Przepis na to jest dość prosty – wystarczy sklepową półkę wzbogacić o makarony. Są smaczne, dlatego klienci chętnie je kupują. Na ich bazie można przygotować wiele różnorodnych potraw, co jest również argumentem przemawiającym za ich zakupem. I co ważne – posiłki z ich wykorzystaniem można przygotować w miarę szybko, co jest istotne dla coraz szerszej grupy osób zapracowanych, dla których czas jest czynnikiem decydującym o codziennych sprawunkach.
Makaron w badaniach
Jak podają badania TGI MillwardBrown SMG/KRC z okresu październik’10 – wrzesień’11 – spożywanie makaronów deklaruje 96% gospodarstw domowych. Aż 35,57% z nich spożywa makaron 2 razy w tygodniu, a 25,60% raz w tygodniu. 16,07% spożywa je 2-3 razy w miesiącu, 14,66% 3-4 razy w tygodniu, 5-6 razy w tygodniu 2,85% i 1,18% codziennie. Do marek makaronów spożywanych najczęściej przez gospodarstwa domowe należą: Lubella (42,8%), Malma (11,39%), Czaniecki (11,19%) oraz Goliard (7,56%). Chętnie kupujemy również makarony Barilli i Podravki.
Z danych Nielsena wynika, że w okresie grudzień’10 – listopad’11 sprzedaż makaronów wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej o 4,7% wartościowo, natomiast ilościowo symbolicznie, o 0,1%. Wartość całego rynku wyniosła blisko 849,5 mln zł. Największą popularnością spośród makaronów cieszą się te w 500 gramowych opakowaniach, na które przypadło 36,8% rynku w ujęciu wartościowym i 37,1% w ujęciu ilościowym. Zaraz za nimi znalazły się makarony w opakowaniach po 250 g (31,1% wartościowo), a trzecie miejsce należy do makaronów w opakowaniach 400 g (23,8% również wartościowo).
Makarony największą popularnością cieszą się w supermarketach (42,6%) oraz w średnich sklepach spożywczych (16,4%). Hipermarketom przypada 15,9%, a małym i dużym sklepom spożywczym odpowiednio 13,4% i 11,6%.
Trochę historii
Makaron jest produktem towarzyszącym ludzkości od dawien dawna. Najstarszy odnaleziono w Chinach w dolinie Żółtej Rzeki. Jego wiek określany jest na 4 tysiące lat! Makaron znany był również w starożytnej Grecji. Do jego udoskonalenia przyczynili się Arabowie – tu aż prosi się pytanie – jak można udoskonalić mieszanie mąki z wodą? Otóż początkowo makaron robiony był i gotowany za każdym razem na bieżąco. Arabowie wpadli na pomysł, aby wyrobione ciasto formować w nitki i suszyć je na słońcu. W IX wieku dotarli na Sycylię, dzięki czemu makaron zagościł we Włoszech. Najstarszy znaleziony pochodzi z Palermo. Początkowo był on pożywieniem najbiedniejszej ludności. Pierwsze wzmianki o jego produkcji pochodzą z 1244 roku. Nie była ona zbyt higieniczna – ciasto udeptywane było przez ludzi. Żmudna praca ludzkich nóg zastąpiona została w XV wieku maszyną z brązu, a w XVII wieku wynaleziono mechaniczne mieszadło do ciasta. W 1574 roku założona została pierwsza Korporacja Makaronowa, która w roku 1577 wydała uchwałę o Regulacji Sztuki Mistrzów Makaronowych. W 1740 roku Paulo Adami założył pierwszą fabrykę makaronu, która mieściła się w Wenecji. Był to niewątpliwie przełomowy krok w historii makaronu – dostępny był w coraz większej ilości sklepów, co oczywiście przyczyniło się do jego popularyzacji, nie tylko we Włoszech, ale i w pozostałych europejskich krajach, by w wieku XIX trafić do Ameryki Północnej i ostatecznie podbić cały świat.
Makaron na półkach detalistów...
Dzisiaj makaron jest jednym z popularniejszych produktów żywnościowych. Znajdziemy go niemalże w każdym sklepie. Daniel Walicki, właściciel dwóch sklepów Groszek mieszczących się w Warszawie-Wesoła podkreśla, że od kilku lat zdecydowanie dominującą marką w sprzedaży makaronów jest Lubella. „Szeroka gama produktów oraz uznana marka na rynku polskim mają odzwierciedlenie w wysokim poziomie sprzedaży w naszych sklepach. Wśród konkretnych rodzajów tych makaronów najlepiej sprzedają się nitki cięte oraz świderki w gramaturach 400 g. Miesięczna sprzedaż na całym asortymencie makaronów Lubella oscyluje w granicach ok. 100 opakowań. W ofercie mamy także produkty innych marek” – mówi pan Daniel i dodaje, że najwięcej makaronów sprzedaje się w jego sklepach w dni powszednie. „Klienci wracający z pracy chcą przygotować szybki obiad, wówczas bardzo często wybierają właśnie potrawy z makaronem. Makarony mają długi termin przydatności do spożycia, co pozwala minimalizować straty na tej kategorii. Uważam, że jest to produkt, który powinien być obecny w każdym sklepie ogólnospożywczym, bo na tym asortymencie można zarobić” – zapewnia właściciel.
