Kategorie produktów

20 lat minęło...

Piątek, 16 marca 2012 HURT & DETAL Nr 3 (73) / 2012
O ważnym jubileuszu, popularności diety śródziemnomorskiej i nowych produktach opowiada Tomasz Kandefer, Prezes Zarządu Italmex Warszawa Sp. z o.o.

W tym roku firma Italmex Warszawa obchodzi jubileusz 20-lecia działalności. Jak na przestrzeni tych lat zmieniła się sama firma, a jak oferowany asortyment produktów?

» Italmex Warszawa Sp. z o.o. powstała z inicjatywy pierwszego Prezesa – Jerzego Rajkowskiego, który wiele lat swojego zawodowego życia spędził we Włoszech. To tam zafascynowała go – prosta a zarazem zdrowa – kuchnia włoska.

20 lat temu w Polsce mało kto znał smak prawdziwej oliwy extra vergine czy włoskich makaronów. Firma Italmex postanowiła więc pokazać i zainteresować rodaków śródziemnomorskimi produktami. Jednak pierwsze dwa lata działalności skupione były na wysokiej jakości koncentratach soków cytrusowych, które dostarczano m.in. do firmy Hortex i innych polskich producentów. Oczywiście w początkowym okresie oferowany przez Italmex asortyment był dużo skromniejszy, a sprzedaż niektórych produktów z kategorii kuchni śródziemnomorskiej wręcz śladowa. Jak wspominaliśmy podczas ostatniego zebrania w firmie – pierwsze 3 palety oliwy sprowadzone na początku lat 90-tych, sprzedawały się przez 3 miesiące.

Przez te 20 lat w firmie wiele się zmieniło. Z krajów basenu Morza Śródziemnego sprowadzamy już nie pojedyncze palety, ale samochody pełne produktów. Również asortyment jest dużo bogatszy. Obecnie współpracujemy z ponad trzydziestoma producentami znanych na całym świecie marek.

Jakie akcje promocyjno-marketingowe towarzyszą temu jubileuszowi?

» Nasze działania w tym zakresie są skierowane zarówno do bezpośrednich konsumentów naszych produktów, jak i do dystrybutorów. Zaplanowaliśmy konkursy konsumenckie na skalę ogólnopolską, jak również mniejsze akcje dla internautów, czy czytelników wybranych magazynów. Dystrybutorzy też powinni być zadowoleni, ponieważ przygotowaliśmy dla nich wiele ciekawych promocji. Italmex bowiem stara się zawsze dbać o konsumentów, dystrybutorów i cały handel – zarówno tradycyjny, jak i nowoczesny.

20-lecie, to także doskonała okazja do podsumowań. Co uznają Państwo za największy sukces w dotychczasowej działalności?

» Sukcesem jest przede wszystkim to, że ciągle rozwijamy się i rośniemy w siłę. Możemy być równorzędnym partnerem dla światowych producentów oliwy czy makaronu, a tym samym oferować te produkty polskim dystrybutorom na korzystnych warunkach. Oczywiście możemy pochwalić się kilkoma spektakularnymi sukcesami. Italmex wypromował w Polsce olej z pestek winogron, a parę lat później olej z ryżu. Od ponad 7 lat jesteśmy liderem na polskim rynku w tej kategorii. Trzy nasze marki: Rizi, Suriny i Basso to cały czas ponad 70% wartości rynku oleju z ryżu. Zdobywamy nagrody przyznawane przez kupców, co dowodzi, że produkty i marki, które sprzedajemy są dla nich ważne i przynoszą oczekiwane zyski.

Wchodząc do firmy zauważyłem duży napis Italmex – Cantoni Group. Czy może Pan powiedzieć coś więcej o strukturze Italmexu?

» W roku 2005 nastąpiły pewne zmiany na szczeblu właścicielskim w naszej firmie. Obecnie Italmex wchodzi w skład dużej włoskiej grupy kapitałowej Cantoni Group, ale nadal jest to spółka włosko-polska.

Wracając do oferty produktowej – kuchnia śródziemnomorska zyskuje coraz większe grono wielbicieli. Proszę przybliżyć naszym Czytelnikom asortyment Italmex Warszawa.

