Według danych TGI MillwardBrown SMG/KRC (styczeń-grudzień 2011) używanie podpasek deklaruje 61,4%, tamponów 22,3%, a wkładek higienicznych 55,2% badanych kobiet.
Wśród podpasek Polki najczęściej wybierają normalne (51,99%), używanie ultra cienkich deklaruje 44,7% respondentek. Bella, Always i Naturella – te trzy marki wśród podpasek królują na salonach małych sklepów detalicznych. Fakt ten potwierdzają badania SMG/KRC.
Przyglądając się wyborom Polek jeżeli chodzi o wkładki higieniczne pierwsze miejsce zajmują Bella Panty (33,62%). Jak podają badania, respondentki wybierają także Discreet (21,8%), Naturella (20,20%) i Carefree (13,20%). Dużo rzadziej wskazywały markę Libresse (5,92%), Alldays (5,52%), Ria (1,24%).
Wśród tamponów prym wiodą o.b. (56,38%). Na drugim miejscu uplasowały się Bella (14,97%), na trzecim Naturella (12,75%), a tuż za nimi Tampax (12,58%). Pojawiła się też marka Ria z wynikiem 6,73%.
Ile miejsca na higienę?
Ile miejsca w sklepie jest przeznaczone na artykuły higieniczne dla kobiet? Bywa różnie. Wszystko zależy od profilu placówki handlowej i jej powierzchni. Sklep, który odwiedziliśmy w celu podpatrzenia półki higienicznej w 90% zajmują produkty chemiczno-kosmetyczne. Około 10% powierzchni sklepu to prasa, papierosy i alkohol.
Artykuły higieniczne dla kobiet zajmują dwa regały. Na jednym znajdują się 3-4 półki z podpaskami, na drugim 2 półki z wkładkami i jedna z tamponami. Produkty poukładane są według marek.
Jeden regał – z podpaskami pani Anna udostępniła dla klientek, aby mogły bez pytania sprzedawcy, samodzielnie wybrać podpaski odpowiednie dla siebie. „Niektóre klientki wstydziły się pytać o podpaski, ich rodzaje, czy prosić o podanie konkretnego opakowania – zwłaszcza, kiedy w sklepie, w kolejce po papierosy stali mężczyźni. Kiedy tylko zaobserwowałam, że podobne sytuacje zdarzają się częściej, postanowiłam udostępnić dla pań odwiedzających mój sklep półkę z podpaskami, która znajduje się poza ladą, podobnie jak papier toaletowy czy prasa. W tych kategoriach klienci mają większą swobodę w wyborze” –mówi Anna Smolaga, właścicielka sklepu chemicznego w Ursusie.
Obowiązkowo musi być…
Wśród podpasek pierwsze miejsce – jeżeli chodzi o zainteresowanie klientek i sprzedaż – zajmuje Bella, drugie Naturella, trzecie Always.
"Bella od zawsze była wiodącą marką. Jeszcze jakiś czas temu drugie miejsce zajmowały podpaski Always, teraz od niedawna zauważyłam, że klientki u mnie w sklepie chętniej kupują produkty, zwłaszcza podpaski marki Naturella, głównie ze względu na rumiankową powłokę” – mówi Anna Smolaga.
Jeżeli chodzi o podpaski Bella klientki najczęściej wybierają Bella Perfecta Green, cienkie, ze skrzydełkami. Jednak, jak przyznaje nasza rozmówczyni, są też stałe klientki, które wybierają tradycyjne – grubsze podpaski.
Tendencja na rynku jest następująca: młode kobiety zazwyczaj sięgają po nowe produkty, często kierują się reklamami telewizyjnymi i cenią cienkie podpaski, wkładki oraz tampony; te starsze klientki wolą grubsze, tradycyjne podpaski i wkładki, w których czują się pewniej. Jednak jest to grupa mniej liczna. W tej kategorii królują nowości.
Palcówkę handlową pani Anny odwiedza najwięcej młodych kobiet i to głównie dla nich właścicielka zamawia towar.
Wśród wkładek prym wiedzie również marka Bella. Na rynku jest duża konkurencja, jednak jak przyznaje Anna Smolaga, Bella broni się ceną.
„Tuż za wkładkami Bella plasują się Discreet. Te zazwyczaj wybierają bardzo młode klientki” – mówi pani Anna. Trzecie miejsce zajmują wkładki Naturella.
Jeżeli chodzi o tampony, niezmiennie od lat prym wiodą o.b., mimo iż cenowo są najdroższe wśród tych dostępnych w sklepie pani Anny, drugie miejsce przypada tamponom Naturella, a trzecie zajmuje marka Bella.
Jakie opakowania?
Placówka, którą odwiedziliśmy mieści się przy osiedlu nowych bloków, tuż obok sklepu spożywczego. W okolicy jest również Lidl, Tesco i Biedronka. Jak mówi właścicielka w jej sklepie klienci dokupują produkty, których nagle zabrakło w domu. Dlatego też popularnością cieszą się opakowania podpasek po 8, 10 sztuk. Opakowania duże, ekonomiczne, zawierające na przykład 2x10 sztuk, 30+10 sztuk gratis chętniej kupowane są w placówkach handlu nowoczesnego, jednak u pani Anny na półce również są dostępne, ponieważ jak przyznaje właścicielka, ich zakup jest cenowo korzystniejszy, a wybór też powinien być szeroki.
Być na topie!
Większa chłonność, obowiązkowo skrzydełka, ciekawy i nowoczesny design opakowania, miękka, przyjazna dla skóry powłoka, która umożliwia przepływ powietrza, coraz częściej też udekorowana wzorkami oraz warianty zapachowe – producenci starają się wciąż ulepszać jakość artykułów higienicznych, zwłaszcza podpasek.
Anna Smolaga dobierając w hurtowniach asortyment kieruje się sugestiami i zapytaniami klientów, wybiera zazwyczaj produkty, które permanentnie dobrze się sprzedają, ale jak przyznaje, zwraca też uwagę na nowości, o których dowiaduje się z prasy handlowej (będącej źródłem cennych informacji) i reklam telewizyjnych.
"Marka Always wciąż wprowadza nowości na rynek, widać że walczy o klienta, szczególnie reklamami telewizyjnymi, podobnie marka o.b., która udoskonaliła swój produkt wprowadzając nową jedwabną powłokę tamponu. To zachęca klientki do wybierania takich produktów. Również marka Bella, która od lat wiedzie prym w moim sklepie, przyciąga klientki szerokim wyborem rodzajów podpasek czy wkładek” – mówi właścicielka.
Mimo że klientki zwracają uwagę na cenę, to jednak wybierają znane, sprawdzone marki artykułów higienicznych. Produkty aro, których cena jest na przykład o połowę niższa od artykułów Bella – w sklepie pani Anny nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem. ,,Ale na półce muszą być, ponieważ staram się zapewnić swoim klientkom szeroki wybór nie tylko pod względem rodzajów i marek, ale także cen” – przyznaje pani Smolaga.
Dobierając asortyment higieniczny dla kobiet pamiętajmy zarówno o nowościach, których poszukują młodsze klientki, ale nie zapominajmy także o tradycyjnych artykułach, które od lat cieszą się powodzeniem wśród kobiet. Warto także sprawdzać opinie respondentek i wybierać marki, które wiodą prym na rynku. Takie produkty są gwarancją sukcesu każdego sklepu.
Monika Dawiec
tagi: higiena , tampony , wkładki , podpaski , artykuły higieniczne ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...