Kategorie produktów

Wielkanocne zakupy w handlu tradycyjnym

Piątek, 16 marca 2012 HURT & DETAL Nr 3 (73) / 2012
Na podstawie danych paragonowych można stwierdzić, że wśród kategorii produktowych używanych do przyrządzania świątecznych potraw, najwięcej zyskały w tygodniu wielkanocnym 2011 roku, w stosunku do tygodnia poprzedzającego: chrzan, ocet, majonez, warzywa w puszkach, marynaty, sosy w płynie, musztarda, przetwory warzywne, miody, śmietana, sosy sałatkowe, przyprawy, oliwki, jajka, cukier, sól, masło, zupy mokre i zupy w torebkach. Wyróżniające się produkty, które zanotowały okołowielkanocne wysokie wzrosty to np.: Mosso Chrzan Śmietankowy 200 ml, Chrzan Tarty Victus 160 g, Majonez Kielecki 500 ml, Ćwikła Motyl z chrzanem 350 g, Margaryna Kasia 250 g, Barszcz Biały Winiary – torebka 66 g, Cukier Biały Diamant 1 kg, Margaryna Palma 250 g, Majonez Dekoracyjny Winiary 400 ml, Polonaise Chrzan Tarty Extra 180 g, Śmietana Piątnica 18%.

Istotnym elementem świątecznego stołu są też ciasta i słodycze. W tej grupie dane paragonowe zdradzają największe wzrosty dla: dodatków do ciast, ciast w proszku, bakalii, deserów w proszku, figurek czekoladowych, drożdży, sosów do deserów, pralin impulsowych oraz jajek niespodzianek. Analizując zmiany sprzedaży poszczególnych produktów – największe wzrosty raportowane są oczywiście dla figurek sezonowych, które pojawiają się w sprzedaży tuż przed Wielkanocą, takich jak: zające, baranki, czy jajka z czekolady.

Jako alkoholowy dodatek potraw i deserów świątecznych konsumenci szczególnie częściej niż w tygodniu wcześniejszym wybierali: likiery i kremy, wino deserowe, wermuty, wino stołowe, brandy oraz koniaki. Wśród wspomnianych tu rodzajów trunków szczególnie wyróżniły się: likier jajeczny Advocaat 500 ml, Martini Vermouth Bianco 1 l, Brandy Pliska 500 ml, Cin&Cin Vermouth Bianco 1 l, wino czerwone Carlo Rossi 750 ml. Znacznie lepiej niż zwykle sprzedawały się również: biała wódka Finlandia 700 ml i 500 ml, biały Bols 500 ml, Maximus 500 ml, Pan Tadeusz 500 ml, Sobieski 500 ml, Stock Prestige i inne wódki klasy premium i superpremium.

Z punktu widzenia właściciela sklepu warto zapewnić większy zapas tych produktów w tygodniu przedświątecznym, tak aby nie tracić potencjalnej sprzedaży przez wystąpienie braków na półce.

Michał Własenko, CMR

tagi: handel , spzredaż , paragon ,