Kategorie produktów

Dla BIO klienta

Piątek, 15 kwietnia 2011 HURT & DETAL Nr 04 (62) / 2011
To jak żyjemy i funkcjonujemy na świecie ma wpływ na stan naszego zdrowia, ale także na środowisko. BIO żywność, ekologiczne produkty i zdrowy styl życia to nie tylko „moda”, ale coraz częściej świadomy wybór. BIO klientów z roku na rok będzie przybywało.

Oszczędzamy prąd i wodę, kiedy jest to możliwe zamiast samochodu wybieramy rower, segregujemy śmieci. Kolejny krok to wybór produktów BIO, które są korzystniejsze dla środowiska i przede wszystkim dla organizmu. Coraz więcej konsumentów postanawia zmienić złe nawyki i spróbować życia zgodnego z naturą. Warto więc przeznaczyć trochę miejsca w sklepie na produkty ekologiczne.


Co to jest BIO żywność?


Żywność BIO powstaje z upraw ekologicznych. Wytwarzana jest metodami naturalnymi w czystym i bezpiecznym środowisku bez nawozów sztucznych czy pestycydów.


Rolnictwo ekologiczne nie zanieczyszcza gleby i wód gruntowych, wymaga niewielkich nakładów energii, dzięki niemu wytwarzana żywność jest wysokiej jakości.


Produkty ekologiczne nie zawierają konserwantów i polepszaczy, syntetycznych barwników, ani aromatów. Żywność ekologiczna bogata jest w naturalne surowce energetyczne oraz różnego rodzaju naturalne witaminy. Produkty BIO, o czym warto przypomnieć swoim klientom są wolne od toksyn, dlatego też poprawiają samopoczucie i zwiększają naturalną odporność organizmu na choroby.
Większość konsumentów tego typu produktów to alergicy uczuleni na konserwanty zawarte w żywności konwencjonalnej. W ostatnich latach można zaobserwować coraz więcej chorób, które wymagają specjalnego, zdrowego odżywiania, a dzieci coraz częściej cierpią na różnego rodzaju alergie oraz laktozę. W takich wypadkach żywność BIO to jedyny ratunek. Jednak miłośnicy żywności ekologicznej to nie tylko alergicy. Znajdziemy też wielu zwolenników „bycia” EKO, którzy ulegli modzie na zdrowy styl życia. Duży udział w zdobywaniu tego typu grupy konsumenckiej mają media tradycyjne oraz elektroniczne. Najliczniejsze grono konsumentów produktów BIO stanowią konsumenci świadomi, którzy doskonale wiedzą jaką żywność i dlaczego należy wybierać. Istotnym kryterium wyboru produktów ekologicznych przez tę grupę jest dbałość o zdrowie i środowisko.


Certyfikaty


Zarówno producenci, jak i przetwórcy żywności ekologicznej są zobowiązani do oznaczania swoich produktów certyfikatami. Jednostki certyfikujące upoważnione do przeprowadzenia kontroli i wydawania certyfikatów zgodności w zakresie rolnictwa ekologicznego to między innymi: Ekogwarancja PTRE, Cobico, Agro Bio Test, Centrum Jakości AgroEko, Bioekspert, Biocert Małopolska, Cobico, Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, PNG, SGS Polska, TÜV Rheinland Polska, Control Union Poland.


Na etykiecie produktu znajduje się nazwa producenta i przetwórcy lub sprzedawcy oraz nazwa lub kod jednostki certyfikującej. Rolnicy i producenci żywności ekologicznej mogą zamieszczać wspólnotowe logo ekologiczne w przypadku, gdy 95% składników produktu zostało wyprodukowanych metodami ekologicznymi, a produkt był nadzorowany podczas procesu produkcji. To właśnie znak rolnictwa ekologicznego nadawany przez akredytowane jednostki i umieszczany na produktach przez producentów jest jedyną gwarancją jego pochodzenia.


Polacy coraz częściej zwracają uwagę na to co jedzą, czytają etykiety, a produkty BIO to gwarancja wysokiej jakości potwierdzona certyfikatami.


BIO w naszym kraju


Widoczny jest w Polsce wzrost zainteresowania produktami ekologicznymi. Największy rozwój w tym segmencie produktów związany był przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Jednak w porównaniu do Europy Zachodniej jesteśmy daleko w tyle. Tam nikogo nie dziwią organiczne restauracje czy EKO markety. W Polsce natomiast wybór ekologicznych produktów w handlu tradycyjnym jest mocno ograniczony.


W celu podniesienia świadomości Polaków powstają przeróżne kampanie zarówno reklamowe, jak i społeczne, których efekty są mniej lub bardziej widoczne.


