Kategorie produktów

Funkcjonalna półka

Piątek, 18 marca 2011 HURT & DETAL Nr 03 (61) / 2011
Żywność funkcjonalna to w miarę nowa kategoria na rynku i dopiero odkrywana przez konsumentów. Przebojem podbija ich serca i jak szacują eksperci – już niedługo powinna posiadać ponad 20-procentowy udział w rynku żywności.

Koncepcja żywności funkcjonalnej wywodzi się z kultury Dalekiego Wschodu, gdzie od wieków jedzenie wykorzystywane było jako lekarstwo i gdzie wyjątkową wagę przykłada się do zdrowego odżywiania. Określenie żywność funkcjonalna, oznacza żywność, która poza swoją tradycyjną funkcją, jaką jest efekt odżywczy, wywiera fizjologiczny wpływ na organizm człowieka. Jest bogata w składniki korzystne dla zdrowia, takie jak błonnik, fitoestrogeny, witaminy z grupy B, składniki mineralne czy przeciwutleniacze. Żywność funkcjonalna swoje zastosowanie znajduje zarówno w profilaktyce, jak i przy wspomaganiu leczenia różnych chorób. Spośród produktów funkcjonalnych możemy wyłonić trzy dominujące grupy, różniące się wpływem na nasz organizm: wspierające układ pokarmowy, układ krążenia oraz układ odpornościowy. Na świecie największą popularnością cieszą się produkty z pierwszej grupy, na drugim miejscu jest żywność wspierająca układ krążenia, zaraz potem układ odpornościowy. Polski konsument z roku na rok staje się coraz bardziej wyedukowany i świadomy tego, jak ważne jest zdrowe odżywianie. Uważniej przygląda się składowi swoich posiłków. I coraz chętniej sięga po produkty wzbogacone o składniki wywierające pozytywny wpływ na jego organizm.
Produkty funkcjonalne to zarówno jedzenie, jak i napoje, w tym energetyki. Te ostatnie są kategorią w miarę młodą, ale szybko podbijającą gusta konsumentów, zwłaszcza tych wykonujących wzmożony wysiłek fizyczny lub psychiczny. Wzbogacone są one bowiem m.in. w witaminy B6, B12, ryboflawiny, niacyny, kofeinę (około 30 – 35 mg/100 mililitrów), i taurynę (400-420 mg/100 mililitrów). Dzięki temu zwiększają szybkość naszych reakcji, jak również wzmagają koncentrację, przeciwdziałają zmęczeniu i przyspieszają metabolizm.


„Z uwagi na fakt, że tendencja spożywania produktów funkcjonalnych stale wzrasta, z mody ewoluowała wręcz w stronę trendu, firma Robico postanowiła rozwijać serię produktów Robico Smukła Linia. Wyniki sprzedażowe pokazują, że jest to perspektywiczna kategoria, zwłaszcza w branży nabiałowej. Uważam, że podwaliny pod ten ważny trend współcześnie dają troska o zdrowie, ale także zmienność zachowań konsumenta.


Klient wręcz oczekuje od producenta nowości i innowacyjnych produktów i chce mieć z tego coś więcej niż korzyść, niż smak i jakość. Stąd aktualnie producenci będą prześcigać się wręcz w stosowaniu funkcjonalnych dodatków do produktów nabiałowych, w myśl przekonania, że łatwiej jest przyswoić maślankę zawierającą kwas foliowy niż pamiętać o łykaniu tabletki z jego zawartością” – mówi Alicja Tomaszewska, Specjalista ds. Handlu i Marketingu, ZUH ROBICO. – „Robico Smukła linia od kwietnia poszerza swoją serię produktów o sery żółte niskotłuszczowe Mały Książę oraz DIUK z zawartością jogurtu. Linia będzie dodatkowo zawierać odtłuszczony ser do konfekcjonowania Gouda Robico Smukła linia.”