» W ostatnich latach dieta śródziemnomorska – a szczególnie zdrowa, smaczna i prosta kuchnia włoska – zdobywają coraz szersze grono zwolenników, zarówno wśród konsumentów, jak i kupców. Italmex Warszawa jest jednym z prekursorów wprowadzenia śródziemnomorskich specjałów na polski rynek. Kilkanaście lat temu sprowadzana przez nas oliwa z oliwek Costa d’Oro czy Basso była towarem niszowym i tylko nieliczni wiedzieli o jej zaletach. Dopiero w ostatniej dekadzie, wraz ze wzrostem zamożności Polaków i popularyzacją diety śródziemnomorskiej przez lekarzy, dietetyków, a także media, stała się produktem pożądanym przez konsumentów. W ślad za oliwą zaczęliśmy wprowadzać na polski rynek kolejne produkty charakterystyczne dla regionu Morza Śródziemnego.

Italmex jest importerem i dystrybutorem także hiszpańskich oliwek Jolca, włoskich makaronów Corticella i Baronia, tortellini Pastificio Bolognese, przetworów pomidorowych i warzywnych La Rossa,
Deluna i Metteliana, octów winnych i balsamicznych z Modeny marki Monari Federzoni, soli morskiej marki CIS oraz wielu innych. Wzrost świadomości w zakresie zdrowego odżywiania, a przede wszystkim zastąpienie tłuszczów zwierzęcych roślinnymi, przekłada się na dynamiczny wzrost sprzedaży tej kategorii. Oliwa extra vergine czy olej z pestek winogron nie są już pojęciem abstrakcyjnym, a ich sprzedaż stale rośnie.

Oprócz wspomnianych już włoskich marek Costa d’Oro i Basso mamy w swojej ofercie także grecką oliwę marki Sparta Gold. Ponad siedem lat temu do grona olejów o charakterze prozdrowotnym dołączył również olej z ryżu marki Rizi, a rok później Suriny. Od stycznia 2010 roku oferta olejów z ryżu została rozszerzona o olej znanej włoskiej marki – Basso. W tym segmencie rynku jesteśmy niekwestionowanym liderem. Moda na zdrowy styl życia jest naszemu społeczeństwu coraz bliższa, dlatego też szukamy produktów nie tylko smacznych, ale i zdrowych.

W 2008 roku w segmencie produktów funkcjonalnych zadebiutował olej Olisana Omega 3-6 marki Costa d’Oro. Jego innowacyjna i prozdrowotna formuła szybko zdobyła uznanie klientów i kupców, co dodatkowo zaowocowało zdobyciem nagrody „Przebojowy Produkt FMCG” w 2009 roku. W 2010 taką sama nagrodę otrzymała oliwa extra vergine Costa d’Oro, a w 2011 hiszpańskie oliwki marki Jolca. Jednocześnie w 2011 oliwa extra vergine Basso otrzymała „Złoty Paragon – Nagrodę Kupców Polskich”. Jesteśmy zadowoleni, że nasze włoskie oliwy i oleje oraz hiszpańskie oliwki cieszą się uznaniem i zaufaniem konsumentów, a kupcom przynoszą oczekiwane zyski.

Na jakie nowości z oferty Italmex Warszawa detaliści powinni szykować miejsce na półkach w najbliższym czasie?

» W tym roku miesiąc czerwiec będzie dla Polaków okresem szczególnym. Dlatego warto już teraz zacząć dobierać asortyment na czas sportowych emocji i wspólnego kibicowania. Wprowadziliśmy ostatnio do swojej oferty to, co kibic koniecznie musi mieć pod ręką – Bruschetty Maretti – mini chlebki w wielu smakach. Szeroka oferta (9 różnych smaków), przyciągające wzrok opakowania, atrakcyjna cena i doskonały smak – dadzą dużo radości zarówno klientowi, jak i sprzedawcy. Bruschetty Maretti to produkty dobrze rotujące, które w każdym sklepie – zarówno małym jak i dużym – zostaną zauważone. Polecamy je szczególnie na czas Euro 2012.

Z dumą dołączyliśmy niedawno do naszej oferty handlowej – znane i doceniane we Włoszech oraz na świecie – makarony marki Divella. Dobrze rozpoznawalna marka oraz wysoka jakość za stosunkowo niewygórowaną cenę, wyróżniają te makarony w gąszczu innych produktów tej kategorii. Pracujemy też nad stworzeniem specjalnej oferty dla osób zmuszonych w szczególny sposób dbać o zdrowie oraz dla wszystkich tych, którzy pragną zwiększyć wydajność swojego organizmu. Jest to linia produktów bezglutenowych. Oferujemy kupcom linię bezglutenowych makaronów Sam Mills w tradycyjnych kształtach (spaghetti, świder, itp.) oraz makarony przeznaczone dla dzieci w formie literek alfabetu czy kaczuszek. Do tych makaronów proponujemy bezglutenowe sosy Sam Mills w pięciu smakach. Istotnym elementem makaronów Sam Mills jest ich przystępna cena, zdecydowanie niższa w porównaniu do innych marek tej kategorii.

