sklepów osiedlowych w Polsce osiągnie najniższy poziom w Europie. Jak pokazał raport „Sytuacja małych sklepów w Polsce. Małe sklepy osiedlowe” według właścicieli sklepów osiedlowych do najpoważniejszych przyczyn spadku liczby placówek handlowych należą utrudnienia ze strony władz lokalnych. Niepokojący wydaje się fakt, że aż 97% właścicieli małych placówek handlowych nie odczuwa wsparcia z ich strony.
"Inicjując III edycję kampanii >Tu mieszkam, tu kupuję< pod hasłem >Społeczność Jutra< sieć MAKRO chce popularyzować kulturę robienia zakupów w małych sklepach spożywczych, wspierać właścicieli sklepików w rozwoju biznesu oraz doprowadzić do debaty z samorządami nt. efektywnych metod wspierania tradycyjnego handlu. W ramach tegorocznej akcji prowadzone będą liczne działania mające na celu podkreślenie roli, jaką odgrywają osiedlowe sklepy dla swoich społeczności lokalnych oraz polskiej gospodarki: współpraca z liderami opinii, prezentacja założeń kampanii podczas największych, ogólnopolskich kongresów gospodarczych czy organizacja warsztatów dedykowanych sektorowi MŚP – mówi Magdalena Figurna, menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej MAKRO Cash&Carry Polska.
Kampania ma rozpocząć dialog zarówno z władzami lokalnymi, jak i właścicielami sklepów, zwrócić uwagę społeczeństwa na problemy lokalnego handlu, a co najważniejsze pomóc wypracować skuteczne metody wsparcia tego sektora oraz popularyzować jego rolę w życiu lokalnych społeczności.
Do tej pory do akcji „Tu mieszkam, tu kupuję” przyłączyło się ponad 12 tysięcy właścicieli sklepów osiedlowych, a kampanię wsparły takie organizację jak: Pracodawcy RP, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska Federacja Producentów Żywności oraz Slow Food Polska.
Europejskie dobre praktyki
• W Wielkiej Brytanii kampania „Save Local Shops” zyskała silne poparcie parlamentarzystów i doprowadziła do wzmocnienia roli Urzędu OFT (Office of Fair Trading).
• Kampania o podobnym charakterze przeprowadzona została też we Francji, celem programu „1000 French Villages”, było utrzymanie i rozwój lokalnej przedsiębiorczości i handlu jako elementów tworzących istotne więzi społeczne. We Francji powstał również Instytut: „CCL – KONSUMENT, HANDEL, WOLNOŚĆ”, którego zadaniem jest ochrona tradycyjnego handlu.
• W Polsce w 2000 roku przyjęto jako dokument rządowy opracowany w Ministerstwie Gospodarki „Program Rozwoju Handlu Wewnętrznego do roku 2003”. Było to ostatnie całościowe i pełne podejście do problematyki handlu przez rządowe struktury.
tagi: Makro ,
Wraz z początkiem lipca funkcję Dyrektora Marketingu...
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki...
Wstępne obliczenia sugerują, że trwające fale upałów w...
Ze wstępnych danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki...
Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone...
Jak wynika z analizy danych MRiT, w maju liczba wniosków...
Według najnowszego rynkowego raportu, obecnie 18,4% Polaków...