Żywność funkcjonalna może być otrzymywana metodami konwencjonalnymi, lub w wyniku modyfikacji technologicznych – wzbogacania w substancje bioaktywne, eliminowania określonych związków, substancji antyodżywczych, czy zwiększania biodostępności składników odżywczych. Może mieć postać tradycyjną lub nowoczesną (np. koncentratu, słodzika). Surowce do jej produkcji często otrzymuje się ze specjalnych upraw (np. ekologicznych), niekiedy także modyfikowanych biotechnologicznie.


W żywności funkcjonalnej stosuje się szereg bioaktywnych składników. Najważniejsze z nich to:

błonnik pokarmowy (korzystne działanie na profil lipidowy organizmu, regulacja czynności przewodu pokarmowego, zapobieganie rakowi jelita grubego)oligosacharydy (prebiotyki – substancje stanowiące pożywkę dla mikroorganizmów probiotycznych)mikroorganizmy o działaniu probiotycznym (połączone z prebiotykami tworzą tzw. synbiotyki)poliole (ksylitol, sorbitol, laktitol i inne wskazane w profilaktyce otyłości i chorób sercowo-naczyniowych, wykazują też działanie antypróchnicze)wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (poprawa profilu lipidowego, działanie immunomodulacyjne, obniżenie ciśnienia tętniczego, działanie przeciwnowotworowe)witaminy i minerały (np. wapń z witaminą D3 w profilaktyce osteoporozy, jod dodawany do soli kuchennej)cholina i lecytyna (fosfolipidy niezbędne wszystkim komórkom organizmu, szczególnie ważne w metabolizmie hepatocytów i procesach mielinizacji)substancje fitochemiczne (np. stanole roślinne dodawane do wysokiej jakości margaryn, a także produktów mlecznych w pierwotnej i wtórnej profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych).

„Obecnie na rynku zup instant Twoja Zupka Fit jest jedynym tego typu produktem, który zawiera składniki funkcjonale oraz naturalne dodatki. Bazą Twojej Zupki są warzywa, które dzięki procesowi liofilizacji zachowują naturalny smak, aromat, wygląd i kolor oraz co najważniejsze, pełną wartość odżywczą. Już po kilku miesiącach sprzedaży widzimy, że istnieje spora grupa konsumentów, którzy poszukują produktów w przystępnej formie instant, ale mających również wartość dodaną – czyli składniki funkcjonalne. Dlatego mamy nadzieję, że produkt spodoba się konsumentom, a my będziemy rozwijać linię Twoja Zupka” – mówi Magdalena Nowak Dyrektor ds. Marketingu firmy Regis Sp. z o.o. – „Twoja Zupka Fit jest w tej chwili dostępna głównie w sieciach Tesco, Real, Kaufland, Piotr i Paweł oraz wybranych sklepach E. Leclerc. Przygotowujemy się również do wprowadzenia naszych produktów do mniejszych sklepów. Zależy nam, aby Twoja Zupka Fit wyróżniała się na półce, zwracając uwagę konsumenta. Dlatego w lutym na sklepowych półkach pojawiły się odświeżone graficznie opakowania Twojej Zupki Fit. Zadaniem nowego opakowania jest podkreślenie zalet Twojej Zupki Fit, jej lekkości, naturalnych składników oraz braku tłuszczu. Niebieska, świeża kolorystyka naszych opakowań skutecznie odróżnia je od szaty graficznej konkurencyjnych produktów typu instant, już na pierwszy rzut oka wskazując konsumentowi, że Twoja Zupka Fit to produkt, który oferuje wartość dodaną.”


Niewątpliwie warto w swojej placówce zaoferować produkty funkcjonalne. Klienci będą po nie coraz chętniej sięgać, a w najbliższych latach możemy się zapewne spodziewać udoskonalania istniejących produktów poprzez stosowanie nowocześniejszych technologii produkcji, czy poszerzanie asortymentu produktów dostarczających określonych składników bioaktywnych, wprowadzania nowości wśród produktów funkcjonalnych, poszerzania oferty skierowanej do takich grup odbiorców, jak: osoby starsze, niemowlęta, cukrzycy czy sportowcy.

tagi: FMCG , HURT&DETAL , żywność funkcjonalna , produkty funkcjonalne , rynek żywności ,