Import bananów netto – tendencja spadkowa w 2011 roku
Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w 2010 roku do Polski zaimportowano 235 422 tony bananów, co stanowiło wzrost aż o 13% w stosunku do poprzedniego roku. Natomiast wstępne dane za rok 2011 (uzyskane z analizy pierwszych 11 miesięcy roku) wskazują, że import bananów obniżył się w stosunku do roku 2010. Według danych GUS do końca listopada 2011 r zaimportowano do Polski 182 481 ton bananów. W analogicznym okresie roku 2010 import wyniósł 218 813 ton. Na podstawie tych właśnie danych za pierwsze 11 miesięcy roku 2011 widać, że import bananów spadł aż o 16,6%. Największy spadek importu zanotowano w pierwszym kwatale 2011 roku, natomiast miesiące letnie wykazały wzrost importu o około 10% w stosunku do analogicznego okresu roku 2010. Wszystkie dane dotyczą importu netto bananów (czyli danych importowych pomniejszonych o reeksport bananów - ilość owoców, która pozostaje w kraju).
Analiza rynku bananów – Chiquita
Jak wynika z obserwacji Chiquity, lidera polskiego rynku, na przestrzeni ostatnich lat rynek bananów w Polsce ulega coraz większej stabilizacji, a krzywa sezonowości coraz bardziej się wyrównuje. Jeszcze kilka lat temu charakterystyczne było występowanie znaczącej różnicy pomiędzy wielkością sprzedaży w różnych miesiącach roku – zimą następował wzrost sprzedaży, latem sprzedaż znacznie spadała. Aktualnie wielkość importu bananów do Polski w miesiącach letnich nie różni się już tak znacząco od importu w miesiącach zimowych, a dostępność owoców sezonowych latem nie wpływa już mocno na poziom sprzedaży banana.
Pomimo widocznego spadku importu bananów do Polski sprzedaż firmy Chiquita w Polsce rośnie, dlatego pod koniec ubiegłego roku firma uruchomiła bezpośrednie dostawy bananów do portu w Gdyni. Chiquta planuje też kolejną kampanię promocyjną, której celem jest podkreślenie wyjątkowego smaku bananów Chiquita. Zaplanowana na kwiecień komunikacja obejmie outdoor w 8 głównych miastach Polski (GOP, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Trójmiasto, Warszawa, Wrocław) oraz internet i prasę handlową.
Polscy konsumenci o bananach – raport OBOP na zlecenie Chiquity
Jak wynika z badań OBOP, przeprowadzonych na zlecenie Chiquity, aż 72% Polaków kupuje banany. Przy dokonywaniu zakupów tych owoców decydującymi o wyborze czynnikami są: cena i jakość. Za wybór konkretnych bananów w największym stopniu – w ponad jednej trzeciej (34%) – decyduje ich cena. Drugim, w zasadzie równie ważnym, kryterium wyboru bananów jest ich jakość (29%).
W dalszej kolejności o zakupie konkretnej partii owoców decydują stopień dojrzałości (kolor) i smak owoców – odpowiednio w 16% i 14%. Jak wynika z badań, konsumentów praktycznie w ogóle nie interesuje wielkość wybieranych bananów – tym czynnikiem kieruje się tylko 7% respondentów.Co interesujące, dla większej ilości kupujących (42%) to właśnie jakość jest tym czynnikiem, który staje się ważniejszy od ceny przy kupnie bananów. Dla 36% kupujących to cena jest bardziej istotna niż jakość bananów.
tagi: Chiquita ,
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Należąca do koncernu FoodWell marka Bakalland dołączyła do...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...