Przemysław Kwiecień, Prezes Zarządu sieci Rabat Detal, który prowadzi pięć samoobsługowych sklepów na terenie aglomeracji śląskiej, zapewnia, że makaron to asortyment dość istotny z dwóch powodów. Pierwszym są potrzeby konsumenta, drugim marże, jakie można stosować na tej grupie produktowej.
„Marża na makaronach jest powyżej średniej marży całego sklepu i chociażby dlatego nie wolno ich pomijać. Niekwestionowanym liderem w naszych placówkach jest Makaron Swojski 250 g z firmy Arc-Pol, zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym. Drugie miejsce zajmuje również makaron z firmy Arc-Pol i jest to makaron 2-jajeczny. Makaron Czaniecki Swojska Nitka to kolejny makaron, który preferują nasi klienci. Kolejne miejsca w rankingu zajmują makarony Goliard, Wadowicki, Lubella i Solare. Patrząc na sprzedaż pod względem ilościowym to zdecydowanie przeważają produkty tańsze, lecz droższe makarony – jak Goliard czy Lubella – generują stosunkowo większy obrót. W naszych kartotekach funkcjonują 134 pozycje w tej grupie” – mówi Przemysław Kwiecień i dodaje, że w ciągu kwartału sprzedaje kilkanaście tysięcy sztuk wszelkiego rodzaju makaronów. Placówki pana Przemysława mają powierzchnię 150-240 mkw. i średnio na półce w sklepie znajduje się ok. 80 pozycji z grupy makarony. Pod względem formy, najlepiej sprzedają się nitki, następnie spaghetti i świderki. „Dla wymagających klientów posiadamy również takie produkty, jak makaron z jaj przepiórczych, czy makarony Divella i De Cecco. Sprzedaż tych produktów jest stosunkowo mała, lecz naszą dewizą jest to, aby każdy klient otrzymał u nas to czego oczekuje, klient musi wyjść z naszego sklepu zadowolony” – dodaje Prezes sieci Rabat Detal.
... i w handlu nowoczesnym
A jak prezentuje się sprzedaż makaronów w sklepach wielkopowierzchniowych? Adam Łuczak, Manager kategorii kulinaria/kuchnie świata w sieci Real zapewnia, że najlepiej sprzedającym się makaronem do zup w sieci jest nitka luksusowa Goliard, coraz lepiej sprzedaje się także Abak oraz Domowa Jajeczna produkowana przez Lubellę. Z pozostałych makaronów największym zainteresowaniem cieszy się Lubella Classic. „Spośród podkategorii wchodzących w skład makaronów durum warto wyróżnić bardzo prężnie rozwijającą się grupę makaronów pełnoziarnistych, mających bardzo lojalnego i świadomego klienta oraz makarony typu lasagne, canneloni czy ravioli. Makarony te poza wzrostem sprzedaży, generują zdecydowanie wyższą rentowność od pozostałych” – zapewnia Adam Łuczak.
Oprócz podstawowej oferty spośród makaronów, warto sklepową półkę poszerzyć również o ciekawostki z kategorii. Należą do nich m.in.:
Cannelloni – jest to makaron włoski w kształcie rurek o średnicy 3 cm. Nadziewany jest mięsem mielonym, sosem pomidorowym, lub beszamelowym, po przygotowaniu zapiekany z tartym serem.
Conchiglioni – makaron o kształcie muszli ślimaka porcelanki, nadziewany jest mięsem, warzywami duszonymi, doskonale smakuje zapieczony z serem.
Gnocchi – to ciekawy makaron będący rodzajem włoskich klusek. Podaje się go z sosami beszamelowymi, lub z duszonym szpinakiem.
Lasagne – makaron w postaci cienkich, dużych, prostokątnych płatów, które przekładane są mięsnym farszem i zapiekane z serem.
Linguine – makaron włoski, przypominający klasyczne spaghetti, jednakże jego nitki nie są okrągłe, a płaskie. Wyśmienicie smakuje z Pesto lub owocami morza.
Tagliatelle – to makaron w kształcie długich i płaskich wstążek, których szerokość wynosi około centymetra. Podaje się go z sosami.
Makarony to smaczna i ważna grupa produktów. Można na niej dobrze zarobić, jest chętnie kupowana, a długie terminy przydatności do spożycia pozwalają spokojnie spać, bez stresu, że produkty mogą szybko się popsuć.
Maja Święcka
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...