Pamiętajmy, że sery pleśniowe w codziennej kuchni mogą znaleźć szerokie zastosowanie. Przede wszystkim są wyśmienite do kanapek i ich wersji na ciepło, czyli zapiekanek, jak również do pizzy. Sery pleśniowe wzbogacą smak zup jarzynowych, urozmaicą wiele sałatek – tych na bazie sałaty zielonej, lodowej czy surowego szpinaku, doskonale komponują się smakowo z pomidorami, papryką i ogórkiem. Roztopiony ser pleśniowy może być dodatkiem do drugiego dania – możemy podawać go z ziemniakami, makaronem i mięsem. Ser pleśniowy jest również doskonały jako składnik sosów, dipów i wszelakiego rodzaju past, zarówno do pieczywa, jak i wędlin, mięs czy jarzyn. Sery pleśniowe są także podstawą każdej deski serów – podajemy je z dodatkiem winogron, rodzynek, orzechów, jak również suszonych owoców.
Do smakowitego grona omawianej grupy należą m.in.: brie, camembert, roquefort, blue de bresse, gorgonzola, munster, coulommiers, czy rokpol. Wybór tychże produktów jest olbrzymi, zatem warto zastanowić się, które powinny stanowić podstawę asortymentu. Wiadomo – ze względu na wielkość sklepu musimy dostosować ofertę do możliwości ekspozycyjnej naszej placówki. Warto pamiętać o produktach takich firm, jak Arla Foods, Hochland, Lactalis, Lazur, Mleczarnia Turek czy Temar PPH. Oczywiście, ofertę warto również poszerzyć o lokalnych producentów, których produkty są poszukiwane ze względu na „rodzimą lojalność” zakupową. Jeśli mamy ograniczoną możliwość ekspozycji serów pleśniowych w sklepie – zdecydowanie warto postawić na camembert, posiada on bowiem ponad połowę udziałów wartościowych i ilościowych w rynku serów pleśniowych (odpowiednio 53,3% i 54,4%; dane: Nielsen, październik’10 - wrzesień’11). Kolejnymi dwoma ważnymi graczami są: brie (22,7% i 24,7% udziałów wartościowych i ilościowych) oraz bleu (odpowiednio: 15,8% i 14,3%).
I chociaż sery pleśniowe w przeważającej mierze sprzedają się w supermarketach i hipermarketach (odpowiednio 49,7% i 35,5% w ujęciu wartościowym; dane: Nielsen, październik’10 – wrzesień’11), to naprawdę warto posiadać je w ofercie i tych mniejszych sklepików. Kategoria serów pleśniowych to bowiem całkiem lukratywny zarobek – rynek tychże produktów w okresie październik’10 - wrzesień’11 wart był blisko 261,6 mln złotych, a wielkość sprzedaży w omawianym czasie wyniosła 8 553 000 kilogramów (dane: Nielsen).
To, że warto w ofercie osiedlowego sklepu posiadać sery pleśniowe podkreśla Jarosław Przybyła. „Sery pleśniowe cieszą się olbrzymim zainteresowaniem wśród klientów odwiedzających mój sklep” – zapewnia współwłaściciel MINI SAMu, średniej wielkości osiedlowego sklepu zlokalizowanego na warszawskim Mokotowie. Placówka ta funkcjonuje z powodzeniem z kilku powodów, z których każdy jest równie ważny. Bogactwo asortymentu jest imponujące. Miła atmosfera zachęca do ponownych zakupów. Świeże warzywa i owoce kuszą swoimi pięknymi kolorami. Nie dziwi zatem fakt, że sklep na co dzień odwiedzany jest przez szerokie grono wiernych klientów. Wracając do serów pleśniowych – MINI SAM proponuje swoim konsumentom następujące: Lazur Błękitny i Lazur Turkusowy Spółdzielni Mleczarskiej Lazur, która w swojej ofercie posiada jeszcze m.in. Lazur Złocisty i Lazur Srebrzysty, Camembert Valbon, będący jedną z marek wchodzących w skład asortymentu Hochland Polska oraz Camembert Turek: naturalny, z papryką, z czosnkiem – produkowane przez Mleczarnię Turek.
Jak podają badania TGI MillwardBrown SMG/KRC z okresu październik’10 – wrzesień’11 – spożywanie serów miękkich (pleśniowe, feta, mozzarella) deklaruje 45,8% Polaków. Prawie połowa badanych spożywa sery miękkie rzadziej niż raz w tygodniu (46,75% respondentów), 20,61% badanych jada je raz w tygodniu, 17,90% 2 razy w tygodniu, 10,01% 3-4 razy w tygodniu, 3,21% 5-6 razy w tygodniu oraz 1,51% codziennie. Do marek serów miękkich spożywanych najczęściej przez respondentów należą: Turek – Brie (14,85%), Turek – Camembert (14,66%), Favita – Mlekovita (13,33%), Valbon – Camembert (10,55%), Valbon – Brie (8,91%) i President – Camembert (8,8%).
„W sklepie Żabka oferujemy swoim klientom cztery rodzaje serów pleśniowych: Turek Camembert, Turek Brie, Valbon Camembert i Camembert President. Sery te cieszą się dość dużym zainteresowaniem klientów. Myślę, że ogólnie wzrasta popularność serów pleśniowych i świadomość w jaki sposób można je wykorzystać przy przygotowywaniu różnorodnych potraw. Jedynym minusem serów pleśniowych jest ich cena. Są sporo droższe od tradycyjnych serów i to odstrasza niektórych klientów” – mówi Magdalena Perełka, Ajentka sklepu Żabka zlokalizowanego przy Al. Kościuszki w Łodzi.
Tomasz Mazurkiewicz, Kierownik sklepu sieci Piotr i Paweł znajdującego się w Poznaniu przy ul. Promienistej od roku obserwuje rosnące zainteresowanie klientów serami pleśniowymi. „Należą one do asortymentu, który sprzedaje się dobrze i wszelkie nowości przyjmowane są z zainteresowaniem. Oferujemy czołowych producentów serów pleśniowych, m.in.: Candia, Champinion-Temar, Euroser, Fromi, Jansen” – mówi Tomasz Mazurkiewicz. – „W ofercie posiadamy wiele popularnych serów – idealnych jako dodatek do sosów, mięs, wędlin, czy na deskę serów, takich jak: cambozola Champinion, cambozola z czosnkiem Champinion, ser Dor Blu Champinion, ser Esrom Jansen, ser Fourme D’Ambert Champinion, ser Fourme D’Ambert Tradilait Exstra Jansen, Lazur Błękitny, Mirabo Orzechowy, Rougette Champinion, Sain Agur Francja – Candia.”
Sery pleśniowe warto posiadać w asortymencie każdego sklepu. A czy warto je jeść? Oczywiście, że tak! Nie tylko ze względu na ich wspaniałe walory smakowe. Sery te są bowiem bardzo zdrowe – wspomagają trawienie, działają na organizm odkażająco oraz są bogate w białko, wapń, żelazo, mangan i fosfor oraz witaminy takie, jak: A, B1, B2 i PP.
Maja Święcka
tagi: sery pleśniowe ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...