Jak podkreśla Barbara Juraszek w Polsce ekologia dopiero raczkuje – jest grupa klientów, którzy są świadomi czym jest żywność BIO i jakie wartości niosą produkty z upraw ekologicznych. „Jest również bardzo duża część społeczeństwa, która jest nieświadoma istnienia BIO produktów” – dodaje Barbara Juraszek.


Dlatego też niezwykle ważna jest edukacja żywieniowa już od najmłodszych lat. Do świadomości ludzi coraz bardziej dociera zależność chorób cywilizacyjnych od sposobu odżywania się, stopnia przetworzenia żywności i jej „ulepszenia”.


Jak zauważa Katarzyna Skrzypczak z roku na rok zdecydowanie zwiększa się świadomość konsumentów dotycząca zdrowego żywienia – przywiązują oni coraz większą uwagę do składu poszczególnych produktów, zawartości witamin oraz wartości odżywczych.


Nie tylko żywność


Na rynku dostępne są również ekologiczne kosmetyki. W wersji EKO można kupić kremy i inne kosmetyki do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów zarówno dla kobiet, jaki i mężczyzn. Wyciągi z roślin użyte do produkcji BIO kosmetyków pochodzą z upraw ekologicznych. EKO kosmetyki nie mogą być testowane na zwierzętach, nie zawierają syntetycznych zapachów i barwników, nie są poddawane radioaktywnemu naświetlaniu w celu odkażenia.


Na sklepowej półce warto także mieć naturalne środki higieniczne, które są niezwykle istotne w pielęgnacji, przy różnych schorzeniach i podrażnieniach. To różnego rodzaju wkładki, podpaski i tampony, które nie podrażniają miejsc intymnych oraz płatki kosmetyczne i patyczki. Tego typu produkty są wykonane z naturalnych materiałów, wyłącznie z bawełny ekologicznej, są wolne od chloru i oczywiście w pełni biodegradowalne.


Można zaobserwować również, że coraz więcej gospodyń domowych wybierając produkty do łazienki czy kuchni szuka tych, które opatrzone zostały znakiem króliczka. Wtedy ma się pewność, że produkt nie był testowany na zwierzętach. Warto mieć w swoim sklepie trochę miejsca na kilka środków czystości opatrzonych znakiem EKO. Kupując taki produkt klient ma pewność, że jego skład chemiczny nie przyczynia się do dewastacji środowiska. Ekologiczne środki czystości nie zawierają wypełniaczy, sztucznych barwników, rozjaśniaczy optycznych, fosforanów i chloru, a także składników GMO.


Środki chemiczne i higieniczne oraz kosmetyki w wersji EKO podobnie jak tego typu żywność są certyfikowane, muszą spełniać atesty i być w pełni bezpieczne dla użytkowników i środowiska.
W przypadku BIO produktów istotne jest to, co wewnątrz, ale także i na zewnątrz, dlatego tego typu środki pakowane są w przyjazne dla środowiska opakowania.


EKO półka


Żywność i inne towary ekologiczne dostępne są już w wielu sklepach. Są punkty detaliczne oferujące tylko i wyłącznie produkty BIO, ale również w sklepach spożywczych, chemicznych czy marketach tworzone są specjalne półki, a nawet regały z żywnością i innymi produktami ekologicznymi.
„Aktualnie panuje trend, aby tworzyć obszary – regały żywności ekologicznej i w sumie na tym etapie pomysł jest dobry. Nie wszystkie rodzaje produktów są dostępne w tej chwili w wersji EKO, więc zainteresowana osoba ma w jednym miejscu wyeksponowane wszystkie dostępne w danym sklepie produkty” – podpowiada Barbara Juraszek.


Jeżeli w naszym sklepie nie ma jeszcze produktów BIO, warto pomyśleć o wygospodarowaniu miejsca na tego typu asortyment. Na początek wystarczy kilka podstawowych produktów takich jak: ziarna, przetwory zbożowe, owoce, czy warzywa. Poszukiwane są także przetwory mleczne i wędliny w wersji BIO. Warto też mieć kilka ekologicznych środków chemicznych i higienicznych. Można również popytać klientów jakimi towarami z półki ekologicznej byliby zainteresowani. Bez wątpienia znajdą się tacy, którzy kupują produkty BIO w specjalnych ekologicznych sklepach bądź za pośrednictwem Internetu. Z pewnością ucieszą się, jeżeli w pobliskim ulubionym sklepie będą mięli dostęp do takiej półki. A zadowolenie klienta to przecież jeden z ważniejszych efektów pracy sklepikarza.

tagi: FMCG , HURT&DETAL , produkty BIO , BIO klienci , BIO żywność , zdrowy styl życia ,