W wywiadzie parę lat temu powiedział Pan, że dla firmy ważne są zarówno nowoczesne, jak i tradycyjne kanały dystrybucji. W jaki sposób wspieracie sprzedaż detaliczną w niewielkich sklepach spożywczych, a w jaki w sieciach handlowych?

» Funkcjonujący do niedawna podział rynku na handel nowoczesny (Modern Trade) i tradycyjny (Traditional Trade) został przez Nielsena w czerwcu 2010 roku zastąpiony pojęciami: duże formaty (Large Format) powyżej 300 mkw. i małe formaty (Small Format) poniżej 300 mkw. Uważam, że ta decyzja była wysoce zasadna ze względu na ogromne przemiany, jakie zaszły w małych sklepach na przestrzeni ostatnich lat.

W walce z ekspansją wielkich sieci, małe sklepy stały się bardziej nowoczesne (często samoobsługowe), zaczęły zrzeszać się w regionalne sieci, lepiej dopasowywać asortyment do potrzeb swoich klientów. Italmex wspiera i będzie wspierać sprzedaż do małych sklepów, organizując liczne promocje dla dystrybutorów oraz biorąc udział w akcjach gazetowych. Uważam też, że jednym z bardzo ważnych elementów wsparcia sprzedaży jest informacja i edukacja. W tym celu Italmex stworzył i administruje serwis internetowy www.dietasrodziemnomorska.com.pl, który ma za zadanie propagować zdrowy styl życia i wiedzę na temat diety śródziemnomorskiej oraz kuchni tego regionu.

Jaka jest Państwa recepta na kryzys?

» Ostatnie 3 lata to nie był łatwy okres dla importerów. Duże wahania kursu euro były nie lada wyzwaniem dla tych, którzy chcieli prowadzić politykę stabilnych cen. Bywały okresy, że trzeba było zapomnieć o zysku, a zrobienie jakiejkolwiek promocji przeczyło logice. Udało nam się jednak zachować zimną krew i nie popełniać błędów w postaci wykonywania tzw. nerwowych ruchów. Italmex ma mocne podstawy finansowe, a ja staram się prowadzić politykę „drobnych kroków”. Przemyślane decyzje, zminimalizowane ryzyko – i stawiamy kolejny krok na drodze permanentnego rozwoju.

Jakie są plany firmy Italmex Warszawa na najbliższe miesiące, a jakie na najbliższe lata?

» Tak jak wspomniałem, planujemy organizować różne konkursy i promocje. W kwietniu rozpocznie się konkurs konsumencki z marką Costa d’Oro, który będzie trwał 3 miesiące. Przewodniczącym jury będzie Vito Casetti, znany Polakom z programu „Europa da się lubić”, „Pytanie na śniadanie” i innych programów telewizyjnych i radiowych poświęconych tematyce włoskiej. Laureaci konkursu wyjadą na wycieczkę do Włoch. Jak to zwykle bywa przewidujemy, że akcja zwiększy zainteresowanie konsumentów zakupem oliwy tej marki.

Wiosna i lato to okres popularnego w naszym kraju grillowania i spotkań w gronie znajomych. Będziemy w tym czasie promować sprzedaż hiszpańskich oliwek Jolca, chrupiących przekąsek Bruschette Maretti, suszonych pomidorów La Rossa oraz olejów z ryżu Rizi, Suriny i Basso – doskonałych do smażenia i pieczenia. Okres lata i wakacji to doskonały czas na sprzedaż naszych włoskich makaronów Corticella, Baronia i Divella, bo są one podstawowym składnikiem dań szybkich i smacznych zarazem. I tak zbliżyliśmy się do jesieni i okresu przedświątecznego, gdzie cały handel zaczyna tętnić przyspieszonym rytmem. Oferta Italmex jest szeroka i zdecydowanie ukierunkowana na produkty diety śródziemnomorskiej.

Chcemy cały czas powiększać naszą ofertę o nowe, atrakcyjne marki. Jesteśmy przekonani, że w dobie zalewania rynku produktami „nieznanego” pochodzenia i często też niskiej jakości – klient ostatecznie wybierze produkt, do którego ma zaufanie i który nigdy go nie zawiódł. A taki właśnie asortyment stara się oferować Italmex i takich produktów szuka, ciągle rozszerzając swoją ofertę. Tak więc – dobre marki, wysoka jakość i atrakcyjna cena – to nasze plany na przyszłość.

Dziękuję za rozmowę.

Tomasz Pańczyk

tagi: Italmex , Tomasz Kandefer , Italmex Warszawa Sp. z o.o. ,